Balansas afstellen

michielwest

Rookie
26 mei 2006
17
0
Sint-Michielsgestel
Ik heb een Honda CBR1000F, waarvan ik de balansas moet stellen (er zit er 1 in )

Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen en moet doen?

Moet dit met draaiende motor, of stilstaande.

Wanneer weet ik dat de balansas perfect is afgesteld?

gr
michiel
 
Heb nog eens proberen na te zoeken hoe dit het beste kan. In de balansas zit een zaaggleuf die ik eerst linksom en dan rechtsom moet draaien.

Alleen staat hierbij niet hoever. Weet iemand dit?

Is dit wel juist trouwens? De motor schudt nu toch wel hevig.
 
Het enige wat je van buitenaf kunt afstellen is de speling tussen de tanden van de tandwielen die de balansas aandrijven, de timing van het balansgewicht is een vast gegeven.
Als een CBR1000f extreem trilt is er wat anders aan de hand!
 
maar in principe genereert hij ook trillingen danwel onbalans. ik ga ervan uit dat dat gebeurt om een andere onbalans tegen te werken, want anders is het zinloos. waardoor wordt dan nog meer een onbalans door gegenereerd. mijn nokkenas is zelf helemaal in balans. ook al werkt een veertje hem tegen.
 
Ik heb zelf een CBR1000F en heb dit toevallig vanavond gedaan. Let wel heel veel verschil ga je niet echt merken maar je kunt net dat beetje fine-tunen.

alsvolgt:

1 - motor uit, haal bougie van cilinder 1 los en controleer of cilinder 1 helemaal omhoog staat (Bovenste Dode Punt)
2 - Draai nu de borgmoer los van de balansas
3 - Draai met een schroevendraaier de as tegen de klok in totdat hij op het 1e streepje staat, de as gaat dan niet verder. Mocht de as toch verder terug gaan dan gewoon verder terugdraaien tot het eerste streepje.
4 - Draai nu de as naar het 2e streepje toe (met de klok mee)
4 - Zet de borgbout weer vast (47NM)
5 - Bougie er weer in.
6 - Starten en een rondje rijden.

Meestal zal je bij het 2e streepje een soort gierend geluid gaan horen van de motor, dit wil je uiteraard niet dus even de borgbout weer los en een streepje verder zetten. (Je hoeft nu niet weer de stand van de 1e cil. te controleren en de as terug te draaien.)

En dan gewoon proberen tot je de juiste setting hebt gevonden!

Suc6! en laat even weten of het gelukt is
 
Terug
Bovenaan Onderaan