balhoofd lagers

cliffblade

MF'er
5 jul 2006
116
0
rotterdam
even een vraagje?
toen ik z'n 3 jaar geleden m'n blade uit 94 kocht heb ik m'n balhoofdlagers laten vervangen.
nu komt het,ik merkte dat ik tijdens het remmen een irritante tik in m'n voorvork had.
en dat werd steeds erger.
ik van de week naar de garage en daar is tie nog een aardig stukje aangedraait.
ik wilde weten is dat normaal dat ie na het vervangen vanzelf weer losser word?
denk zelf van niet.
 
even een vraagje?
toen ik z'n 3 jaar geleden m'n blade uit 94 kocht heb ik m'n balhoofdlagers laten vervangen.
nu komt het,ik merkte dat ik tijdens het remmen een irritante tik in m'n voorvork had.
en dat werd steeds erger.
ik van de week naar de garage en daar is tie nog een aardig stukje aangedraait.
ik wilde weten is dat normaal dat ie na het vervangen vanzelf weer losser word?
denk zelf van niet.


Na verloop van tijd perst die al het vet eruit en slijten je lagerschalen ook in dan moet je hem wel eens aandraaien ja.
 
Losser word of zover al weer versleten is ?

Losser worden lijkt me niet echt waarschijnlijk vandaar dat ik de vraag zo stel.

Na 3 jaar weer versleten is erg vlug.
Echter, ik meen me te herinneren dat ik ooit een gsx-r lager wilde vervangen voor iemand omdat hij versleten was.
Hij reageerde in eerste instantie erg vreemd omdat die al ooit vervangen was door de dealer.
Toen het bestelde lager binnen was en ik het spul losdraaide kwamen wij al vrij snel tot de ontdekking waarom hij zo snel weer versleten was.
Er zat een imitatie lager in !
Schrik niet.....de ring die de lagers op z`n plaats hielden waren van nijlon.
Opzich kan nijlon best sterk zijn maar het grote nadeel is dat als er een brugje scheurt dan gaat de rest ook in no-time :P
Met gevolg, zeer snelle slijtage!

Dus vraag twee.... is het balhoofdlager wat er in gezet is wel orgineel?
Lijkt me verstandig om dat lager voor de zekerheid even te checken op slijtage en degelijkheid, maarja wie ben ik he O-)

In iedergeval succes !
 
Hangt helemaal van je rijstijl af..en of die buitenstaat.

en idd de kwaliteit
 
Wat voor lager zit er nu in een kogellager of een conisch kegellager,als er een kogellager inzit zou ik het in ieder geval vervangen door een conisch kegellager,deze gaan veel langer mee en kunnen meer krachten opvangen(kogellager-puntkontakt)==(kegellager-lijnkontakt)en je kan ze veel beter afstellen
 
Kawasaki of Suzuki halen hun lagers ook bij SKF of waar dan ook vandaan... Alleen staat de werkelijk fabrikant er dan niet op...
Een SKF lager is naar mijn mening een prima 'imitatie'.
Wat voor lager zit er nu in een kogellager of een conisch kegellager,als er een kogellager inzit zou ik het in ieder geval vervangen door een conisch kegellager,deze gaan veel langer mee en kunnen meer krachten opvangen(kogellager-puntkontakt)==(kegellager-lijnkontakt)en je kan ze veel beter afstellen
:^
Is idd veel beter
 
Toen ik mijn motor (nieuw) kocht moest het balhoofd ook strakker gezet worden na een paar duizend kilometer. Op mijn vraag of dat normaal was, was het antwoord "Ja, nieuwe lagers krijgen al vrij snel een beetje speling, dat moet je zo snel mogelijk weghalen anders gaan ze heel hard slijten."

Na die tijd is het balhoofd nooit meer gesteld, en dat is ook niet nodig.
 
't komt ook nog wel eens voor dat de lagerschalen, niet ver genoeg in de zitting geperst zijn,......dan gebeurd dit rijdende weg! ( mm-werk )...

de meest gangbare zijn gewoon te halen bij de motorzaken,.....soms ( eigen ervaring) zit de juiste maatvoering ineens niet meer in het 'programma' , en kun je de regionale ijzerwarenhandel om raad vragen..

full
 
Wat voor lager zit er nu in een kogellager of een conisch kegellager,als er een kogellager inzit zou ik het in ieder geval vervangen door een conisch kegellager,deze gaan veel langer mee en kunnen meer krachten opvangen(kogellager-puntkontakt)==(kegellager-lijnkontakt)en je kan ze veel beter afstellen
Een blade met kogellager? :N is zwaar uit de tijd man 8-)
 
wat is een imitatie lager?
eentje waar skf, of akn op staat in plaats van suzuki??
Een lager waar geen van drieen in staat, er stond in het bewuste lager helemaal niets in.
Was een kegellager ook wel met een moeilijk woord totaatslager genoemd als ik me niet vergis :o
De afstand ring was geheel opgevreten, hierdoor zaten ze tegen elkaar aan met gevolg dat smering weg was, kegels opgevreten etc.
Als ik mijn dozen aan het uitpakken ga dan zal ik eens kijken of ik het doosje kan vinden waar ik hem destijds in gestopt heb.
Ik bewaar dat soort extreme gevallen nl altijd 8-)
 
dit is echt een orginele dat weet ik zeker.
ik heb het eigelijk al de hele tijd gehad maar nooit bij stil gestaan dat het de balhoofdlagers zouden zijn want ik heb niet erg veel verstand over motors als het over techniek ga. is mijn vak niet echt??
alleen de laatste tijd tijdens het remmen ging ik er steeds meer aan ergere omdat het steeds erger werd.
en versleten dat lijkt mij sterk ik heb net 6 duizend km mee gereden en wheely's maak ik ook nooit [ ok bijna nooit want ik kan het nog niet zo goed dus dat kan het ook niet zijn.]
thanks
cliffblade
Losser word of zover al weer versleten is ?

Losser worden lijkt me niet echt waarschijnlijk vandaar dat ik de vraag zo stel.

Na 3 jaar weer versleten is erg vlug.
Echter, ik meen me te herinneren dat ik ooit een gsx-r lager wilde vervangen voor iemand omdat hij versleten was.
Hij reageerde in eerste instantie erg vreemd omdat die al ooit vervangen was door de dealer.
Toen het bestelde lager binnen was en ik het spul losdraaide kwamen wij al vrij snel tot de ontdekking waarom hij zo snel weer versleten was.
Er zat een imitatie lager in !
Schrik niet.....de ring die de lagers op z`n plaats hielden waren van nijlon.
Opzich kan nijlon best sterk zijn maar het grote nadeel is dat als er een brugje scheurt dan gaat de rest ook in no-time :P
Met gevolg, zeer snelle slijtage!

Dus vraag twee.... is het balhoofdlager wat er in gezet is wel orgineel?
Lijkt me verstandig om dat lager voor de zekerheid even te checken op slijtage en degelijkheid, maarja wie ben ik he O-)

In iedergeval succes !
:] :]
 
wat zou zo'n grappie kosten om die lagers te laten vervangen??

weet iemand dat


...waarom niet zelf doen?

lagersprijs...30/40 eurie's
laten doen!......+100/150 euro??

zelf doen:
demonteren kuipdeel/voorwiel/vorkpoten/.....balhoofd.../...vervangen lagers..../...en weer terug!...kost iets van tijd/geduld/koffie.....maar wel een ervaring rijker en je kan hier een fotosessie van je kunsten neerplempen 8-) ( trots heet dat!..)

:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan