Balhoofd speling FZR 1000

fz-errie

Die hard MF'er
7 feb 2002
293
0
hengelo
Heren/Dames techneuten,

Bij het aanremmen en het rijden over ruw wegdek, voel ik even een lichte trilling in het stuur van mijn FZR. Ik vermoed dat er speling zit in het balhoofd of misschien in het voorwiellager. Weet iemand hoe ik de oorzaak van dit euvel het beste kan lokaliseren en is het verhelpen ( afstellen/vervangen) te doen voor een niet- techneut?

CU,

FZ-errie :]
 
De manier om te checken of je speling hebt in je voorwiellagers of je balhoofdlagers is:

Voorkant afhangen (voorwiel van de grond).
Dan kun je door je voorvork vast te houden en aan je voorwiel te trekken/duwen merken of je wel of geen speling hebt.
Maar volgens mij zijn voorwiellagers niet afstelbaar en als dit het euvel is dan moet je ze vervangen.

Als je je balhoofdspeling wilt checken moet je de voorkant afhangen maar NIET aan het stuur. Aan je frame bv.
Dan kun je door aan de onderkant van de vorkpoten te trekken/duwen vernemen of je speling hebt.
Deze lagers zijn weer wel afstelbaar (neem ik aan bij een FZR). Maar afstellen kun je beter laten doen door iemand die dat vaker gedaan heeft als je er zelf niet zoveel verstand van hebt.
 
Thnx R6 voor je reaktie, :}

Het afhangen zal al een probleem worden ( geen bok en geen mogelijkheid in mijn schuurtje om de motor aan op te hangen). Dan toch maar naar de fietsenmaker. Fiets minstens een dag kwijt.. ;(
(Als het dan maar geen mooi weer is, want dan is het dubbel balen). ;( ;(

CU

Fz-errie
 
Voorwiel tegen de muur en beetje heen en weer douwen, moet je het ook kunnen voelen ("tikkend" gevoel, zeg maar). Een muur waar je je motor tegenaan kunt zetten heb je toch wel? :) :)

Banden en remblokken/schijven nog goed??
 
als ik bij mijn fzr(89er) rem dan voel ik een tik in het stuur net of kantelt hij in de lagers
dus heb ik de balhoofdlagers vervangen maar dat gaf geen resultaat. ik denk nu dat de geleide bussen die op de stalen vvpoot onderop gemonteerd
zitten versleten zijn.
als deze versleten zijn krijgt de binnenpoot te veel ruimte onderin de buitenpoot en kan trillen bij remmen en slecht wegdek. als je op snelheid bent of op een vlakke weg rijdt voel je niks want de speling wordt naar een kant gedrukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan