balhoofd lagers vervangen?

ids_lwd

MF'er
15 feb 2009
67
0
sint annaparochie
heb mn voorvork los liggen en wil het strax weer in elkaar hebben na het puiten van mn frame.
maar doe ik er dan verstandig aan om mn balhoofdlagers te vervangen??
of is dit honderdeuro weg gooierij?? en veel werk op je kop halen?

BVD gr Ids
full
 
je kan nu je de boel uit elkaar heb liggen toch ff kijken of ze slijtagesporen vertonen?

als je geen problemen met je balhoofd had, en ze lijken niet versleten, ja dan vindt ik het weggooierij...
 
Een balhoofdlager kost toch geen 100 euro? Eerder 50. Hoe oud en hoeveel km? Hoe op gereden(wheelies/stoppies/ongelukken?). Gekocht als sloper: is ie verder wel goed? Ik heb net een nieuw balhoofdlager in mijn vfr750 gezet(55000km, 1995) en dat was voelbaar en zichtbaar nodig. Je hoeft niet op de motor te rijden om te voelen of het lager versleten is.
 
Balhoofdlagers vervangen is geen heidense klus.
Hier op MF zat info te vinden over hoe het moet.
Ieg goed invetten en na plaatsen vlgs voorschrift eerst op moment aantrekken en daarna losdraaien en spelingvrij afstellen.
Het enige "speciaalgereedschap" wat ik moest kopen was een haaksleutel voor de kroonmoer.
Dat zijn ook de kosten niet: 4,50 voor een goeie van Gedore.
Ik heb vorig jaar een setje conische lagers voor mijn Radian gekocht voor 54,=.
 
Een balhoofdlager kost toch geen 100 euro? Eerder 50.

Heb je mn afbeelding ook bekeken?? daar tel ik er 2 :+

Als er nog geen conische kegellagers in zitten, vervangen.

kegellager heet t wanneer ie conisch is?? dan ist een kegellager..

Ik zou ze vervangen. als je het over een half jaar moet doen heb je er een hoop werk aan.
nu klop je ze er zo in. dan heb je er de eerste 5 jaar geen omkijken naar.

zo ben ik eigenlijk ook... als ik het toch open heb liggen waarom niet.. maar vond t toch wel zonde geld.
maar denk toch dak t doe.. geen risico

Balhoofdlagers vervangen is geen heidense klus.
Hier op MF zat info te vinden over hoe het moet.
Ieg goed invetten en na plaatsen vlgs voorschrift eerst op moment aantrekken en daarna losdraaien en spelingvrij afstellen.
Het enige "speciaalgereedschap" wat ik moest kopen was een haaksleutel voor de kroonmoer.
Dat zijn ook de kosten niet: 4,50 voor een goeie van Gedore.
Ik heb vorig jaar een setje conische lagers voor mijn Radian gekocht voor 54,=.

Ach speciaal gereedschap dat wil ik wel kopen dat boeit me niet. goed gereedschap is nooit weg. maar vind t wel zonde dak een bankje weg smijt. maar denk toch dat ik er nieuwe om zet.
 
Heb je mn afbeelding ook bekeken?? daar tel ik er 2

Balhoofdlagering wordt geleverd als een setje(stofkappen, lagerschalen en lagers) voor zowel onder als boven. Kostte mij 45 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan