Balhoofd maken

kawa-dave

MF'er
28 jun 2008
169
0
Den Haag
IK ben een frame aan het maken, nu ben ik bezig met de balhoofd,

wat is het beste materiaal voor en balhoofd wand daar komt nog wat krachten op te staan.

Zijn deze te koop. wie kan me verder helpen

Hoor graan
 
Mijn Rickman was ook van reynolds....
Daar heb ik later zelf passingen in gedraaid ( los verwisselbaar dus) om met andere voorvorken ( lees kroonplaten ) te kunnen experimenteren, dus nieuwe passing er in , dan kon er zo een ander lager in..
 
niet moeilijk doen, gewoon stalen pijp gebruiken , met voldoende wanddikte heeft het balhoofd niet zo gek veel te leiden.
maak een mooie tekening , en ga eens bij iemand langs die een draaibank heeft staan.
met een paar uur heeft hij zo'n ding voor je gemaakt.
als je het eng vindt kun je altijd nog een japans frame op de kop tikken en daar de balhoofdbuis uit slijpen.
 
Hallo Elefant,

Dat is inderdaad bij me opgekomen om een bestaande balhoofd te gaan gebruiken.
Draaien kan ik op me werk doen.

Ik wil eerst op proef een frame maken van naadloos buis, deze buis heb ik al liggen. als deze dan netjes is en alle onderdelen past.wil ik deze van 25crmo4 afmaken.

Wand moet de wanddikte van de balhoofd zijn.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Hallo Elefant,

Dat is inderdaad bij me opgekomen om een bestaande balhoofd te gaan gebruiken.
Draaien kan ik op me werk doen.

Ik wil eerst op proef een frame maken van naadloos buis, deze buis heb ik al liggen. als deze dan netjes en alles past wil deze van 25crmo4 afmaken.

Wand moet de wanddikte van de balhoofd zijn.

Alvast bedankt

naadloze buis is alvast prima , ducati frames zijn gewoon van gelaste buis.
( ze beweren zelf cromo, maar gelaste buis is hoogst ongebruikelijk in cromo.... :X )
Voor een frame is vooral de stijfheid belangrijk , en de stijfheid van crmo en gewoon staal is hetzelfde.
de sterkte bij vervorming is bij crmo beter , maar als je tijdens het rijden een frame zover belast dat je hem blijvend vervormd is er iets grondig mis met het ontwerp.

reken tenminste 3 mm wanddikte voor je balhoofdbuis bij de lagerpassing,
( ik ga even uit van de normale 52 mm konische lagers) de binnen diameter van de buis moet kleiner als de lagers (anders druk je de lagers door de buis heen)

dus begin met minimaal 6 mm wanddikte, aan de uiteinden kun je dan een lagerzitting draaien.
als je geinteresserd bent in gewicht kun je in het midden de buis wat dunner draaien.

maar ik ben nu natuurlijk wel héél benieuwd wat de plannen zijn.....
 
Laatst bewerkt:
Eerst wil ik een Trike / driewieler maken met een mooi buizen frame een VW motor. met een Zeer groot spaakwiel D +- 75CM

Daarna mijn kawasaki Zephyr 750 ombouwen tot een Driewieler. ik heb al een differentieel voor de achter as.

elefant Bedankt voor de tip nu een buis vinden met een wand dikte van 6mm
 
Ik zeg:
full

ChroMo-freempie eraan en je hebt een Moto Martin.

Greetz, Q

Buitenlagermaat niet te klein nemen.
Lengte buis niet te lang nemen. (tegenwoordige balhoofdspennen zijn een stuk korter dan vroeger)
 
Terug
Bovenaan Onderaan