Balhoofd lagerschaal speling

RetepV

MF veteraan
22 okt 2008
4.567
2
Huizen
Hi,

Ik heb hier een motor waar een lagerschaal in het balhoofd niet meer goed past. In feite is de passing uitgelubberd waardoor de lagerschaal niet meer strak geklemd zit.

Ik heb het al geprobeerd op te lossen door de lagerschaal met locktite vast te plakken (zelfde locktite als waarmee ik boutjes vastzet). Maar zoals ik wel verwacht had, werkt dat niet.

Nou is er natuurlijk de mogelijkheid om de passing dicht te lassen en opnieuw uit te frezen.

Maar er zijn vast nog veel meer dingen die gedaan kunnen worden zonder zo ver te hoeven gaan.

Ik zit zelf te denken aan het kopen van een setje voelermaatjes en dan de lagerschaal met een voelermaatje van de juiste dikte in de passing te persen.

Betere ideeen?
 
Ik zou inderdaad eens kunnen informeren naar iets grotere lagerschalen. Het gaat om een Honda Fireblade, en ik heb een standaard balhoofdlager setje setje.

Ik wist niet dat de buitenmaat van de lagerschalen in zulke kleine stapgroottes verkrijgbaar waren. Maar natuurlijk ben ik niet de enige met een uitgelubberde passing. Dat zal wel vaker voorkomen in deze wereld. ;)

Het balhoofdlagersetje is SKF, dus kwaliteitsspul. Ik ga eens even kijken...
 
Laatst bewerkt:
Ja, speciale locktite voor lagerschalen is er inderdaad ook, maar dat leek me eigenlijk niet veel beter dan gewone locktite. Een balhoofdlager krijgt natuurlijk wel veel klappen te verduren, het gaat bij een balhoofdlager niet alleen om het draaien om de as. Hij moet ook radiale klappen opvangen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, speciale locktite voor lagerschalen is er inderdaad ook, maar dat leek me eigenlijk niet veel beter dan gewone locktite. Een balhoofdlager krijgt natuurlijk wel veel klappen te verduren, het gaat bij een balhoofdlager niet alleen om het draaien om de as. Hij moet ook radiale klappen opvangen.


Geen probleem, je zal zelf moeite moeten doen om de gelijmde deel er weer uit te krijgen.
 
Ja, speciale locktite voor lagerschalen is er inderdaad ook, maar dat leek me eigenlijk niet veel beter dan gewone locktite. Een balhoofdlager krijgt natuurlijk wel veel klappen te verduren, het gaat bij een balhoofdlager niet alleen om het draaien om de as. Hij moet ook radiale klappen opvangen.

Dat zal je nog tegevallen, de loctite die wordt genoemd is bedoeld om uitgelopen lagerzittingen op te vullen, en doet zijn werk perfect. :Y
 
Dat zal je nog tegevallen, de loctite die wordt genoemd is bedoeld om uitgelopen lagerzittingen op te vullen, en doet zijn werk perfect. :Y
wel eerst even de ruimte opmeten die tussen de lagerschaal en de lagerpassing zit, want dat spul kan maar een beperkte 'opening' opvullen (een halve meter speling kun je er niet mee opvullen)

als het binnen de toleranties van dat spul valt kun je het prima gebruiken
 
Bij een speling van ong. 0.15mm voldoet Loctite 648 prima, bij een grotere speling tot 0.5mm kan je Loctite 660 gebruiken.

Over de belasting hoef je je mits correct gebruik van het produkt echt geen zorgen te maken. Beroepshalve gebruik ik dat spul al jaren om uitgelubberde passingen bij versnellingsbakken en wielnaven op te vullen, nog nooit problemen mee gehad.

Vergeet ook niet dat een speling dikwijls erorm kan aanvoelen terwijl het in werkelijkheid soms maar om een paar honderste mm gaat, meten is weten,...
 
Terug
Bovenaan Onderaan