Balhoofd bijstellen

Nijlpaard

Hippos, despite their size and shape, are fast.
26 feb 2002
22.480
804
Mijn motor (Honda VFR) heeft speling in het balhoofd. Navraag bij een monteur leerde dat dit moest worden opgesteld :? .

Is dit iets wat ik zelf kan of moet ik dit toch aan expert overlaten.
Indien ik het zelf kan, hoe?
 
Het is wel iets wat je zelf kunt doen mits je een beetje goede gereedschappen hebt.
Je voorvork moet nml. vrijlopen zodat je je stuur vrij kunt draaien en kunt controleren of er nog spelling op de vork zit.
Als je de voorkant dus van de grond hebt kun je beginnen.
De moer op je balhoofd los draaien, onder de kroonplaat zit een ring met hapjes er in, deze kun je met behulp van een haaksleutel verdraaien.
Je moet dan contoleren of je stuur los blijft lopen(als je stuur een beetje naar links of rechts staat moet hij tegen de aanslag vallen)
Dat moet hij blijven doen + de speling moet er uiteraard af zijn.
Bij de dealer duurt dit maar 15 minuten, is dus mischien net zo gemakkelijk.

Succes.
 
Net ff bij de dealer geweest en ook bij hem nog ff gevraagd. Na controle bleek er meer aan de hand te zijn :( . Ergens in de kuip hoor je iets kraken. Hij zij dat de motor misschien schade gehad had.
Over 2!!!!! weken weet ik meer want dan heb ik een afspraak.
 
Net ff bij de dealer geweest en ook bij hem nog ff gevraagd. Na controle bleek er meer aan de hand te zijn :( . Ergens in de kuip hoor je iets kraken. Hij zij dat de motor misschien schade gehad had.
Over 2!!!!! weken weet ik meer want dan heb ik een afspraak.

Kijk eens naar de aanslagblokjes voor je stuur op het balhoofd... Oei, dit kon er wel eens moeilijk uitzien.

Eeh... Aan je balhoofd, onderaan, zitten als het goed is 2 blokjes/plaatjes. Deze zijn ervoor om te zorgen dat je stuur niet verder kan dan die positie. Bij een crash, hoeft niet eens zo zwaar te zijn (zie skoezie's topic, die heeft zijn blokkies ook verbogen), kan het zijn dat je stuur zo hard naar een kant wordt geslagen dat die blokjes worden verbogen. Dit is altijd goed te zien aan een onregelmatig oppervlak of verf die eraf gesprongen is.

Oh ja, mijn balhoofdspeling check ik gewoon met 2 man. Eerste versnelling, motor op zijstandaard en 1 mannetje trekt de motor schuin naar achteren op de standaard en het achterwiel en zorgt daarmee dat het voor wiel loskomt, mannetje 2 kan dan de speling checken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan