balhoofd naar de vaantjes???

Tom

Die hard MF'er
8 apr 2003
414
1
Leuven
Sedert enkele weken (eigenlijk nadat ze de moto met stuurslot op tegen de muur hebben geduwd - waarvoor is nog steeds een schuldige zoek) slaat het stuur precies makkelijker rechts en links.
Bij het laatste stukje remmen voor stilstand, begint hij kort en snel effe met het kopje te schudden.
Als ik het stuur loslaat, zit er niet echt beweging in en blijft hij mooi rechtdoor rijden (bij lage toeren begint het stuur wel te schudden).
heb hem al eens tegen de muur gezet met voorband maar voel geen speling bij het induwen van de veren.
het klinkt allemaal als de balhoofdlagers maar toch wat tegenstrijdig dus wat kan het nog zijn?
bandenspanning? (ga ik straks effe testen aan tankstation)
velg geraakt?
iets anders?
en hoe kan ik nog uitvoeriger testen om na te gaan wat de oorzaak is?

thanks a million
 
Om het balhoofd te testen op speling zal je toch je wiel los van de grond moeten krijgen.
Precies, de brommert op de bok zetten en parkeer even iemand op de kont zodat je voorwiel los van de grond hangt. Nu kan je zowel de balhoofdlagerspeling voelen en de wiellager speling voelen, los van elkaar welteverstaan. Het stuur moet vanuit het midden vanzelf naar links of rechts vallen, zonder dat er speling voelbaar is in het lager.

Dus als het voorwiel van de grond is, gad dan voor het voorwiel zitten en pak de voorvork aan de onderkant vast ( dus onderkant van de vork in je handpalmen ) en probeer heel voorzichtig of je de voorvork naar je toe kan bewegen. Voel je een zacht tikje of knikje, dan kan je hem misschien nog nastellen. Voel je niets, maar blijft het stuur in de middenpositie staan, dan iets losser zetten, voel je geen speling, maar alleen een tik als je het stuur van links naar rechts beweegt, dan lekker vervangen die handel.

Succes.
 
thanks
zal straks effe de vriendin erbij roepen
weet trouwens iemand of door de moto hard tegen de muur te duwen, er ook iets met band of velg kan gebeuren dat speling op stuur verklaart? vervorming, niet meer uitgelijnd zijn ? enfin ben een nul op techniek en weet niet wat fysica krachten allemaal kunnen veroorzaken.
 
Om wat voor een motor gaat het eigenlijk?

Het kan wel eens gebeuren, vooral bij lichtere motoren met langere voorvorken ( maar ook met andere combinaties hoor ) dat als je aan het stuur gaat wringen terwijl het wiel geblokkeerd is door het één of ander, dat de voorvork tordeert, en de onderste balhoofdplaat niet meer in lijn staat met de bovenste ( ook wel kroonplaat genoemd wegens de extra opgietsels om het stuur in te klemmen ) plaat, waardoor de poten dus iets scheef kunnen zitten.

Het verschil tussen wiellagers en balhoofdlagers is de plek waar ze zitten. Wiellagers zitten zoals de naam al zegt in de wielen ( die zorgen ervoor dat het wiel om de as kan draaien ), balhoofdlagers zitten in het balhoofd ( duh!! ). Het balhoofd is dat gedeelte van het frame waar je hele voorvork op het frame gemonteerd is zodat je kan sturen met je voorvork.
 
zoals onder mijn naam te lezen staat, betreft het een bandit 600

ik merk de problemen vooral bij lage snelheden, hoe risicovol is dit voor crashen?
 
Lage snelheden, klinkt inderdaad als verrot balhoofdlager. Als je stapvoets rijdt, zal je een dood punt in je stuur hebben.....

Dus langzaam rijden is veel sturen?

Kan zeker op hogere snelheden erg vervelend worden. Meteen een crash zal er niet direct inzitten, maar bedenk je wel dat dit steeds erger zal worden, en uiteindelijk dus wel i een crash zal kunnen resulteren. Als je motor bijvoorbeeld gaat pendelen of shimmy-en ( vaag van links naar rechts slingeren ) dan heb je kans dat je hem er niet meer uit krijgt, met all te raden gevolgen van dien.

Kortom, vervangen dus, en als je dit nog nooit gedaan hebt, vooral niet zelf gaan doen, of stel jezelf heel duidelijk de vraag, hoeveel heb jij voor je gezondheid over?
 
bij het loslaten van het stuur begint het stuur licht te slaan, hangt af van snelheid, toerental en versnelling.

bij het over dikke witte strepen rijden, kantelt hij wel altijd ostentatief de een of andere kant uit.

zou ik bij hard remmen ook een effect voelen indien balhoofdlagers kapot zijn?

kan ik testen of het de wiellagers niet zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan