Balhoofdlager vervangen: wat te doen met buitenring?

Lecram

MF veteraan
18 nov 2002
3.602
22
Barendrecht
Ik ga een balhoofdlager vervangen. Deze draait in een konische ring die in het balhoofd is geperst (zie foto).

Moet deze ring ook worden vervangen? En indien ja: hoe krijg ik die eruit?

Lager:

balhoofdlager.JPG


Ring in balhoofd:

buitenschaal.JPG
 
Als je nieuwe lagers gaat kopen zit die buitenring erbij (bij mij toch), dus die vervang je best ineens mee (bij mij was het trouwens de buitenring die kapot was, er zaten deukjes in). Veeg met een vodje of keukenpapier het vet eens weg en voel dan met je vinger in de ring, als je de lijntjes die ik op de foto zie ook kan voelen, dan moet ie zeker vervangen worden!
Om die eruit te krijgen kan je een (alu) buis of staaf gebruiken en hiermee de lagerring voorzichtig lostikken vanuit de andere kant (tikjes geven over de gehele omtrek, niet op 1 punt blijven tikken!) Het kan zijn dat je de buis of staaf wat moet inslijpen omdat je anders de rand van de ring niet te pakken krijgt.
 
Laatst bewerkt:
de buitenring is juist wat er stuk gaat.
er komen "parkeer" plekjes in.
je hebt er trekkers voor maar voorzichtig rondom timmeren kan ook.
als je niet achter het randje kan komen kan je er ook een stuk ijzer in lassen om tegen te slaan.
 
via de onderkant met een sleufschroevendraaier ertegenaan slaan.
en dan kloksgewijs. dus 12 - 3 - 6 - 9 e.d.

Dan komt die er wel uit.

Erin moet je trouwens hetzelfde doen. Leg het buitenlager even een uurtje of 6 (of iets langer) in de vriezer als je em weer erin wil doen. Het metaal is dan wat gekrompen en past nu makkelijker erin.

Het erin slaan (rustig dus) doe je ook kloksgewijs en met een doek op het lager. Pak ook een hamer met zo'n kunststoffen kop erop. Dan beschadig je em niet.
 
Je moet er geluk mee hebben.
Die dingen , zo lijkt het, zitten erin voor het leven en vervangen is niet echt voorzien.

Bij (mijn Dnepr) , mijn Russische hobbyfiets , heb ik ze met succes kunnen vervangen. Bij een K75 van BMW is dat gedeeltelijk goed gegaan en heb een deel met een slijptol in moeten slijpen en het lager gebroken zodat die eraf kan.
Dat slijpen moet heel voorzichtig gebeuren om beschadigingen te voorkomen, dat spreekt voorzich.
 
Om die buitenring erin te krijgen kan je ook volgende truc toepassen (zo staat het in mijn WPHB):
je zaagt een voldoende lang stuk goed dik draadeind (M12, M16) af. Aan de ene kant enkele dikke carrosserie-rondellen met moer en sluitmoer tegen elkaar vastgetrokken.
Dat is de basis, dat steek je in de holle ruimte waar je stuuras doorheen gaat.
Aan de kant waar je de buitenring wil intrekken, zet je eerst de buitenring over het draadeind, dan voldoende grote carrosserie-rondellen (die volledig over de buitenring gaan, de echt grotere rondellen dus) en dan weer een moer erover.

Draai nu die laatste moer eerst met de hand verder vast tot het gehele zaakje klaarzit om te beginnen persen (geen rammelende rondellen meer, draadeind mooi gecentreerd in het gat en buitenring ligt mooi recht aan tegen de framebuis)
Dan pak je een ringsleutel en door de moer voorzichtig aan te draaien (aan de andere kant een sluitel op de eerste moer zetten om tegenmoment te geven) pers je de buitenring in het frame.
Indien nodig kan je een extra bus maken om het draadeinde gecentreerd te houden in de as zodat je steeds recht trekt op de ring.
 
Laatst bewerkt:
Brobeer idd met een lange platte schroevendraaier de oude lagrschaal eruit te tikken, hopelijk krijg je hem er in een geheel uit.
Want deze kan je weer gebruiken om de nieuwe erin te tikken, want hij valt dan namelijk precies op je nieuwe lagerschaal.
Leg idd zoals eerder gezegd je nieuwe lagerschaal in de diepvries, en verwarm je balhoofd een beetje met een fohn en dan snel werken en je tikt ze er zo in. Succes
 
via de onderkant met een sleufschroevendraaier ertegenaan slaan.
en dan kloksgewijs. dus 12 - 3 - 6 - 9 e.d.

Dan komt die er wel uit.

Erin moet je trouwens hetzelfde doen. Leg het buitenlager even een uurtje of 6 (of iets langer) in de vriezer als je em weer erin wil doen. Het metaal is dan wat gekrompen en past nu makkelijker erin.

Het erin slaan (rustig dus) doe je ook kloksgewijs en met een doek op het lager. Pak ook een hamer met zo'n kunststoffen kop erop. Dan beschadig je em niet.
Met een doek ertussen |(
Pak dan een dop die je bovenop de buitenschaal legt dan kan je hem er zo intiken met een hamer.
 
Als hij erg vast zit kan je ook nog een lasrubs erin leggen.
De las krimpt als hij afkoeld en je kan de lagerschaal er erg makelijk uit halen.
 
Ik heb de ring met een dremel in 3 stukken moeten slijpen voordat ie eruit kwam (bij m'n FJ1100). Die japanse prutsers hebben de ring even groot gemaakt als de binnenkant van het frame, dus je kon er met geen mogelijkheid een schroevendraaier o.i.d. op zetten.

De nieuwe ring heb ik erin gekregen door een stuk hout als drijver te gebruiken, rustig aan en met beleid erin getikt. Ik kreeg het er niet helemaal in, en toen heb ik (op advies van de plaatselijke motorgarage) het balhoofd gemonteerd en zo hard aangedraaid als het ging, waardoor je de lagers naar binnen trekt. Daarna alles natuurlijk goed afgesteld.
 
Het is gelukt: de schalen zijn eruit en het lager is van de pen af.

Eigenlijk ging het relatief simpel. Het balhoofd had ik verwarmd met een hetelucht verfbrander. Daarna met een natte doek de ring iets afgekoeld en met een vierkante buis van ca. 50 cm en een zware hamer de ringen eruit getikt. Ging perfect.

Het lager had ik verwarmd met een brander. Overigens had ik eerst de buitenste ring met de rolletjes verwijderd, zodat alleen de binnenring overbleef. Nadat ik die verhit had heb ik water gegoten in de pen, zodat die afkoelde en met een beitel kon ik het lager een halve cm omhoog tikken. Met een koevoet heb ik hem er helemaal af kunnen krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan