Balhoofdlager of voorveren?

reuffneck

MF veteraan
21 jul 2006
12.497
6
Hillegom
Ik heb het gevoel dat of m'n balhoofdlager of voorveren kaduuk zijn..
Maar hoe controleer je welke het is?

M'n motor maakt een krakend schrapend geluid bij het inveren.. zowel bij stilstaand als hard remmen als lopend met de motor aan de hand hard remmen..

:)
 
wil toch prog.veren er in gooien dus dat is niet zo erg.

Ik heb hem nu tegen de muur staan want dan kan je toch controleren of er speling op je balhoofd zit?

zo ja, hoe? :?
Heb je een middenbok? zo nee dan een paar kisten onder je motorblok zodat je voorwiel van de grond af is. Vanaf hier weer gelijk: Laat iemand op de achterkant van de motor leunen zodat hij stevig vast staat. Dan voor het voorwiel gaan zitten en proberen dat voorwiel naar je toe te trekken en van je af te duwen. Hier mag geen beweging in zitten. Dan je stuur in de middenstand zetten en een heel klein duwtje naar links geven. Het wiel moet soepel naar de eindstand draaien. Idem voor rechts. Bij halverwege stoppen is de voorspanning op het lager te hoog. Je kan ook heel langzaam het stuur van helemaal links naar rechts draaien en dan voelen of er zware punten in zitten.
 
heb helaas nog niks gevonden om hem op te zetten zodat het voorwiel vrij is
zelfs geen kratje bier in huis -O-

ik rij morgen wel langs een garage. heb geen idee wat er aan de hand is en lijkt van alles te zijn.

Als ik inveer zonder m'n voorrem te gebruiken hoor je het geluid veel minder.
Maar is dat omdat je dan minder ver in veer of omdat je de voorrrem niet gebruik?
Kunnen je remmen/remschijven van dat rare geluid maken (is vast lastig te beoordelen zonder geluidsfragment..)

bah -O-
 
Eerst kijken of het ergens schuurt. Stofkappen zijn die dingen om je binnenpoten heen.

Schuurt er iets, kijk ernaar.

Anders verdenk je toch snel de glijbussen in je poot. Als die teflon dingen ofzo versleten zijn dan krijg je neem ik aan schraapgeluiden. Zit er wel genoeg olie in en veert hij normaal? Ga eens stilstaan en met 2 man de vork inveren. Kijken wat je hoort.
 
De stofkappen kun je heel snel uitsluiten: ff een drupje siliconenspray op je vorkpoten. Als het de stofkappen zijn moet je ze even niet meer horen.
 
meestal hoor je de veren tegen binnenpoot schrapen.
kan ook icm te weinig olie in de vorkpoot.

een balhoofdlager geeft geen schrapend geluid, maar kan een hoorbare tik of knak bij versleten of teveel lagerspeling geven.
 
remblokken volledig versleten?

nope, al gechekt. zit nog ruim voor z'n slijtagegroeven op zijn..

meestal hoor je de veren tegen binnenpoot schrapen.
kan ook icm te weinig olie in de vorkpoot.

een balhoofdlager geeft geen schrapend geluid, maar kan een hoorbare tik of knak bij versleten of teveel lagerspeling geven.

oke. Hoorbare tk of knak is het iig niet.

De stofkappen kun je heel snel uitsluiten: ff een drupje siliconenspray op je vorkpoten. Als het de stofkappen zijn moet je ze even niet meer horen.

ga ik ook proberen :)

Eerst kijken of het ergens schuurt. Stofkappen zijn die dingen om je binnenpoten heen.

Schuurt er iets, kijk ernaar.

Anders verdenk je toch snel de glijbussen in je poot. Als die teflon dingen ofzo versleten zijn dan krijg je neem ik aan schraapgeluiden. Zit er wel genoeg olie in en veert hij normaal? Ga eens stilstaan en met 2 man de vork inveren. Kijken wat je hoort.

stofkappen zijn wel redelijk aan het afbrokken dus wel vol uitgedroogd. maar of dat het geluid geeft weet ik niet.

Zal binnenkort met 2 man de vering indrukken en kijken wat er gebeurd.
Naar mijn idee veert hij wel normaal, of er genoeg olie in zit durf ik niet te zeggen. Ben zelfs bang dat de olie er al vanaf begin in zit.. (lees 2002, met ongeveer 76.000km op de teller)
dus dat is sowieso een strak plan om te vervangen.


oja, en de garage ben ik vandaag niet langs geweest... heb volgende toch een rustige week dus kan ik mooi gaan kijken wat het is :)
 
oei voorvorkolie van 2002 en 76000km.. daar worden je geleidebussen niet blij van. die worden door de olie gesmeerd en die olie is nu eigenlijk fijne polijstpasta geworden..

Voorvork goed ontluchten he.. bij verversen van de olie!! En misschien kan je als je de poten los hebt (of voorwiel in de lucht) even kijken of er geen speling op zit..
 
:^

die bedoel je :+

dan maar ff iets klussen om het voorviel van de grond te houden, en alvast wat onderdelen gaan om m'n vork te reviseren..

als het gelukt is laat ik het weten!
(als het niet gelukt is ook :+)
 
Die bandiet zal wel geen bok hebben denk? Maar goed, je fietst wel wat in elkaar om hem te steunen.

Maak het wel stevig genoeg want ik had hem een keer op een krat bier gezet en de volgende morgen lag hij half op het krat en half tegen de muur. Krat ingeknakt.

Nog altijd een raadsel :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan