balanceerbok voor thuis, is dat nou wat?

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Er zijn van die kleine stellages waar je één wiel in kunt hangen en rond kan draaien. Om te balanceren dan he. Lood ed kun je geowon los er bij kopen.

Die dingen kosten ongeveer 50 euro. Een voorbeeldje is die van Motozoom (nr: 12003340).

Nu ben ik wel heel er nieuwsgierig in hoeverre dit nou wel werkt. En zo j , is er echt een wiel goed mee te balanceren, of blijft het een beetje gokken en behelpen.

Als de ervaringen positief zijn, schaf ik er direct één aan. Binnen twee banden ben ik uit de kosten, daarna is het lachen geblazen.

Is de kwaliteit minder of zelfs slecht, dan laat ik het; de banden en wielen moeten er natuurlijk wel lekker onder liggen. Geen risico's.

Iemand wat over te zeggen?
 
Heb er zelf 1 gemaakt van multiplex en 4 ubbink wieltjes voor schuifdeurkasten. Wel de dure versie genomen, 7,50 per wieltje. Dus 30 euro voor de hele bok. Multiplex had ik nog liggen.

Balanceerd uitstekend, 5 gram nauwkeurig geen probleem. Gek genoeg draait het wiel meestal op de wiellagers ipv op de lagers van de bok.

De dingen die in de handel zijn kunnen nogal verschillen, en dan met name de diameter van de wieltjes. Hoe groter die wieltjes, hoe lichter die draait.
 
Heb ik inderdaad wel vaker gedaan. Shocking wat voor afwijking je soms met nieuwe velgen tegenkomt......
Ik geloof ook niet dat wielen in de fabriek gebalanceerd worden. Volgens mij worden die dingen gewoon gegoten en CNC afgewerkt, 30 gram onbalans valt dan kennelijk nog binnen de tolerantie. Niemand klaagt er over, kennelijk is het wel goed. Pas als je een band met dezelfde afwijking aan dezelfde kant hebt valt het echt op.
Maar er zijn verschillen in velgleveranciers.
 
Als ik deze: http://www.louis.de/_30e08395840376...gr=0&list_total=1&anzeige=0&artnr_gr=10003471 wil bestellen moet ik er dan nog extra asjes of uh die dingen waar je de as mee aan je wiel klemt bij bestellen?


Groeten Mc Mark :W
Als je er standaard wielen mee wil doen zit er een as bij met conussen voor wielassen van 12 tot 32mm. Als je wielen voor eenarmige achterbruggen wil doen heb je wat extra adapters nodig.
Generiek is het antwoord: nee je hoeft er niets bij te bestellen, het is een compleet setje. (zonder loodjes)
 
Als je er standaard wielen mee wil doen zit er een as bij met conussen voor wielassen van 12 tot 32mm. Als je wielen voor eenarmige achterbruggen wil doen heb je wat extra adapters nodig.
Generiek is het antwoord: nee je hoeft er niets bij te bestellen, het is een compleet setje. (zonder loodjes)
Tnx voor je generieke antwoord :)

Groeten Mc Mark
:W
 
Ik geloof ook niet dat wielen in de fabriek gebalanceerd worden. Volgens mij worden die dingen gewoon gegoten en CNC afgewerkt, 30 gram onbalans valt dan kennelijk nog binnen de tolerantie. Niemand klaagt er over, kennelijk is het wel goed. Pas als je een band met dezelfde afwijking aan dezelfde kant hebt valt het echt op.
Maar er zijn verschillen in velgleveranciers.
Klopt. Ik kom regelmatig velgen tegen waar je duidelijk kan zien dat er een slijpmachine bezig is geweest om de onbalans te verminderen. Ik weet alleen niet of dat standaard is, of dat ze het alleen doen bij te grote onbalans.
 
Als je er standaard wielen mee wil doen zit er een as bij met conussen voor wielassen van 12 tot 32mm. Als je wielen voor eenarmige achterbruggen wil doen heb je wat extra adapters nodig.
Generiek is het antwoord: nee je hoeft er niets bij te bestellen, het is een compleet setje. (zonder loodjes)
:^

Dit is wat je krijgt;
10003340_910_DET02_FR_09.JPG


Alles op de foto.
 
Heb ik inderdaad wel vaker gedaan. Shocking wat voor afwijking je soms met nieuwe velgen tegenkomt......

Heb hier ook eens een wieltje voor de grap gebalanceerd zonder band. Dat wiel moest de vorige keer al veel lood op, en ja hoor in de velg zit al minimaal 40 gram onbalans in.
Waar haal jij dan iets van de velg af ??
Het is een yamaha wiel.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga voortaan ook zelf m'n banden vervangen. Moet nog even uitvinden hoe ik de "bead" (hoe heet dat in het nederlandsch?) van de velg af druk. Die doe-het-zelf tools zijn vrij lomp voor mijn kleine schuurtje.

Balans ding bij louis.de: 50 eur, + 10 eur voor 3 bandenlichters + 10 euro voor 3 van die velgrandbescherm dingen. Totaal 60 euro. 2 banden wisselen en ik heb het geld er uit.
Moet natuurlijk wel loodjes kopen. :z

Anyways, ik heb alvast 1 motor die nieuwe banden moet, en van de andere motor ook binnen 5000km. Wat kost het 'laten doen' voor 4 banden, 100 euro? Heb ik er zo uit dus! :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ga voortaan ook zelf m'n banden vervangen. Moet nog even uitvinden hoe ik de "bead" (hoe heet dat in het nederlandsch?) van de velg af druk. Die doe-het-zelf tools zijn vrij lomp voor mijn kleine schuurtje.

Balans ding bij louis.de: 50 eur, + 10 eur voor 3 bandenlichters + 10 euro voor 3 van die velgrandbescherm dingen. Totaal 60 euro. 2 banden wisselen en ik heb het geld er uit.
Moet natuurlijk wel loodjes kopen. :z

Anyways, ik heb alvast 1 motor die nieuwe banden moet, en van de andere motor ook binnen 5000km. Wat kost het 'laten doen' voor 4 banden, 100 euro? Heb ik er zo uit dus! :)


Succes :)
 
kan allemaal best met velgrand beschermers en bandenlichters, maar haal ook een paar spuitbusjes om de velgen weer te spuiten. Je ontkomt niet aan een of ander apperaat, (of zelf iets namaken)
wil je het vaker doen, op alu velgen. Op een crosser druk je ze er gewoon met geweld op, maar dat zou ik niet doen met een straatfiets.
 
Ja, oke. Heb ik ook soms wel gezien ,maar niet op deze velgen.
Zou wel mooi zijn als de velgen goed in balans zijn, de meeste banden staat ook al geen stip meer op zodat je er rekening mee kunt houden.
De band er weer af halen en te draaien is me te veel werk. :$ :$
:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan