Balhoofdlager vervangen belangrijk

CRAM66

Rookie
27 jul 2009
18
0
Goedenavond allen,

Hoe belangrijk is het om de balhoofdlager te laten vervangen.
Ik voel speling op m'n voorvork en een duidelijke "knik".
Nu ga ik maandag met zoonlief een paar dagen touren in Oostenrijk.
Lager van te voren vervangen of kan dit ook na de tour.

Alvast bedankt.
 
er staat laten vervangen.

waar wil je dat op zo'n korte termijn laten doen? Die knik zit er zeker net 1 dag in?



Zot wordt gek van die laatste minuut dingen
 
Laatst bewerkt:
ik heb onlangs mijn lagers zelf vervangen. Dit zijn gewoon chrome stalen kogels, dus niet van die konische lagers. Op het machtige MF heb ik vaak gehoord over het zogenaamde * plok" geluid bij het plots inveren[kuiltje/drempel oid]. Kan ik er dan vanuit gaan dat de lagerschalen versleten zijn[als dit geluidje nu voordoet]?
speling op het voorvork is niet voelbaar in ieder geval
 
Laatst bewerkt:
gelijk vervangen..............
door die konische die zijn veel beter,afstellen is een trukje voor dat is
je staat stapt af en trekt de motor op de staandaard en het achter wiel zodat het voorwiel van de grond komt.recht stuur en los laten
als het stuur valt tegen de nokken mag hij niet met een klak geluid er tegen komen hij moet lekker los maar niet te los terug bewegen,niet vallen.......
succes
 
Bedankt voor de reacties alvast.

Maar eh.... dat ik qua sturen een groot verschil zal gaan merken als de lages vervangen zijn begrijp ik.
Maar is het ook noodzakelijk? M.a.w. is het gevaarlijk als ik nu een paar 1000Km met deze lagers doorrij?
 
ik zou hem eerst eens afstellen dat de speling eruit is, kijken of er dan echt een duidelijk dood punt aanwezig is, zo ja: vervangen, zo nee: laten zitten en na de rit vervangen
 
gelijk vervangen..............
door die konische die zijn veel beter,afstellen is een trukje voor dat is
je staat stapt af en trekt de motor op de staandaard en het achter wiel zodat het voorwiel van de grond komt.recht stuur en los laten
als het stuur valt tegen de nokken mag hij niet met een klak geluid er tegen komen hij moet lekker los maar niet te los terug bewegen,niet vallen.......
succes
Leuke truc... :N
Je weet dan nog niet of je lager alsnog te los staat. Je stuurbeweging wordt ook door gas- koppelings- elektrakabels etc. gedempt.
 
als vervangen niet meer op zo'n korte termijn kan, gewoon gaan rijden.
je weet nu toch hoe je motor op dit moment stuurt.
er gaan heus geen gekke dingen gebeuren met een beetje speling in het balhoofd.
vervangen kan ook als je terug bent.
 
Okay, ik weet genoeg.

Ik ga zaterdag stellen, en dan maandag lekker touren.
Vervangen doe ik na Oostenrijk wel.

Thanks iedereen.

Wat mij betreft slotje
 
Okay, ik weet genoeg.

Ik ga zaterdag stellen, en dan maandag lekker touren.
Vervangen doe ik na Oostenrijk wel.

Thanks iedereen.

Wat mij betreft slotje
ga je ze wel afstellen van te voren of blijf je nou met speling rondrijden

balhoofdlagers worden, zoals eerder genoemd, heel veel kapot gereden en onnodig vervangen omdat ze bijna nooit afgesteld worden
 
Leuk, mijn motor staat op de tafel om de balhoofdlagers te vervangen.
Plan is ook om maandag richting Oostenrijk te gaan incl zoonlief van 16.
(ik ga wel met de auto met de motor op de trailer anders heb ik veel te veel zooi om mee te nemen)

Merkte vorige week dat mijn stuur een dood punt had en met al die haarspeldbochten die ik wil gaan rijden leek het me wel zo fijn dat dat soepeltjes verloopt.

meteen maar de hele voorvering aangepakt en een achterwiellager.
als je dan toch bezig bent.....

Fijne vakantie alvast.
 
die lagers zijn niet van de ene dag op de ander slecht geworden. Er zit nu dus een vast punt in, precies de plek waarin je rechtuit rijdt. Dat is een "deukje" in de lagerschalen, meestal de onderste, kun je niet wegstellen en alleen maar goed krijgen door hetr vervangen van de lagers. Is niet zo'n probleem eigenlijk maar bij doorrijden kan het aleen maar erger worden. Niet iets om echt relaxed op vakantie te gaan en lekker te sturen.
 
Ik ben nu van mijn eigen motor de lagers aan t vervangen; lichte slijtage.
En aangezien er een slijtage in zat, wil ik geen risico lopen. Alleen voor het rijgenot :)
 
Moest laatst bij wijze van uitzondering een givi universeel kofferrek op een yamaha radian monteren. Pak ik dat ding buiten en loop richting werkplaats. Op het moment dat ik moet sturen voel ik wat voor een krater er in dat balhoofdlager zit. Dus ik loop even naar de klant toe;

Ik: Wist u dat uw balhooofdlager he-le-maal op is?
Klant: Balhoofdlager, wasda? :?
Ik: ...uitleg

Klant: En wat kost dat dan?
Ik: Nou, eens even kijken. Lagertjes een paar tientjes, arbeid zo rond de 100-150 euro. Moet ze wel eerst bestellen (BMW dealer en dus geen yamaha spulletjes liggen).

En vervolgens kreeg ik me toch een lading gescheld over me heen. Of ik wel niet goed wijs was, dat er niks mis wat met de lagering, dat ik hem probeerde op te lichten. Het is dat dat rek er al op zat, anders had ik hem onder de pers gelegd. Hoe durven sommige mensen....
 
Laatst bewerkt:
Moest laatst bij wijze van uitzondering een givi universeel kofferrek op een yamaha radian monteren. Pak ik dat ding buiten en loop richting werkplaats. Op het moment dat ik moet sturen voel ik wat voor een krater er in dat balhoofdlager zit. Dus ik loop even naar de klant toe;

Ik: Wist u dat uw balhooofdlager he-le-maal op is?
Klant: Balhoofdlager, wasda? :?
Ik: ...uitleg

Klant: En wat kost dat dan?
Ik: Nou, eens even kijken. Lagertjes een paar tientjes, arbeid zo rond de 100-150 euro. Moet ze wel eerst bestellen (BMW dealer en dus geen yamaha spulletjes liggen).

En vervolgens kreeg ik me toch een lading gescheld over me heen. Of ik wel niet goed wijs was, dat er niks mis wat met de lagering, dat ik hem probeerde op te lichten. Het is dat dat rek er al op zat, anders had ik hem onder de pers gelegd. Hoe durven sommige mensen....
om van te :r dat soort volk, probeer je ze te helpen, krijg je zoiets..

achja het zal ook niet de eerste keer zijn... :N
 
Moest laatst bij wijze van uitzondering een givi universeel kofferrek op een yamaha radian monteren. Pak ik dat ding buiten en loop richting werkplaats. Op het moment dat ik moet sturen voel ik wat voor een krater er in dat balhoofdlager zit. Dus ik loop even naar de klant toe;

Ik: Wist u dat uw balhooofdlager he-le-maal op is?
Klant: Balhoofdlager, wasda? :?
Ik: ...uitleg

Klant: En wat kost dat dan?
Ik: Nou, eens even kijken. Lagertjes een paar tientjes, arbeid zo rond de 100-150 euro. Moet ze wel eerst bestellen (BMW dealer en dus geen yamaha spulletjes liggen).

En vervolgens kreeg ik me toch een lading gescheld over me heen. Of ik wel niet goed wijs was, dat er niks mis wat met de lagering, dat ik hem probeerde op te lichten. Het is dat dat rek er al op zat, anders had ik hem onder de pers gelegd. Hoe durven sommige mensen....
obelix.jpg

O-)

Maar het is natuurlijk wel zo`n versleten balhoofdlager er langzaamaan insluipt.
De regelmatige berijder zal het niet zo snel opvallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan