Balans opmaken: zuinige chopper, bijkomende kosten

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Goedendag allemaal,

Terug van weggeweest, en na een paar jaar motorloos te zijn geweest, wellicht een herintrede.

Even de context:
Auto die ik van het werk kon gebruiken om het merendeel van mijn woon-werk te overbruggen, gaat er binnenkort uit. Daar ga ik dus de nodige kosten voor terugkrijgen. Ondanks dat ik mogelijk dichterbij huis ga werken (circa 35km retour), kan het wellicht toch voordelig zijn om er een goedkope motor bij te kopen naast de auto. Paar jaar geleden de oude motor de deur uit gedaan en inmiddels op mijzelf gaan wonen. Dus ja, prioriteiten ;)

Mijn huidige auto is een Toyota Starlet uit 1998 die nu rond de 1:12 doet.

Even als voorbeeld een CMX 250 rebel;
Verbruik zit rond de 1:28 maak ik uit meerdere bronnen op (misschien nog meer ervaringsdeskundige hier)
Hoe lang duurt men nu met een bandenset en kettingset op een dergelijke lichte motor?
Kettingsmeersysteem kan een optie zijn, waardoor deze wellicht de 80k haalt?
Banden 20k?

Verbruik is erg gunstig, maar de slijtagedelen van een motor gaan nu eenmaal sneller dan een auto, dus wil even goed inzichtelijk maken wanneer ik zo´n motor terug zou verdienen (en OF ik die uberhaubt ga terugverdienen). Daarnaast kriebelt het gewoon een beetje ;)

Bepaalde zaken als olie voor de kettingset, motorblokolie die bijgevuld moet worden, moeten ook meegenomen worden in de kosten.


Ik hoor graag van jullie!
 
1 op 12 met een Starlet?!
Trappen....of niet dan..?

Zo'n ding loopt eerder 1 op 16...

Ik weet niet of die 35km woon-werken over secundair of snelweg gaat, maar in het laatste geval zou ik geen tweeënhalf Rebeltje nemen..
Continue jengelen op volgas wordt jij (en zo'n fietsje) niet blij van.
 
1 op 12 met een Starlet?!
Trappen....of niet dan..?

Zo'n ding loopt eerder 1 op 16...

Ik weet niet of die 35km woon-werken over secundair of snelweg gaat, maar in het laatste geval zou ik geen tweeënhalf Rebeltje nemen..
Continue jengelen op volgas wordt jij (en zo'n fietsje) niet blij van.
Is een normaal verbruik voor een starlet. Om 1 op 16 te halen moet je slipstreamen achter een vrachtwagen.
 
Motorrijden kan goedkoper zijn. Goedkoop is het niet. Brommer/bromscooter rijden is goedkoop. Die rijden 1:30+, elke 6000 km een beurtje, geen MRB en verzekering kost geen hol.
 
Waarom niet?
Zo ist ooit groot geworden.


Ik heb ook wel eens een motor gekocht puur voor ww km.
Omdat je dan dezelfde soort praktijken krijgt als met auto's. Mensen die hem 1x in het jaar apk geven en verder niks omdat dat allemaal geld kost. Daarbij moet je wel heel erg veel zuiniger rijden om het verschil in onderhoudskosten enzo te kunnen opvangen. Ik denk dat je het knap doet als je motor echt zoveel goedkoper is dat je er een nieuwe motor voor kan aanschaffen.

Daarbij is een motor vaak ook een onhandig ding. Pak aan, pak uit, ding stallen, slecht weer, alles nat, waar laat je je spullen. Als je het niet doet omdat je motorrijden leuk vind maar omdat het goedkoop is, is de lol er snel vanaf en ga je alsnog met de auto.

Aan de andere kant: als TS gewoon een berekening wil laten zien zodat zn vriendin zegt: koop maar een motor wil ik hem daar best bij helpen.
 
Ik zou voor woon-werk en weinig onderhoudskosten toch voor een cardanfiets gaan. Je vind een oudere Deauville al voor rond 1000 euro. Er staat er nu op MP zelfs eentje voor 500 euro (met 140000 km, dat wel). Of een VT500 shadow. En als je echt goedkoop wil rijden ga je voor een CX500 van voor 1981. Betaal je helemaal geen wegenbelasting meer. Benzine verbruik van deze motoren ligt rond de 1:20. Olie tussen de 1:2000 en 1:1000. Bij louis koop je op dit moment 4 L halfsynthetische 10W40 voor 15 euro.
 
