Bakkietijd voor El-Barro

El-Barro

MF'er
14 feb 2008
189
39
zoeterwoude
Facebook
Hallo, ik ben El-Barro uit Zoeterwoude en lees hier al een tijdje mee en heb al veel topics terug gelezen, want het wordt bakkie tijd voor mij.
Ik ben pas vader geworden van een tweeling en die moeten over enkele jaren wel mee met papa en mama met de motor.
Ik rijd zelf een R1150Gsa en vrouw een R1150r Rockster.
Nu ben ik op zoek gegaan naar een span om te gaan oefenen met zijspan rijden en die heb ik ook gevonden, het is een Yamaha XJ 900S Diversion met een EML CT2000 er aan geworden.
Hiermee wil ik eerst het rijden onder de knie krijgen en tzt het bakkie aan de GS knopen.
Ook heb ik alle waarschuwingen in de verschillende topics ter harte genomen en mag ik 4 augustus een paar uur met Rob Teffer de hort op.

Alvast een paar vraagjes, wat zou de bandenspanning moeten zijn?
Achterband is autoband op originele velg
Voor motorband
Zijspan 14" autoband

En de EML demper is lek, is deze goed te reviseren of zijn er betere alternatieven?
 

Bijlagen

  • IMG-20190711-WA0001.jpg
    IMG-20190711-WA0001.jpg
    117,1 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Welkom, weer een span erbij en nog om de hoek ook. Nu zorgen dat ik zelf ik ook weer op 3 wielen rond kan brommen.
Volgens mij zijn EML dempers wel te reviseren maar toen ik daar een aantal jaren geleden mee geconfronteerd werd (bij een span van een kennis) konden we niet aan onderdelen komen en hebben we er uiteindelijk Koni's opgeschroefd. Hagon of YSS kan je ook prima monteren en kost de wereld niet.
 
Welkom!
Bandenspanning moet je zelf uitvogelen. Het is een geloofskwestie, iedereen heeft een andere mening. Ik hou van een beetje hard, zo rond de 2,5 bar.
 
Goed bezig. Wat betreft de demper, ik heb laatst bij mijn eml bak de demper vervangen en kost je rond de €100 voor een hagon. Doet wat ie moet doen. Verder niks speciaals.
Beetje spelen met je banden spanning. Type band maakt ook veel uit. Ik had eerst 'gewone' Michelin banden en die had ik vrij zacht omdat ik anders geen grip had. Nu op winterbanden en die rij ik iets harder. Gewoon wat experimenteren.

Succes met je plannen!
 
Heeft eml iets bijzonders dan als demper?
Ja, heel bijzonder. Hennie Winkelhuis vond dat hij zelf betere dempers kon maken als de grote jongens. Een EML demper is dus een heel bijzonder ding. Alleen niet in de werking, ze werken net zo goed als elke andere demper.
 
Mijn vader dacht te zien dat de remklauw van een BMW is.
We gaan eerst die EML demper eens uit elkaar halen, zal wat fotootjes schieten ter leering ende vermaeck.
Maar niet heel snel, eerst morgen een excursie ziekenhuis, bij een van de tweeling komt zijn binnenband naar buiten (liesbreuk).
 
Eml gebruikte op het span vaak een klauwtje dat ook op een guzzi v50 zit, vanaf 60 euro nieuw te koop. Dempers zou ik weggooien en vervangen door iets nieuwers
 
Op deze motor zitten vast normale remmen. De EML eigenbouw remmen vindt je voornamelijk op vroege Goldwing combinaties.
 
Zo, de binnenband van onze oudste zoon (9weken) blijft ook weer binnenboord, alles is goed gegaan.
Wat Benno zei klopt, klauw is kleiner dan een BMW klauw en is waarschijnlijk het zelfde als van een Guzzi.
Vandaag is mijn vader bij een oud collega langs geweest die al heel lang zijspan rijdt.
Hij heeft er mee gereden en vind hem goed sturen, sporen en remmen, ben ik blij mee.

De voorvork komt uit een andere combinatie en is ooit pas gemaakt op deze, daarom zitten de remklauwen niet scharnierend op de as en zitten de reactiestangen vast met het scharnierpunt van de swing. Bij remmen komt de swing omhoog, vind ik niet zo'n probleem nu.
De BMW R50 en Zundapp Bella motorscooter die ik heb doen dat ook.
Als ik ooit nog eens tijd krijg ga ik dat wel veranderen.

Nog een paar weken en dan cursus, heb er zin in.
 
Mooi te lezen dat de kleine oké is. Je hebt een leuke combinatie. Veel plezier ermee. Ik lees mee (heb ook een GS 4V)
 
Nu is van de motor de voorband kaal, die moet vervangen worden. Ik heb hiervoor een motorachterband besteld. Nu is normaal de draairichting ten opzichte van het profiel van een voorband tegengesteld als de achterband in verband met de verschillende krachten; achter aandrijving, voor remmen.
Zal ik nu de achterband aan de voorkant tegen de draairichting in monteren of gewoon de pijl de goede kant op? Hoe wordt dat doorgaans gedaan?
 
Dat is dan een bevestiging van mijn idee. Gelukkig, scheelt weer een discussie
Fout. In de 'normale' draairichting. Hoe denk je anders in een regenbui aquaplaning te voorkomen. Ik rijd al meer dan tien jaar met achterbanden op het voorwiel. En altijd in de voorgeschreven draairichting😇
 
🤔hmm, maar de voorband wordt "aangedreven" door de wrijving tussen band en wegdek, wanneer er dus aquaplaning plaatsvind zal de band langzamer gaan draaien, want minder aandrijving. Zoals ook gebeurt bij remmen. Als dan de draairichting "goed" staat zal het profiel water scheppen in plaats van lossen.
Op het achterwiel zal bij aquaplaning de snelheid van het wiel hoger worden omdat deze aangedreven wordt door de motor en bij aquaplaning wordt de weerstand immers lager, door het profiel zal dan de band water afvoeren in plaats van scheppen.
Ik ga er nog een nachtje over slapen... Laat de discussie maar losbarsten ☺️
 
zoals kwastert zegt, in draairichting lost de band water, tegen draairichting in druk je water onder de band (aquaplaning)
heeft niet met aandrijving te maken, bij een auto doe je ook niet de niet aangedreven wielen andersom
 
Laatst bewerkt:
zoals kwastert zegt, in draairichting lost de band water tegen draairichting in druk je water onder de band (aquaplaning)
heeft niet met aandrijving te maken, bij een auto doe je ook niet de niet aangedreven wielen andersom
En zo simpel is het. En ik moet de eerste band nog zien die schade heeft van remkrachten van het voorwiel. Kampvuurpraat!
Je mag er gerust een nachtje overslapen hoor. Maar als we eens een keer met elkaar oprijden in een regenbui, heb ik liever dat je een flink eind bij me vandaan blijft met vekeerd omliggende profiel😁😱🥰

Edit: of je moet vaak achterwaarts in de regen rijden, dan snap ik m....😇
 
Maar als je motorbanden neemt met een v vormig profiel zijn de voor- en achterband contra aan elkaar. Waarom is dat dan?
Ik kan me voorstellen dat dit zo is, omdat een smalle, ronde motorband sowieso weinig last van aquaplaning heeft, maar bij extremen wel vuil en water moet kunnen lossen. Dat is achter bij tractie en voor bij remmen.

Dat dat bij auto's anders is kan ik niet verklaren, behalve dat die alles verdelen over 4 wielen.

Ik denk dat voor beide zienswijzen wat te zeggen is.
 
Gelijk maar even de schuur in gedoken en een plaatje van de voorband van de Rockster, met de nieuwe achterband (voor de Rockster) er naast met de draairichting er op.
 

Bijlagen

  • IMG_20190719_215330.jpg
    IMG_20190719_215330.jpg
    122,8 KB · Weergaven: 9
Een voorband moet ze water goed afvoeren bij een decelerende kracht en een achterband met accelererede kracht. Daarom is het profiel andersom.

Hij de brommer racerij deden we ook altijd een voorband met profiel tegen de draai richting in!

Het kan wel zo zijn dat het karkas in dr band 1 kant op anders is als de andere kant op!

Dus kijk wel uit met klakkeloos omdraaien
 
Terug
Bovenaan Onderaan