Balanceren ??? :S

ZX-6R™

MF veteraan
21 okt 2006
1.116
0
Eindhoven
Facebook
Heb vandaag nieuwe banden om laten leggen bij de banden boer. Maar tot mijn grote schrik zie ik, dat hij aan de voorkant de balanceer loodjes weg heeft gehaald en achter de oude balanceer loodjes heeft laten zitten.

Iemand enig idee waarom hij het zo gedaan heeft ?

En is het belangrijk dat ik mijn motorbanden toch maar even laat balanceren ? Want dan ga ik gewoon even naar de motorzaak en laat het daar even doen. Prijs vind ik hierbij onbelangrijk, als ik maar lekker en veilig kan rijden.

Alvast bedankt :)
 
Misschien even vragen aan je banden boer ;)

Misschien was er met de nieuwe voorband geen lood meer nodig en had de nieuwe achterband precies de zelfde afwijking als de oude band???

RFast
 
heb je nu dan last van trillen tijdens het rijden?
zoja, even langs de bandenboer en vragen of hij het even opnieuw wil doen.
 
Het zal wel tussen de oren zitten bij mij. Maar ik zal er eens goed op letten wanneer ik weer een stukje ga rijden. Het vreemde vind ik alleen dat hij ze niet eens in het balanceer machine gestopt heeft.
 
Loodjes mogen niet meer, vanwege millieu.

Ja, maar ze balanceren nog steeds en er word ook nog steeds wat op je velg geplakt al is het dan misschien geen lood.


Zoals al gezegd: Misschien had hij voor niets nodig en achter had hij dezelde afwijking, maar vraag het even na. Ikzelf ben er altijd bij als mijn banden gedaan worden. Willen nog wel eens jonge gasten werken die er geen zack van snappen...

Een keer met truck niet controleren na opslaan van de loodjes. Was niet nodig volgens hem, ik stond erop en voila! DIKKE afwijking. Bleek ie een verkeerd loodje te hebben geslagen.
En een keer met de luxe wagen draaide die lulhannes de konische moeren er verkeerd om op!
 
Het zal wel tussen de oren zitten bij mij. Maar ik zal er eens goed op letten wanneer ik weer een stukje ga rijden. Het vreemde vind ik alleen dat hij ze niet eens in het balanceer machine gestopt heeft.

Ik heb ook wel eens een achterbandje laten monteren waarbij de monteur op het oog balanceerde, en niet dmv een machine. Hij heeft me toen wel verteld hoe het precies moest, maar ik ben het vergeten :P Resultaat; een prima gebalanceerde band.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook wel eens een achterbandje laten monteren waarbij de monteur op het oog balanceerde, en niet dmv een machine. Hij heeft me toen wel verteld hoe het precies moest, maar ik ben het vergeten :P Resultaat; een prima gebalanceerde band.

Komt ie nu mee aan, en ik maar dure apparaten kopen! :(



IMG_1421_s.JPG


Hoe werkt dat dan :?


:+
 
Laatst bewerkt:
voor eenzijdige ophanging kun je een eenvoudige adapter maken/kopen.
is een simpele conus.
heb ik zelf ook voor mijn (inmiddels ex) BMW GS.
 

Dat gaat inderdaad prima!!

Er hebben inmiddels een bandje of 20 aan gehangen, en geen problemen. Het duurt alleen wat langer dan in zo'n mooie machine. En de band eraf halen met de hand duurt al helemaal langer zonder automatische machine, dat wordt de eerst volgende aanschaf.

Koop er meteen een klein weegschaaltje bij (bij het balanceren met een plakbandje en kleine boutjes het wiel balanceren, merkje op de band op de juiste plek, boutjes wegen, juiste balanceergewichtje snuiden en plakken...).

Maar on topic: heeft die lieve man de wielen dus niet op de balanceermachine gehad?!?
 
Heb vandaag nieuwe banden om laten leggen bij de banden boer. Maar tot mijn grote schrik zie ik, dat hij aan de voorkant de balanceer loodjes weg heeft gehaald en achter de oude balanceer loodjes heeft laten zitten.

Iemand enig idee waarom hij het zo gedaan heeft ?

En is het belangrijk dat ik mijn motorbanden toch maar even laat balanceren ? Want dan ga ik gewoon even naar de motorzaak en laat het daar even doen. Prijs vind ik hierbij onbelangrijk, als ik maar lekker en veilig kan rijden.

Alvast bedankt :)

Ik heb vandaag een nieuwe voorband laten monteren en de bandenboer vroeg tijdens het monteren opeens of er geen loodjes op mijn voorband hadden gezet. O-)

Ik heb geen idee eerlijk gezegd (was nog de originele voorband), maar ik heb nooit ergens last van gehad. Nu zitten er voor wel loodjes zowel links als rechts, vooralsnog merk ik er niets van.

Dus als het goed rijdt, wat zou het :)
 
Tja als je niet gehinderd ben door enige kennis, ga je je straks ook nog druk maken dat je banden, die je bandenboer erom gelegd heeft, nog slijten ook!!!

:W
 
Met toeval ben ik vandaag voor de auto naar de banden boer geweest, en toen viel ook de vraag voor het balanceren van motorbanden.Kameraad van me die daar werkt wat zelf ook motor (coureur is) vertelde mij dat het niet nodig zou zijn om motorbanden te balanceren.Het is bijna niet te merken, niet dat de vergelijking goed is maar heb jij al eens bij een formule 1 wagen of een gp motor een loodje gezien???
 
Met toeval ben ik vandaag voor de auto naar de banden boer geweest, en toen viel ook de vraag voor het balanceren van motorbanden.Kameraad van me die daar werkt wat zelf ook motor (coureur is) vertelde mij dat het niet nodig zou zijn om motorbanden te balanceren.Het is bijna niet te merken, niet dat de vergelijking goed is maar heb jij al eens bij een formule 1 wagen of een gp motor een loodje gezien???
Nee, maar misschien dat de toleranties voor die banden iets strikter zijn, wat meer homogener zeg maar.
 
Met toeval ben ik vandaag voor de auto naar de banden boer geweest, en toen viel ook de vraag voor het balanceren van motorbanden.Kameraad van me die daar werkt wat zelf ook motor (coureur is) vertelde mij dat het niet nodig zou zijn om motorbanden te balanceren.Het is bijna niet te merken, niet dat de vergelijking goed is maar heb jij al eens bij een formule 1 wagen of een gp motor een loodje gezien???


Nee, maar een F1 auto is toch een auto? Als je kamaraad zegt dat motorbanden niet gebalanceerd hoeven te worden, dan impliceert hij toch dat autobanden wel gebalanceert moeten worden :?

Maar goed, ik heb -naar mijn weten- nog niet gereden met niet-gebalanceerde wielen, dus ik weet echt het verschil niet.
 
Met toeval ben ik vandaag voor de auto naar de banden boer geweest, en toen viel ook de vraag voor het balanceren van motorbanden.Kameraad van me die daar werkt wat zelf ook motor (coureur is) vertelde mij dat het niet nodig zou zijn om motorbanden te balanceren.Het is bijna niet te merken, niet dat de vergelijking goed is maar heb jij al eens bij een formule 1 wagen of een gp motor een loodje gezien???




_O- _O- _O- _O- _O-
 
Ik heb vandaag een nieuwe voorband laten monteren en de bandenboer vroeg tijdens het monteren opeens of er geen loodjes op mijn voorband hadden gezet. O-)

Ik heb geen idee eerlijk gezegd (was nog de originele voorband), maar ik heb nooit ergens last van gehad. Nu zitten er voor wel loodjes zowel links als rechts, vooralsnog merk ik er niets van.

Dus als het goed rijdt, wat zou het :)
Mijn bandenboer heeft nog nooit lood op m'n banden geplakt, hooguit op de velg :+
 
motorbanden niet balanceren?????
weer heb ik tranen in mijn ogen.
En niets merken van onbalans
nu moet ik echt gillen :(
 
Ik leg zelf banden om en balanceer ook zelf. Mijn ervaring is dat er niet altijd lood geplaatst hoeft te worden. Ik heb tot nu toe 1 band gehad waarbij echt duidelijk wat lood op de velg geplakt moest worden om het geheel in evenwicht te krijgen.
Vaak zijn het minimale verschillen waar je in de praktijk weinig tot niets van merkt. Heb 250 gereden met niet gebalanceerde wielen. Maakte voor mij geen verschil met wel gebalanceerde wielen. Maar zou het net een band betreffen die een grotere afwijking heeft, dan lijkt het mij dat je dat wel moet merken tijdens het rijden.
 
Het kan zijn als je een kwaliteitsband hebt met een goede velg, er helemaal geen lood op hoeft.

Ik heb zelf in een garage gewerkt en aardig wat banden gebalanceerd en ik zie wel vaker dat op relatief goeie velgen (dus bij de auto achter en soms linksvoor omdat vrouwlief soms rechts een stoeprandje meepikt :X :+ ) met bv Michelinbanden er weinig tot geen lood op geslagen hoeft te worden.

Het kan dus goed zijn dat jouw velg in goede staat is en je een goed bandje er om hebt liggen, er geen correctie plaats hoeft te vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan