Bakolie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kingderp

Die hard MF'er
28 okt 2015
362
39
Voor de gein zat ik op marktplaats en motoroccasion te speuren. Het viel me op dat veel adverteerders zeggen dat vaak de olie en "bakolie" (bij dezelfde motor) zijn vervangen. Wat is bakolie? Bestaat het? Of is het gewoon onzinpraat?
 
Sommige motoren hebben de versnellingsbak apart zitten, en dan draait deze dus niet mee in hetzelfde bad als de rest van de motor. De BMW boxers bijvoorbeeld hebben allemaal aparte blokolie en bakolie. Je kunt daar de bak van het blok scheiden en deze heeft dan een eigen, gesloten smeersysteem. En het is verre van onzin om deze te vervangen.
 
Sommige motoren hebben de versnellingsbak apart zitten, en dan draait deze dus niet mee in hetzelfde bad als de rest van de motor. De BMW boxers bijvoorbeeld hebben allemaal aparte blokolie en bakolie. Je kunt daar de bak van het blok scheiden en deze heeft dan een eigen, gesloten smeersysteem. En het is verre van onzin om deze te vervangen.
Inderdaad, en de eerste BMW K series, met dwarsgeplaatst blok, hebben ook een losse versnellingsbak.
 
Laatst bewerkt:
Sommige motoren hebben de versnellingsbak apart zitten, en dan draait deze dus niet mee in hetzelfde bad als de rest van de motor. De BMW boxers bijvoorbeeld hebben allemaal aparte blokolie en bakolie. Je kunt daar de bak van het blok scheiden en deze heeft dan een eigen, gesloten smeersysteem. En het is verre van onzin om deze te vervangen.
Onzin is het nooit natuurlijk. Door het periodiek te vervangen kan je namelijk wel vroegtijdig slijtage of olievervuiling vaststellen. De kans is alleen vrij klein dat dit gebeurt.

edit: zie nu pas dat ik verkeerd heb gelezen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan