Balhoofdlager Yamaha R1 vervangen. Tips

icecubes

MF'er
6 mrt 2006
61
0
Almelo
Hallo,

Ik ben bezig om het balhoofdlager van mijn Yamaha R1 uit 2000 te vervangen.
Inmiddels heb ik alles losgehaald en zie ik dat er orgineel een kogellager in zit.

Het vervangende lager is een kegellager. Nu zit in het frame onder en boven een soort van baan geperst waarin het kogellager liep. Ik neem aan dat ik dit moet verwijderen. Hebben jullie hiervoor tips?

Daarnaast zit onderaan op de stuurpen ook een een baan geperst waarop het onderste lager orgineel zit opgesloten in combinatie met de baan aan de onderkant van het frame van de motor.

Dus als ik het goed bekijk moet ik in totaal 3 ringen/banen verwijderen. Hoe kan ik dit het beste doen. Welk gereedschap enz.

Alvast bedankt.
 
De voorvering die zit wel los. Daar zit 1 baan op. Dus dat zou idd kunnen.

Maar zo simpel is het helaas niet want de andere 2 zitten in het frame zelf.

Dus die moet ik zelf los zien te krijgen en wellicht dat er hier mensen zitten die weten hoe en met wat(eventueel gereedschap bestellen enz) ik dat het beste kan doen.
 
Probeer er wel zoveel mogelijk voor te zorgen dat je rond tikt (per slag ca 30 graden draaien) anders sla je de schaal mogelijk krom en vaster

Met een lange buis van boven af door het balhoofd, met gepast geweld, de onderste loopbaan weg tikken, daarna van onder af op dezelfde manier de bovenste loopbaan wegtikken.

Eventueel het balhoofd verwarmen.
 
Kan je er zo met een lange pen/beitel/schroevendraaier uit tikken. Is makkelijk te doen alleen zoals hierboven reeds vermeld, niet schuin eruitslaan, maar stukje voor stukje rond de lagerschaal tikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan