Balhoofd afstellen

Dragonkiss

Honda VTR SP2
19 sep 2008
2.755
0
Eindhoven
Beste allemaal,

Ik heb vandaag mijn balhoofdlagers vervangen zonder behulp van de special tool.
Nou kan ik het balhoofd dus ook niet vastdraaien met de opgegeven 25 Nm omdat ik die tool niet heb.
25 Nm is niet echt veel maar is het met de hand te doen? En zo ja hoe vast is vast?

Ik heb verschillende standen:
- net aangedraaid = heel soepel van links naar rechts
- met wat kracht aangedraaid: tussenin natuurlijk
- alle kracht op de ring om vast te draaien: stroef voor mijn idee maar hij gaat nog steeds van links naar rechts.

Tips and tricks?
 
Dat is 2.5 kg op een meter afstand, sleutel verlengen en 2.5 kg trekkracht er op, of even een sleutel lenen....

neem je eigen tussen oplossing maar, lijkt dan wel goed te komen.

goed gereedschap...... ook voor de toekomst met ander sleutelwerk !

Kun je er niet even 1 lenen op school ? ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat is 2.5 kg op een meter afstand, sleutel verlengen en 2.5 kg trekkracht er op, of even een sleutel lenen....

neem je eigen tussen oplossing maar, lijkt dan wel goed te komen.

goed gereedschap...... ook voor de toekomst met ander sleutelwerk !

Kun je er niet even 1 lenen op school ? ;)

Haha thnx ;)
Nee is een honda-tool, die hebben ze op school niet :P
 
Stel het balhoofd strak af zodat het naar uiterst links en rechts wat stroef gaat. Stel nu de moeren zo af dat hij iets losser staat waarbij het naar uiterst links en rechts soepel gaat. Klaar.
 
Heb het pasgeleden ook gedaan, ook geen sleutel beschikbaar die op de moer past. Je moet er een beetje mee spelen. Je draait de moer zo vast dat het stuur idd soepel heen en weer kan bewegen, maar wel opletten dat er geen speling in het lager zit (te los).
Weet niet hoe het bij jouw motor zit maar bij mij is er een moer en een balhoofdbout, het stuur wilde weer wat zwaarder draaien als ik de balhoofdbout (met het juiste moment) had aangedraaid. Oplossing is balhoofdbout even los, moer wat losser draaien en dan de balhoofdbout weer vast.

Wat officieel ook moet is je moer eerst met ~40Nm aandraaien en dan je stuur een paar keer heen en weer te bewegen zodat de lagers zich kunnen zetten. Ik heb hem dus gewoon 'te strak' aangedraaid zodat het sturen wat zwaar ging om hem daarna weer losser te draaien.
 
Laatst bewerkt:
PSPS In common service manual van Honda staat ook omschreven hoe je het afstellen moet doen en hoe je de preload van de balhoofdlagering kunt meten/controleren met behulp van een veerweegschaal.
 
PSPS In common service manual van Honda staat ook omschreven hoe je het afstellen moet doen en hoe je de preload van de balhoofdlagering kunt meten/controleren met behulp van een veerweegschaal.

Yep thnx voor de info!!!
Ik heb het van die conische lagers niet gelezen maar denk dat ik die 11 Nm wel haal, het zijn namelijk idd conische lagers.
Ook een veerurnster heb ik niet, dus ik ga er eerst even mee rijden en voelen of er geen speling op zit. Anders iets strakker zetten dan maar!
 
Conische afstellen op gevoel kan prima volgens mij. Zorgen dat je geen speling hebt en het geheel soepel/makkelijk draait(net vast is meestal genoeg). Misschien paar pogingen nodig om het goed te krijgen. Ze na een tijdje nog even controleren en zonodig nastellen.
 
Ik ben bezig om een fireblade voorvork in een vfr te zetten.
Bij het halen van de lagers heb ik de monteur gevraagd wat de beste methode was en hij vertelde dat je de moer met de hand moest vastdraaien, de motor op de bok en aan de onderkant van de poten voelen of er ook speling op zit.
Met andere woorden je moet hem zo vast draaien dat de speling net weg is en niet vaster.
 
Dat is de eindsituatie.

Zoals eerder gezegd: de lagers moeten zetten door eerst de balhoofdmoer vast te draaien op een (relatief) hoog moment, bijv. de genoemde 25Nm of de 11Nm.
Nadat het stuur in die situatie een paar keer is verdraaid (wat niet echt soepel zal gaan) moet je die moer weer lossen en daarna juist weer zover aandraaien dat net alle speling uit de lagering is, waarbij het stuur nog net soepel heen en weer te draaien is.
 
Ik ben bezig om een fireblade voorvork in een vfr te zetten.
Bij het halen van de lagers heb ik de monteur gevraagd wat de beste methode was en hij vertelde dat je de moer met de hand moest vastdraaien, de motor op de bok en aan de onderkant van de poten voelen of er ook speling op zit.
Met andere woorden je moet hem zo vast draaien dat de speling net weg is en niet vaster.
Ik ben heel benieuwd naar dit project. Heb je hierover een topic geopend? Sinds afgelopen winter in bezit van vfr uit 95 en ik wil komende winter de voorvering onder handen nemen/reviseren, maar overweeg ook een andere vork. Hoe past eea en welke aanpassingen zijn er nodig? Gebruik je alleen de vork of de hele voorpartij, zijn de firebladevorken te vinden/betaalbaar enz. enz.? Als je zin en tijd hebt mag je er van mij wel wat over publiceren op MF.
 
Dat is de eindsituatie.

Zoals eerder gezegd: de lagers moeten zetten door eerst de balhoofdmoer vast te draaien op een (relatief) hoog moment, bijv. de genoemde 25Nm of de 11Nm.
Nadat het stuur in die situatie een paar keer is verdraaid (wat niet echt soepel zal gaan) moet je die moer weer lossen en daarna juist weer zover aandraaien dat net alle speling uit de lagering is, waarbij het stuur nog net soepel heen en weer te draaien is.

Ik denk niet dat je een conisch balhoofdlager aan moet draaien met 11 Nm om het lager te "zetten" om het vervolgens daarna weer losser te draaien. 11 Nm is heel weinig aandraaimoment en volgens de Honda Common Service Manual is dit het aandraaimoment voor "tapered bearings"(conische- ofwel kegellagers) en niet het aandraaimoment om deze lagers te "zetten". Als je de behoefte voelt de lagers eerst te "zetten", zul je dit met een groter moment dan de 11 Nm moeten doen. Ik zou hier wel mee oppassen, want je kunt een lager op die manier ook kapot draaien.

De 11 Nm is zo weinig dat dat ongeveer overeenkomt met handvast tot het lager spelingvrij is. Als je het gereedschap niet hebt om het op moment aan te draaien; kan dat dus ook prima op gevoel. Wel opletten bij het aandraaien van de borgmoer en uiteindelijk de bovenste moer(die heeft een veel hoger aandraaimoment en houdt uiteindelijk de hele boel bijmekaar), want dat kan je initiële afstelling weer iets veranderen. Soms is het in 1 keer goed, soms moet je een beetje zoeken naar het juiste aandraaimoment. Ik zou iig niet een lager dat volgens specs op 11Nm moet worden aangedraaid voorspannen op 40 Nm oid, omdat ik dan bang ben het lager stuk te draaien.
 
volgens mn officiele suzuki handleiding voor mijn gs500 moet je de moer met 40-50Nm aandraaien en hem daarna 5 of 6 keer heen en weer bewegen om de lagers te laten zetten.
Zijn de originele balhoofdlagers van deze motor kogel- of kegellagers en op welk aandraaimoment moet je ze afstellen? Wordt er ook een preload aangegeven in deze handleiding?
 
Een vuistregel.

Trek de motor op de jiffie zodanig dat de motor hierop balanceerd en het voorwiel los is van de grond.

Het stuur helemaal naar rechts en los laten.

Deze draait dan naar links en mag dan net het aanslag nokje aan tikken.

Gaat dat niet dan staat het balhoofdlager te strak.
Slaat het stuur hard tegen de nok, dan staat de moer te slap.
 
verleng je sleutel vanaf het draaipunt met ongeveer 1,25m zet een streepje wat 1meter is.
1 kilo is gelijk aan 9,8 newton. pak een keukenweegschaal hou die op een meter afstand van je draaipunt. en draai de bout aan tot je weegschaal net iets meer dan een kilo aangeeft.
wel primitief maar zo zit je in ieder geval in de buurt.
daarna bij een garage de boel goed laten zetten en dan weet je zeker dat je nog jaren plezier hebt van je lagers!
 
Terug
Bovenaan Onderaan