M'n vulcan 800 rijdt 1 op 35 op de route nationale, maar dat is bijna constant 80 of 90 rijden. Ik heb er een 17/38 vertanding op met lage toeren in z'n 5, het is een soort overdrive geworden.
 
Een Starlet heeft dezelfde motor als een Corolla (1.3 12V) in een kleinere koets.
Ik reed met gemak 1 op 15 met een '89 Corolla...en ik heb niet echt een fluwelen voet..

Maar dit is een MOTOR-forum....

Koop een oude '80/'90 fiets, bijvoorbeeld een Suuz GSX-600F.
Kosten geen drol, kilometrage totaal niet interessant, niet kapot te krijgen en doen vrij eenvoudig 1 op 20 of beter...

Suzuki gsx 600f te koop
€ 340,00
 
Zoals velen al aangeven is een motor scooter ideaal. Als je er eentje zonder ketting koopt heb je daar ook geen onderhoud aan. Starten en gaan
 
Bedankt voor de feedback! Om even terug te komen op een paar reacties:
Met de Starlet is 1:15 ook te doen, maar dan moet je niet harder dan 110 op de snelweg. Ik rij vaak 140 ;)

De ww rit is in principe 95% snelweg. Mijn gedachte was gewoon 100km per uur rijden of evt met vrachtverkeer mee zolang er geen vrachtauto achter mij rijdt. Ik heb 2 jaar op een cbr125r uit 2004 gereden, door weer en wind, dus ik weet wat het is. Daarnaast heb ik voor slecht weer gewoon de auto als het moet.

Motorscooters; ik ben ze wel wat meer gaam waarderen, maar GOH, wat zijn er een hoop gedrochten op de markt zeg....
Een vespa gts 250/300 is wel mooi daarentegen.
In aanschaf dan nog wel redelijk prijzig.

Als ik dan een motor koop, wil ik hem ook voor de leuk hebben. Met een motorscooter ga je niet zomaar een motorvakantie doen. Met een rebel250 zou ik zo de bergen in rijden. Heb toch spijt dat ik mijn Dragstar 650 destijds weg heb gedaan, dus dat segment trekt mij toch wel erg.
Daarnaast ben ik helemaal klaar met turbulentie op kuipmotoren...

Cardan is wel eeeerg lekker ja. Maar kost ook extra brandstof, zo'n overbrenging...

Is het trouwens echt zo dat bij kettingfietsen zo'n ketting eigenlijk pas gesteld hoeft te worden voor de 1e keer als ie al voor 80% versleten is? Heb een keer zoiets gelezen, dacht ik.
Als je dan een kettingsmeersysteem erop heb zitten, valt het allemaal op zich wel mee.

Rebel of virago 250 hebben geen middenbok, gok ik?


Ben er nog niet helemaal over uit...
 
cbr125r uit 2004

Hey ik ook! Was ie blauw?

En een scooter hoeft geen cardan te hebben. Vaak is het een vsnaar dat werkt als een CVT. Erg zuinig dus.

Kettingfietsen moet je constant in de gaten houden wil je de juiste spanning houden. Wel is het zo dat je bij een nieuwe ketting de eerste keer sneller moet spannen dan daarna
 
Ja, ik had een blauwe :)

Scooters hebben idd riemaandrijving. Dat is wel weer ideaal. Maar het oog wil ook wat natuurlijk ;)
De meeste zien er gewoon niet uit met die rare vormen.
 
Hey ik ook! Was ie blauw?

En een scooter hoeft geen cardan te hebben. Vaak is het een vsnaar dat werkt als een CVT. Erg zuinig dus.

Kettingfietsen moet je constant in de gaten houden wil je de juiste spanning houden. Wel is het zo dat je bij een nieuwe ketting de eerste keer sneller moet spannen dan daarna
Echt? Nieuwe ketting 1 x na spannen, dan vele vele 1000en km's rijden, en tegen einde levensduur nog een keer spannen. Na 20/30kkm vervangen icm een beurt. En elke 600km even spuitbusje er langs.
Er wordt wel erg tobberig gedaan over kettingen. Mijn 115PK fiets heeft er geen last van. Pakweg eens per week even het voetje er onder om de spanning te checken, en gaan weer. 120km per dag woonwerk.
 
M'n vulcan 800 rijdt 1 op 35 op de route nationale, maar dat is bijna constant 80 of 90 rijden. Ik heb er een 17/38 vertanding op met lage toeren in z'n 5, het is een soort overdrive geworden.
Dit lijkt mij wel héél zuinig... Wat is de originele vertanding? Met normale vertanding zou ik zeggen dat ie met de opgegeven snelheden zo'n 1:25 moet lopen (maximaal)
 
Dit lijkt mij wel héél zuinig... Wat is de originele vertanding? Met normale vertanding zou ik zeggen dat ie met de opgegeven snelheden zo'n 1:25 moet lopen (maximaal)
Origineel zit er een vertanding van 16/46 op, nu 17/38. Ik heb het 2 x gemeten tijdens m'n reis door frankrijk. 1e keer kon ik het moeilijk geloven.1 op 25 haal ik sowieso moeiteloos bij gecombineerd verbruik met ook stoplichten.
 
Zo'n set schroef je er zo op zonder verdere aanpassingen?

Denk trouwens dat een 250cc te licht is voor een dergelijke aanpassing? Maar dan trek je nu trager op?
 
Zo'n set schroef je er zo op zonder verdere aanpassingen?

Denk trouwens dat een 250cc te licht is voor een dergelijke aanpassing? Maar dan trek je nu trager op?
In principe kun je dat er zo op monteren, maar met een 250 kan je niet te ver gaan, voor snelweg zou het wellicht beter zijn. De 1e versnelling is bij mij nu wel lang, maar dat is alleen met wegrijden. Dit betreft een 800cc twin cruiser met veel koppel, en heeft er niet zoveel moeite mee. Ik kom niet boven de 90 a 100. Als ik woon en werk moest doen, zou ik een suzuki sv650 kopen, en daar een langere vertanding op zetten. Dat moet ook erg zuinig rijden, lijkt me. Ik denk het beste geen 4 cylinder, maar 1 of 2 cylinders met een inhoud tot ca 600 cc, en daar een andere vertanding op zodat ie weinig toeren maakt rond 100 km p uur.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord. Ik denk er nog ff over na.

Het verbruik tussen een Virago en Rebel 250 zal niet zoveel uitmaken, gok ik? Hoewel ik uit ervaringen soms lijk op te maken dat de Virago 250 toch ff zuiniger loopt..?

Kwam nog een Kymco Hipster 125 tegen. Leuk ding. Omklapbaar passagierszadel naar rugsteun voor bestuurder. Maar 125cc wordt wel weer erg licht haha
 
Bedankt voor je antwoord. Ik denk er nog ff over na.

Het verbruik tussen een Virago en Rebel 250 zal niet zoveel uitmaken, gok ik? Hoewel ik uit ervaringen soms lijk op te maken dat de Virago 250 toch ff zuiniger loopt..?

Kwam nog een Kymco Hipster 125 tegen. Leuk ding. Omklapbaar passagierszadel naar rugsteun voor bestuurder. Maar 125cc wordt wel weer erg licht haha
Het is een balans tussen kleine cc inhouden en het ontstressen van zo'n blokje met lage toeren. Een 250 die hard moet werken kan hoger verbruiken dan een onstpannen groter blok.
 
Bedankt voor de feedback! Om even terug te komen op een paar reacties:
Met de Starlet is 1:15 ook te doen, maar dan moet je niet harder dan 110 op de snelweg. Ik rij vaak 140 ;)

En dan was je van plan met de motor wel netjes 100 te gaan rijden? Denk dat dat je snel gaat tegenstaan, als je nu al gewend bent 140 te rijden.

Moet je motor perse een chopper zijn? BMW heeft met de F800 ook een zuinige motor in het gamma. En zo'n F800GT lijkt me niks mis mee voor woon/werk en lekker touren. Bron
 
Hou je er ook nog even rekening mee dat een oudere motor (pak m beet van voor 2000) heel slecht tegen ethanol kan? Betekent dat je 98 moet tanken of bij elke tankbeurt 95, e-10 fuel fighter erbij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan