Bakkie z'n bakkie.....aanknoop-topic

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
112.119
27.759
Naast Meangreengirl
Ik durf t bijna niet te zeggen... O-) :P



Baksteen denkt t maar eens uit te gaan proberen.... maar ik weet NIETS van zijspannen ed.

Baksteen heeft wel een kawa Z550GT

e081ada94a4c1c968860445d6cfe57c4




en ik denk eventueel voor een passende prijs een complete MZ zijspan, met alle benodigdheden om 'm aan een MZ vast te maken, te kopen.

( Het is niet onderstaande, die is gewoon gegoogled, maar het is het model span op onderstaande foto )

full






Ik ben dermate onkundig op zijspan gebied dat ik (nog ?? ) het idee heb dat iemand die goed met een lasapparaat overweg kan genoeg is om van de Kawa en 't bakkie een zijspan te maken..??

T hoeft niet een machine te worden om mee op vakantie te gaan en met 175 km/u naar Spanje te rijden, gewoon een rondje door de omgeving, zeg maar....


Iemand mij wat nuttige tip's mee te geven ??

Of zelf iemand die zo kundig is dat ie me kan en wil helpen met dit projectje ?? O-)
 
Laatst bewerkt:
:P :X :X *O*

mag ik wel een keertje op dit fietsje rijden .. voordat die badkuip er aan geknutselt wordt O-)
 
Laatst bewerkt:
:P :X :X *O*

mag ik wel een keertje op dit fietsje rijden .. voordat die badkuip er aan geknutselt wordt O-)

Jij wel :Y

maar mocht t allemaal lukken mag je ook wel een keer mee in het bakkie hoor *D })



en nou opsouten uit dit topic, deze wil ik nu wel eens een keer serieus houden hoor.... :X
 
Laatst bewerkt:
denk dat je beter bevestigingsogen kunt vast bakken aan de kawa..
dan kun je de bak er makkelijk afhalen bij eventuele reparaties...


enne, dat jij voor het eind van't jaar zijspan kunt rijden op je kawa staat nu al als een paal boven water....... kennis genoeg hier *O*
 
Ik durf t bijna niet te zeggen... O-) :P



Baksteen denkt t maar eens uit te gaan proberen.... maar ik weet NIETS van zijspannen ed.

Baksteen heeft wel een kawa Z550GT

[afbeelding]



en ik denk eventueel voor een passende prijs een complete MZ zijspan, met alle benodigdheden om 'm aan een MZ vast te maken, te kopen.

( Het is niet onderstaande, die is gewoon gegoogled, maar het is het model span op onderstaande foto )

[afbeelding]





Ik ben dermate onkundig op zijspan gebied dat ik (nog ?? ) het idee heb dat iemand die goed met een lasapparaat overweg kan genoeg is om van de Kawa en 't bakkie een zijspan te maken..??

T hoeft niet een machine te worden om mee op vakantie te gaan en met 175 km/u naar Spanje te rijden, gewoon een rondje door de omgeving, zeg maar....


Iemand mij wat nuttige tip's mee te geven ??

Of zelf iemand in de oostelijke hoek van Nederland die zo kundig is dat ie me kan helpen met dit projectje ?? O-)


Vooral niet lassen aan het Frame :N
Bevesting maken en aan het Frame schoeven is beter!!!

Nu is het wachten op Sammy met zijn Rus O-)

:+
 
Laatst bewerkt:
Vind je een Velorexbakje niks? Mooi zwart glanzend ding aan je Kawa (met hulpframe van Velorex denk ik)

Informeer anders even, heeft mijn Jawa+span gemaakt is geen duur adres.

http://www.jawa.nl/de_haan_motorenimport.htm

Er stond ook al dat t plaatje slechts ter indicatie was.... O-) :P

t bakje dat ik in gedachten heb is ook zwart :Y en .... goedkoop.... :)

Als het doorgaat dan ben ik voor t bakkie duurder uit als ik voor de motor ben geweest....en samen zou t dan op ongeveer 250 euro uitkomen :+

(okéoké, en wat onderdelen en menig uurtje knutselen, prutsen en uitproberen enzenz voordat zelfs t Kawa'tje goed liep, ... maar dat is "hobby"... ;) )
 
Laatst bewerkt:
denk dat je beter bevestigingsogen kunt vast bakken aan de kawa..
dan kun je de bak er makkelijk afhalen bij eventuele reparaties...


enne, dat jij voor het eind van't jaar zijspan kunt rijden op je kawa staat nu al als een paal boven water....... kennis genoeg hier *O*

*O*








eind van het jaar... :? zo geduldig ben ik niet... :X })



Vooral niet lassen aan het Frame :N
Bevesting maken en aan het Frame schoeven is beter!!!

Nu is het wachten op Sammy met zijn Rus O-)

:+

Niet lassen aan het frame.... Oké, ik geloof je en vertrouw dat je weet waar je het over hebt, maar ... kun je ook aangeven waarom ??
Is daar een reden voor, naast de voor de hand liggende dat je 'm dan niet meer los kan koppelen ??
 
Er stond ook al dat t plaatje slechts ter indicatie was.... O-) :P

t bakje dat ik in gedachten heb is ook zwart :Y en .... goedkoop.... :)

Als het doorgaat dan ben ik voor t bakkie duurder uit als ik voor de motor ben geweest....en samen zou t dan op ongeveer 250 euro uitkomen :+

(okéoké, en wat onderdelen en menig uurtje knutselen, maar dat is hobby.. ;) )

Je zou ergens een hulpframe moeten vinden(maken). Rijdt best leuk zo.n combi. Beter dan mijn Jawa 350 TS met Velorexbakje (28,5 pk oef!) Maar een straatje lang met de bak omhoog gaat! })
 
Niet lassen aan het frame.... Oké, ik geloof je en vertrouw dat je weet waar je het over hebt, maar ... kun je ook aangeven waarom ??
Is daar een reden voor, naast de voor de hand liggende dat je 'm dan niet meer los kan koppelen ??

Als je aan het Frame last, heb je Kans dat op die Plekken de Steifheid uit het Frame
weg is!
EML en EZS hebben het met geschoevde ophanging opgelost!
 
Je zou ergens een hulpframe moeten vinden(maken). Rijdt best leuk zo.n combi. Beter dan mijn Jawa 350 TS met Velorexbakje (28,5 pk oef!) Maar een straatje lang met de bak omhoog gaat! })


Bij de GT is er geen Hulpframe nodig, die heefd al een dubbel Wiegframe!!
 
Jij wel :Y

maar mocht t allemaal lukken mag je ook wel een keer mee in het bakkie hoor *D })



en nou opsouten uit dit topic, deze wil ik nu wel eens een keer serieus houden hoor.... :X
eeeeh kat in het bakkie ... B|
dacht het niet :N

ooowjah serieus :W
 
zo, baksteen, het verstand komt kennelijk met de jaren :}

wat jij wil is appeltje-eitje.
de MZ bak heeft drie kogelbevestigingen.
de belangrijkste is degene die ter hoogte van je rechter voetsteun komt.
daar moet je een stevige plaat/subframpje maken met een kogel.
er komt een kogel voor onder je balhoofd, net boven je uitlaatbochten.
de derde kogel komt onder je kont.
de tweede en derde kogel zijn voor de schoorstangen daar kan je eventueel standaard dingen voor kopen met klemmen.
de eerste is de kogel de de bak eigenlijk meesleept, daar moet je echt zelf iets voor maken.

bachus heeft gelijk dat je niet aan een frame moet lassen, zeker onder belasting kun je wachten tot de dunne framebuizen naast de lassen gaan scheuren.
bovendien is het verboden wijzigingen aan het voertuig aan te brengen O-)

als je gaat kijken voor de MZ bak moet je opletten of de stabilisatorstang er onder zit.
die moet je verbinden met de achterbrug van de motor, dat stuurt fabuleus :}
als hij er niet onder zit moet er natuurlijk flink wat van de prijs af, zo'n ding kost toch een paar tientjes.

ik heb zelf ooit een MZ bak aan een honda cb550 gehad en heb daar de kogels nog van liggen.
als je denkt daar wat aan te hebben moet je even roepen (gaat je wel 6 flesjes leffe kosten)

het is dat je aan het andere end van het land woont, anders hadden we het spul morgen gelijk in orde gemaakt :P
 
Je zou ergens een hulpframe moeten vinden(maken). Rijdt best leuk zo.n combi. Beter dan mijn Jawa 350 TS met Velorexbakje (28,5 pk oef!) Maar een straatje lang met de bak omhoog gaat! })

28 pk... Kawa'tje heeft er 55 geloof ik, maar goed, dit ding is voor mij niet om hard te rijden en gruwelijk te boenderen, dat doe ik wel met de baas z'n motor O-) :P

Ik doe t meer om de glinstering in de oogjes van de jeugdige bakkenistjes te gaan zien ;)



Als je aan het Frame last, heb je Kans dat op die Plekken de Steifheid uit het Frame
weg is!
EML en EZS hebben het met geschoevde ophanging opgelost!

Met een beetje nadenken had ik t kunnen weten.... dank voor de uitleg :}







eeeeh kat in het bakkie ... B|
dacht het niet :N

ooowjah serieus :W

bovendien... kat in het nauw maakt rare sprongen..... })

;)




zo, baksteen, het verstand komt kennelijk met de jaren :}

wat jij wil is appeltje-eitje.
de MZ bak heeft drie kogelbevestigingen.
de belangrijkste is degene die ter hoogte van je rechter voetsteun komt.
daar moet je een stevige plaat/subframpje maken met een kogel.
er komt een kogel voor onder je balhoofd, net boven je uitlaatbochten.
de derde kogel komt onder je kont.
de tweede en derde kogel zijn voor de schoorstangen daar kan je eventueel standaard dingen voor kopen met klemmen.
de eerste is de kogel de de bak eigenlijk meesleept, daar moet je echt zelf iets voor maken.

bachus heeft gelijk dat je niet aan een frame moet lassen, zeker onder belasting kun je wachten tot de dunne framebuizen naast de lassen gaan scheuren.
bovendien is het verboden wijzigingen aan het voertuig aan te brengen O-)

als je gaat kijken voor de MZ bak moet je opletten of de stabilisatorstang er onder zit.
die moet je verbinden met de achterbrug van de motor, dat stuurt fabuleus :}
als hij er niet onder zit moet er natuurlijk flink wat van de prijs af, zo'n ding kost toch een paar tientjes.

ik heb zelf ooit een MZ bak aan een honda cb550 gehad en heb daar de kogels nog van liggen.
als je denkt daar wat aan te hebben moet je even roepen (gaat je wel 6 flesjes leffe kosten)

het is dat je aan het andere end van het land woont, anders hadden we het spul morgen gelijk in orde gemaakt :P


Damn... jij snapt hoe je met Noobs moet omgaan... 8-) :X :}


Verstand/jaren...tja, ik heb zo'n beetje alle verschillende motoren al wel geprobeerd of zelf gehad... alleen nog niets met een zijspan gedaan en de jongste thuis is nog niet "vast" genoeg achterop om mee rond te rijden.
Kan de oudste bij moeders achterop en de bengel in het bakkie.. *D 8-)
Op zich vind ik zo'n ouwe rus wel wat hebben, maar ik heb nu 4 motoren, dat zou echt TE gek worden. (vind "ze".... O-) ) en de Kawa komt het meest in aanmerking om bakje-sleurder te worden *D


Zover ik weet is t bakkie dat ik op het oog heb "compleet" maar ik heb nog geen antwoord op de mail of compleet compleet is of dat het alleen compleet is zonder allerlei toch ook nodig zijnde artibuten.... Compleet heeft veel verschijningsvormen.

Maar ik onthoudt 't en kom graag bij je terug, met 6 flesjes, als het nodig blijkt te zijn.

En als het zover zou komen...wie weet kom ik ze brengen met achter de auto een aanhanger met daarin motor + los bakkie .. }) O-) ;)
 
Laatst bewerkt:
~
ik heb zo'n beetje alle verschillende motoren al wel geprobeerd of zelf gehad... alleen nog niets met een zijspan gedaan en de jongste thuis is nog niet "vast" genoeg achterop om mee rond te rijden.
Op zich vind ik zo'n ouwe rus wel wat hebben, quote]

Nie doen..... :N

een rus is alleen voor liefhebbers en niet om met gezinnen rond te raggen.. B|

hoewel, als je d'r morgen zou zijn op de MM zou je wel een rondje mogen proberen hoor.

tijd geleden da'k gelachen heb O-)
 
Nie doen..... :N

een rus is alleen voor liefhebbers en niet om met gezinnen rond te raggen.. B|

hoewel, als je d'r morgen zou zijn op de MM zou je wel een rondje mogen proberen hoor.

tijd geleden da'k gelachen heb O-)


Ik ben d'r helaas niet, want zo'n aanbod zou ik aannemen :} :}





Lang geleden dat ik zo'n ouwe brompotbeer heb zien lachen nl.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Als het doorgaat dan ben ik voor t bakkie duurder uit als ik voor de motor ben geweest....en samen zou t dan op ongeveer 250 euro uitkomen :+

(okéoké, en wat onderdelen en menig uurtje knutselen, prutsen en uitproberen enzenz voordat zelfs t Kawa'tje goed liep, ... maar dat is "hobby"... ;) )

Klinkt ongeveer als mijn 'project' . :Y


Als ik zo kijk naar het frame van die motor & bovendien de keuze van bakkie, denk ik dat je een heleboel kunt afkijken bij jozef. Die heeft er zo een span aan een guzzi vast gemaakt, op redelijk fatsoenlijke wijze. :Y

Jozef in "Eppur si muove"





Wat betreft het vastbakken, zijn er allerlei basis principes om rekening mee te houden. Om te zorgen dat het bij verschillende snelheden een beetje spoort & bovendien naar weerskanten min-of-meer de bocht om wil. _O-


Dus eerst iemand die inderdaad stevig kan lassen, dan iemand die maatwerk metalen hulpstukken kan zagen/frezen/boren/draaien & vervolgens iemand die het krachtenspel van een zijspancombinatie een beetje kent om te bedenken op welke manier jouw combinatie goed uit de verf komt. Met zo een drietal (mogelijk in een persoon O-) ) kun je redelijk snel wat op 3 wielen hebben staan. *O*
 
Laatst bewerkt:
Als je aan een motorframe gaat lassen dan vervalt de type goedkeuring en dat geeft justitiele problemen, dat mag gewoon niet. Voor een zijspanaabouw is wat dat betreft weinig geregeld en daar heb je een hoop vrijheid in, zoalang hij afkoppelbaar is en daarna met de motor solo gereden kan worden. Meestal kan dat niet vanwege de diverse aanpassingen zoals wielen/banden en voorvork maar dat is niet het probleem, een zijspan is een soort aanhanger volgens de wet. Bevestigingspunten moeten met bouten/klemmen zijn aangebracht, dus niet vast aan het frame.

Bij het kiezen van bevestigingspunten moet je er op letten dat je stevige punten kiest waarbij de krachten naar beide kanten van het frame worden overgebracht, hier zit bijvoorbeeld een verbindingspijp tussen beide helften of de bevestiging zit aan beide framebuizen vast. Punten zoals blokbevestiging zijn heel geschikt, vaak vooronder en bij de achterbrugscharnierpunt zijn goede plaatsen. Dit geldt voor wiegframe constructies zoals jouw kawa, bij vele modernere motoren is een hulpframe nodig omdat het motorblok dragend is en het frame een kleiner aandeel heeft in de dragende constructie (BMW K serie bijvoorbeeld)

Er zijn in dit forum genoeg topics waar uitgebreid op deze technische zaken wordt ingegaan :Y
 
Die standaard Klemmen zijn kloote :Y
Had ze hier op..

[afbeelding]

wist niet hoe snel ik ze moest vervangen!!

waarom zijn ze kl*te.. ?? En door wat kunnen ze het best vervangen worden ??






kun je dat niet gewoon aan elkaar vast ductapen? O-)

is je Duc al bijna klaar ??

Zou dat trouwens toeval zijn...Ducati <--> Duct tape ??





Als je aan een motorframe gaat lassen dan vervalt de type goedkeuring en dat geeft justitiele problemen, dat mag gewoon niet. Voor een zijspanaabouw is wat dat betreft weinig geregeld en daar heb je een hoop vrijheid in, zoalang hij afkoppelbaar is en daarna met de motor solo gereden kan worden. Meestal kan dat niet vanwege de diverse aanpassingen zoals wielen/banden en voorvork maar dat is niet het probleem, een zijspan is een soort aanhanger volgens de wet. Bevestigingspunten moeten met bouten/klemmen zijn aangebracht, dus niet vast aan het frame.

Bij het kiezen van bevestigingspunten moet je er op letten dat je stevige punten kiest waarbij de krachten naar beide kanten van het frame worden overgebracht, hier zit bijvoorbeeld een verbindingspijp tussen beide helften of de bevestiging zit aan beide framebuizen vast. Punten zoals blokbevestiging zijn heel geschikt, vaak vooronder en bij de achterbrugscharnierpunt zijn goede plaatsen. Dit geldt voor wiegframe constructies zoals jouw kawa, bij vele modernere motoren is een hulpframe nodig omdat het motorblok dragend is en het frame een kleiner aandeel heeft in de dragende constructie (BMW K serie bijvoorbeeld)

Er zijn in dit forum genoeg topics waar uitgebreid op deze technische zaken wordt ingegaan :Y

Ik zal de discussie niet verder aangaan, maar
Voertuigreglement Artikel 5.4.4

Een aan een motorfiets gekoppelde zijspanwagen moet deugdelijk aan het frame of aan de zelfdragende constructie van de motorfiets zijn bevestigd.

is het enige dat ik echt kan terugbrengen naar hoe een zijspan aan een motor vastgemaakt moet zijn ??



Maar dank :} voor je woorden :Y :}
Baksteen hoor graag zoveel mogelijk meningen als hij zich interesseert voor dingen waar jij zelf weinig... of niets... van weet... *D
 
Laatst bewerkt:
1waarom zijn ze kl*te.. ?? En door wat kunnen ze het best vervangen worden ??


2is het enige dat ik echt kan terugbrengen naar hoe een zijspan aan een motor vastgemaakt moet zijn ??
1
Zijn een soort buisklemmen, knijp je dus vast op een stukkie buis van je frame. Daarmee wordt de zijdelings kracht niet zo goed over je frame verdeeld. Dat frame gaat zwabberen en in het ergste geval vervormen. Wel afhankelijk van hoe zwaar je combi helemaal is, want bij een lichte combi maar wel eentje waar de motor een redelijk dik frame heeft schijnt het wel mee te vallen. (en daar zijn die klemmen ook voor bedoeld, ouwe jawa met weinig PK en een velorex van 70kg eraan)

2
Klopt, dus wat RatMan al zegt, weinig geregeld en veel vrijheid. En het niet mogen lassen, is omdat je dan feitelijk het motorframe aan het 'uitbreiden' bent. Maar da's 'wet', minstens zo belangrijk is gewoon dat zo'n japanse motor een te dunwandig frame heeft dat hiervoor niet zo geschikt is. Net zoals het niet zo geschikt is voor die standaard klemmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan