balanceerbok voor thuis, is dat nou wat?

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Er zijn van die kleine stellages waar je één wiel in kunt hangen en rond kan draaien. Om te balanceren dan he. Lood ed kun je geowon los er bij kopen.

Die dingen kosten ongeveer 50 euro. Een voorbeeldje is die van Motozoom (nr: 12003340).

Nu ben ik wel heel er nieuwsgierig in hoeverre dit nou wel werkt. En zo j , is er echt een wiel goed mee te balanceren, of blijft het een beetje gokken en behelpen.

Als de ervaringen positief zijn, schaf ik er direct één aan. Binnen twee banden ben ik uit de kosten, daarna is het lachen geblazen.

Is de kwaliteit minder of zelfs slecht, dan laat ik het; de banden en wielen moeten er natuurlijk wel lekker onder liggen. Geen risico's.

Iemand wat over te zeggen?
 
Ik zie dat er geen waterpas opzit :?
Ik heb ze ook gezien met een waterpas erop, denk dat dat ook wel fijn is :Y

Hebben ze daar toevallig ook van die bandenapparaten om de banden er makkelijk vanaf te halen :?
 
zoals al eerder gepost wordt deze techniek veel gebruikt in de racerij.

zelf heb ik zo'n bokje gemaakt een jaar of 24 geleden en hij werkt nog uitstekend.

waar je wel rekening mee moet houden is dat de kwaliteit van de lagers goed is, maar dat lijkt mij vanzelf sprekend tevens dien je rekening te houden met het in de breedte van je wiel waterpas staan, in de lengte is niet zo erg als dit te veel wordt rolt de as vanzelf van de lagers af. :X

tevens raad ik je aan om dan ook je zelf goed te (laten) informeren over de montage wijze van banden, hier zijn nogal eens misverstanden over.

ga eens langs bij motormike (klik op deze link ) hij heeft een mooi setje staan en doet dit ook al jaren.

veel suc6 met je aankoop. :Y
 
Werkt super, hoeft geen waterpas bij zoals iemand oppert hier dat is te verwaarlozen gewoon optisch recht neerzetten en niet scheef op een 13% helling ;) . Let wel op dat je de juiste diameter staven hebt of een staaf met kegels erop, die bij louis.de en dus ook motozoom.nl hebben drie staven (en geen kegels). Voor bijvoorbeeld de TL1000 is de diameter van die staven kleiner dan de diameter van de binnenkant wiel-lagers van de TL en zo zijn er nog wel meer motoren denk ik :/
 
Laatst bewerkt:
Super de buper!!

Het gaat dus om zoiets:

balanceerbok.jpg



Die gaan we mooi even aanschaffen, zullen mijn buren en vrienden wel blij mee zijn....
 
ga eens langs bij motormike (klik op deze link ) hij heeft een mooi setje staan en doet dit ook al jaren.

Even gekeken op de site, geen montagebok. Wel goed is de prijs voor monteren en balanceren: 10-tje per aangeleverd wiel!! Dat zijn nog eens normale prijzen.

Beter dan alle garages hier in de buurt die ik heb afgebeld.

Jammer dat het zo ver is, dat ik met de benzine kosten weer duurder uitkom.
 
Even gekeken op de site, geen montagebok. Wel goed is de prijs voor monteren en balanceren: 10-tje per aangeleverd wiel!! Dat zijn nog eens normale prijzen.

Beter dan alle garages hier in de buurt die ik heb afgebeld.

Jammer dat het zo ver is, dat ik met de benzine kosten weer duurder uitkom.

Op louis.de istie goedkoop

En als je dan toch daar koopt kan je beter gelijk je eigen banden eop leggen/eraf halen en dan heb je 2x deze plus deze en niet te vergeten deze nodig en ben je binnen een half uur klaar
 
Laatst bewerkt:
Dit gaan we dus gewoon aanschaffen:


Even zoeken waar de boel voor de goede prijs aangeschaft kan worden, inclusief lood ed.

Louis.de staat al op de vergelijkingslijst....



Even een vervolgvraag: Zelf banden afhalen, opleggen? Is dat echt te doen met die handgereedschappen, of is het verstandiger de Kwit fit in te schakelen?
 
Dit gaan we dus gewoon aanschaffen:


Even zoeken waar de boel voor de goede prijs aangeschaft kan worden, inclusief lood ed.

Louis.de staat al op de vergelijkingslijst....



Even een vervolgvraag: Zelf banden afhalen, opleggen? Is dat echt te doen met die handgereedschappen, of is het verstandiger de Kwit fit in te schakelen?

Is goed te doen, vandeweek heb ik het nog binnen 5-10 minuten voor mekaar gekregen.

Was wel bij een niet-tubeless spaakwiel dat vorig jaar van de betreffende band was voorzien. Dan gaat van de velgrand losdrukken makkelijk. Dat is namelijk het lastigste.

Je moet wel even de velg beschermen en iets van houten balken oid om het wiel op te leggen gebruiken..
 
Die had ik dus ook besteld in duitsland bij louis. Was niet meer leverbaar kreeg ik te horen.

Ik heb er 1 bij redracingparts besteld, wel veel duurder. Werkt trouwens prima :)
 
Staat nu wel als direct leverbaar..
10030905 REIFENMONTAGEWERKZEUG
3-ER SET
9,95


Maar eeh, mocht het eens niet lukken met zo'n bandje, kan een kwik fit of andere autobandenboer dan wel hulp bieden? Ik bedoel dan: kunnen hun machines ook met motorfietsvelgen overweg?
 
Ik zit over dit apparaatje na te denken, samen met bandenijzers e.d. en een balanceerbokje uiteraard. Is er iemand die hier ervaring mee heeft, het lijkt me een goede oplossing om de hiel van de band mee los te drukken


Enne de verjaardag naderd, vandaar O-)
 
Laatst bewerkt:
Zelf met banden gaan kloten? your choise.

Als je met twee (drie?) bandenlifters aan de gang gaat zal het je uiteindelijk wel lukken, maar ik denk dat je per band wisselen twee kilo kwijt bent, en je band/velg schade toebrengt. Ik weet niet wat voor motorfiets je heb, maar wanneer het té dunne velgen met té lage banden zijn (offroads) kun je beter gelijk drie vrienden uitnodigen om de band op de velg te krijgen.

Probeer eens een garage lief aan te kijken: Een wiel aannemen, band eraf halen, nieuwe band erop leggen, en weer meegeven zodat jij hem thuis kan balanceren zal niet veel langer dan een kwartiertje duren.

En over de uitwisselbaarheid van motor/autobanden voor balanceerapparaten: Bij sommige exemplaren is het mogelijk, maar velen zullen omgebouwd moeten worden.
 
Dat bedoel ik dus: kan ik met mijn nieuwe bandje en wiel met oude bandje naar bijv de Kwik Fit of Euromaster, dat ze daar de oude band er af halen en nieuwe erop leggen? Met hun machine?

Ik had al begrepen dat hun balanceerapparaat een motorwiel niet aan kan, maar het apparaat voor de banden afhalen en omleggen?
 
Zelf met banden gaan kloten? your choise.

Als je met twee (drie?) bandenlifters aan de gang gaat zal het je uiteindelijk wel lukken, maar ik denk dat je per band wisselen twee kilo kwijt bent, en je band/velg schade toebrengt. Ik weet niet wat voor motorfiets je heb, maar wanneer het té dunne velgen met té lage banden zijn (offroads) kun je beter gelijk drie vrienden uitnodigen om de band op de velg te krijgen.

Je moet het dan ook met velgbeschermers doen. Kun je ook bij Louis halen. Heb je wel eens gezien hoe het bij de gemiddelde bandenboer gaat? Daar wordt je wiel vaak ingeklemd zonder rubbers d'r tussen en dat kan je velg ook goed beschadigen.
Het gaat prima met de hand, hoewel een beetje handigheid wel vereist is. Balanceren gaat meer dan uitstkend met zo'n balanceerapparaat. Overigens kun je alleen statisch balanceren, maar dat is in 95% van de gevallen geen probleem.


Handmatig balanceren --> Plak aan de overkant van het zwaarste punt allemaal zooi tegen je velg (ik gebruik er altijd spijkers en boutjes voor) en doe dit net zo lang totdat het wiel in iedere stand blijft staan.
Leg al dit metaal op een goede weegschaal en dan weet je meteen hoeveel lood je moet afknippen. Plak dit vervolgens op de juiste plaats.

Eigenlijk moet je de velg zonder band maar met ventiel apart balanceren. Kun je het zwaarste punt opzoeken, vervolgens leg je de band d'r omheen met de stip richting het zwaarste punt van de velg.

De stippen op een band kunnen verschillende kleuren hebben, ze betekenen niet altijd hetzelfde, maar exact weet ik het ook niet. Ze kunnen te maken hebben met de gewichtsverdeling van de band (lichtste punt een stip) of met de onrondheid van een band (op het hoogste punt van een band een stip).
 
Laatst bewerkt:
Voor dat geld ga ik niet twee balkjes overeind zetten. Kost maar 40 euro.

En dan heb ik ook weer het (weliswaar onterechte) gevoel dat ik een beetje een werkplaats heb :)

Ook de asjes die er bij zitten lijken me wel handiger werken dan een paar spijkers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan