Balhoofd klikt plots

Status
Niet open voor verdere reacties.

Philmille

MF'er
12 nov 2004
82
0
Klein vraagje mensen,

vandaag merkte ik voor de eerste keer een licht geklik vooraan de motor.
Op slechte baan werd het op korte tijd erger (paar kilometer).

Ik dacht direct aan een defect balhoofdlager ofzo maar kon er moeilijk inkomen dat het zo plots kan opkomen.
daarstraks de motor nog eens met het voorwiel tegen de muur gezet en getest en ik voelde niets speciaal. Als ik de motor verduw en ik tik enkele keren achter elkaar de rem aan dan merk ik wel degelijk een geklik op.
Ik controleerde ff de centrale moer boven op mijn balhoofd en die kon ik er gewoon met de hand afdraaien. Zou het probleem opgelost zijn door deze moer er gewoon terug vast op te draaien of zit het probleem waarschijnlijk dieper??
Spanringen boven lager ofzo?
Ik kan het nu niet meer testen aangezien mijn garage niet bij de deur is...

Ps: bike is fireblade 954

GRTZ en alvast bedankt
Phil
 
De bovenste moer hoort er los op te zitten ,maar wel geborgd door lipjes.

De beste manier om je balhoofd te checken is:

Kuip eraf
paddock stand achter
Krik onder de uitlaat bochten
Opkrikken totdat het voorwiel vrijkomt

En beweeg nu je stuur van de ene kant naar de andere kant.
Waarschijnlijk voel je in het midden( rij positie) een licht stuk.

Dit heb ik namelijk ook terwijl dat ie pas 6.000km heeft gelopen.
:?

Je kan het eventueel bijstellen door de onderst moer van de 2 moeren onder de kroon plaat iets strakker te zetten. (maar als ie dan in het midden goedzit dan zit ie links en rechts weer te strak) :(

Binnenkort vervang ik de mijne voor verstelbare conische kegel lagers.

Er zitten standaard gewoon kogellagers in de 954rr. |(
 
b_23978.jpg


Kosten €54,- voor de 954RR

http://www.motorparts.nl/winkel1/N_frame.html?http://www.motorparts.nl/winkel1/
 
remklauwen, ik snap wat je bedoeld...doordat ik de test heb gedaan door enkele keren mijn rem aan te tikken.
Maar het klikken is eveneens als ik gewoon over kasei baan ga rijden...
 
:) ok bedankt... Kga morgen ff langst de garage. Heb zelf niet de tools en de ruimte op deftig aan dergelijke job te beginnen.
Nu ben ik in ieder geval wel wat wijzer, kan van pas komen in de garage
:W thanks
 
ff kort: bovenste lager is er uit geweest voor nazicht en ze bleek nog in zeer goede staat te zijn (17000km kan eigenlijk ook niet anders). Men heeft alles gewoon terug gemonteerd en opnieuw aangespannen en het klikken is idd weg.
grtz
 
Klein vraagje mensen,

vandaag merkte ik voor de eerste keer een licht geklik vooraan de motor.
Op slechte baan werd het op korte tijd erger (paar kilometer).

Ik dacht direct aan een defect balhoofdlager ofzo maar kon er moeilijk inkomen dat het zo plots kan opkomen.
daarstraks de motor nog eens met het voorwiel tegen de muur gezet en getest en ik voelde niets speciaal. Als ik de motor verduw en ik tik enkele keren achter elkaar de rem aan dan merk ik wel degelijk een geklik op.
Ik controleerde ff de centrale moer boven op mijn balhoofd en die kon ik er gewoon met de hand afdraaien. Zou het probleem opgelost zijn door deze moer er gewoon terug vast op te draaien of zit het probleem waarschijnlijk dieper??
Spanringen boven lager ofzo?
Ik kan het nu niet meer testen aangezien mijn garage niet bij de deur is...

Ps: bike is fireblade 954

GRTZ en alvast bedankt
Phil
Je bedoelt de moer op de kroonplaat neem ik aan?
Zet die dan vast en chek het nogmaals, ook of de voorvork met het wiel van de grond soepeltjes van links naar recht draait.
Zoals gezegd zijn de moeren die het lager spelingsvrij houden geborgd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan