Balhoofdlagers GPZ500 vervangen?

Soorce

MF'er
25 dec 2001
161
2
Sterksel
Hoi,

tsja, ik dacht winterperiode, kerstvakantie, dus es ff wat sleutelen aan die fiets (\'t is hard nodig)(en dan bedoel ik m\'n EX500) \ '(

Ervaring was er niet, maar kennis wel. Dus kleppen gesteld, bougies vervangen, luchtfilter geinspecteerd en nog wat met de hoofdsproeiers geprutst. (maar da\'s een ander onderwerp)

Nu komt de volgende klus, en de manual doet daar heel gewichtig over.... balhoofdlagers vervangen.
Er zit zo\'n fijne deuk in de kogellagerschalen (vermoed ik, want hij heeft een onwijs dood punt)
Dus ik bij de motorshop conische lagers gehaald.
Maar nu moet de boel nog open en vervangen worden.

Iemand suggesties over hoe ik dit moet aanpakken? Waar ik op moet letten en, of ik nog speciaal gereedschap nodig heb?
 
Laatst bewerkt:
Dat had ik min of meer wel verwacht ja...maar er zitten nu dus kogellagers in, losse lagerschalen.
en die lagers die ik gekocht heb, dat zijn konische, en die zitten gewoon vast aan elkaar.

enig idee hoe \'t zit met passingen en dergelijke?
 
Dat had ik min of meer wel verwacht ja...maar er zitten nu dus kogellagers in, losse lagerschalen.
en die lagers die ik gekocht heb, dat zijn konische, en die zitten gewoon vast aan elkaar.

enig idee hoe \'t zit met passingen en dergelijke?

Logisch toch, buitenringen (v/d JUISTE MAAT) in het balhoofd tikken/persen (Niet ÍN het lager SLAAN!)binnenlagers met goeie kant naar boven over je balhoofdpen schuiven+ op BINNENSTE ring aankloppen (met passende buis?) tot dit goed AAN ligt.Dan je T-stuk monteren en bovenste binnenlager over uiteinde SCHUIVEN en NIET aankloppen maar met de kroonmoer aandraaien, handvast zetten, kroonplaat erover om alles goed te positioneren EN DAN MET GEVOEL ZOVER AANDRAAIEN DAT JE STUUR MET VOORWIEL VÁN DE GROND NET NOG UIT ZICHZELF VANUIT MIDDENSTAND NAAR LINKS OF RECHTS OMVALT! NIET te strak!!!
Na \"inrijden\" nogmaals VOELEN/nastellen.
Suc6 :)
 
Mar1tin, bedankt. Denk dat ik \'t komend weekend ga uitproberen (lees: uit elkaar trekken die handel, nieuwe lagers erin....en dan weer in elkaar proberen te krijgen)

Hopelijk volgt de successtory daarna nog, hier in deze topic.
 
Nog even hoe strak je je balhoofdlagers moet aandraaien, bij de R1 moet je je balhoofd aandraaien met een bepaald moment, dan een halve slag losdraaien en dan weer met een lager moment aandraaien.

Maar nu komt het, idd zoals Martin schrijft, maar in R1 handboek staat ook dat je een kracht van tussen de 200 en 400 gram moet uitoefenen op je stuuruiteinde om je stuur te doen draaien als je stuur recht staat en los van de grond natuurlijk.
Dit kan je makkelijk uitproberen met een keukenweegschaal.
 
Nog even hoe strak je je balhoofdlagers moet aandraaien, bij de R1 moet je je balhoofd aandraaien met een bepaald moment, dan een halve slag losdraaien en dan weer met een lager moment aandraaien.

Maar nu komt het, idd zoals Martin schrijft, maar in R1 handboek staat ook dat je een kracht van tussen de 200 en 400 gram moet uitoefenen op je stuuruiteinde om je stuur te doen draaien als je stuur recht staat en los van de grond natuurlijk.
Dit kan je makkelijk uitproberen met een keukenweegschaal.

Thxs voor de tip :} wéér wat geleerd!
Nb: DIT GELDT DUS VOOR DE R1, NIET ZONDERMEER TOEPASSEN OP IEDERE BROMMER.
 
Laatst bewerkt:
Even de knuppel in het hoederhok gooien;
1: Moet je tussen de 200 en 400 gram op je stuureinde uitoefenen met -10 of +35 graden celcius? of maakt dat niets uit?
En als dat wel wat uitmaakt, hoeveel heb ik dan aan die \"accurate\" fabrieksgegevens?
2: Moeten gas/koppeling, en electra- kabels (of een combinatie hiervan) dan wel of niet aangesloten zijn, of heeft dat ook
geen invloed?

Indien mogelijk zou deze a-technishe leek hier
graag van deze echte R1 kenners een goed onderbouwd
antwoord terug willen hebben.

Groeten paul.
 
Volgens mij komt dat allemaal niet zo nauw. Tenminste niet bij zo\'n klusfiets als mijn EX, waar ik het oorspronkelijk over had.
In feite lijkt het mij heel simpel;
1. te strak, dan kun je binnen de korste keren weer nieuwe lagers kopen, want
a) dan slijt \'t zaakje veel harder en
b)\'t stuurt natuurlijk niet echt denderend, al denk ik persoonlijk dat je daar niet echt veel van merkt. ik bedoel, die ontzettende deuk die ik nu in de lagerschalen heb, die merk je eigenlijk nauwelijks, behalve als je heel langzaam of heel hard rijdt. Dus ik denk dat je iets te strak aangedraaide balhoofdlagers niet echt merkt
2. te los, dat denk ik dat je heel goed merkt met remmen en sturen.... :]

Ik heb laatst de kleppen bij dat ding gesteld en officieel moet dat nadat de motor een dag (!) tijd heeft gehad om af te koelen. En dan moet ie bij zus en zoveel milimeter zus en zo stroef gaan...jaaa hallo.... :j

Wat betreft je tweede puntje. Bij een goeie fiets zouden die kabels niet veel weerstand moeten/mogen bieden. Maar dat zal zeker weer invloed hebben....mmmm :?

zondag gaat \'t gebeuren, dan ga ik ze proberen te verwisselen! :) :)
 
Even de knuppel in het hoederhok gooien;
1: Moet je tussen de 200 en 400 gram op je stuureinde uitoefenen met -10 of +35 graden celcius? of maakt dat niets uit?
En als dat wel wat uitmaakt, hoeveel heb ik dan aan die \"accurate\" fabrieksgegevens?
2: Moeten gas/koppeling, en electra- kabels (of een combinatie hiervan) dan wel of niet aangesloten zijn, of heeft dat ook
geen invloed?

Indien mogelijk zou deze a-technishe leek hier
graag van deze echte R1 kenners een goed onderbouwd
antwoord terug willen hebben.

Groeten paul.

:j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j
:j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j

O joâ, Paul, alvast de beste winse vûr 2002!
;) Groeten van mich, Patricia en de wichter!
Martin.
 
Even de knuppel in het hoederhok gooien;
1: Moet je tussen de 200 en 400 gram op je stuureinde uitoefenen met -10 of +35 graden celcius? of maakt dat niets uit?
En als dat wel wat uitmaakt, hoeveel heb ik dan aan die \"accurate\" fabrieksgegevens?
2: Moeten gas/koppeling, en electra- kabels (of een combinatie hiervan) dan wel of niet aangesloten zijn, of heeft dat ook
geen invloed?

Indien mogelijk zou deze a-technishe leek hier
graag van deze echte R1 kenners een goed onderbouwd
antwoord terug willen hebben.

Groeten paul.

Punt 1 - ik sleutel niet aan me motor bij -10 of +35.
Punt 2 - Bij mij maakt het weinig uit.

Lekker onderbouwd op niet, heb toch de indruk dat jij zelf ook niet geheel a-technisch bent, dus kom maar. ;)

Ps: motortje stuurt wel een stuk beter nadat ik me balhoofd heb afgesteld (was ook wel nodig)
 
Laatst bewerkt:
Oke en nou back2the topic.

Fijn lagerschalen uit \'t balhoofd tikken bleek niet zo\'n probleem. Nieuwe erin was iets lastiger, omdat ik moest opletten dat ik ze niet beschadigde. Heb dus de oude lagerschaal eropgezet en ze daarmee erin geklopt. Die nieuwe lagerschalen hebben alleen geen randje, hetgeen betekend dat ik ze er niet zo 123 meer uit ga krijgen...onhandig :(

Op de balhoofdpen zat ook zo\'n fijne lagerschaal geperst. Volgens de manual heb je daar speciaal gereedschap voor nodig. Heb ik niet. Dus maar naar de dealer gebracht. Die heeft m\'n nieuw lager erop geperst. En tegelijkertijd van mijn voorvorkpoten de keerringen en olie vervangen. Inclusief een buslagervet was ik 86 euro armer..
Er zijn nou geen keerringen meer gemonteerd. Volgens de dealer niet meer van toepassing.. :? :? :? :? is dat zo?

Nou de hele santekraam nog monteren. En dan rijden! :]
 
Je hebt de lagers er toch niet op de kop ingezet of wel?? (hoop van niet :? )
Dan heb je aan de binnenkant geen randje meer idd.

Keerringen niet meer van toepassing??
Hoezoow dat niet dan?? Of hebben we buiten ineens een zandvrij milieu? tis mij niet opgevallen iig... |(
 
Je hebt de lagers er toch niet op de kop ingezet of wel?? (hoop van niet :? )
Dan heb je aan de binnenkant geen randje meer idd.

Keerringen niet meer van toepassing??
Hoezoow dat niet dan?? Of hebben we buiten ineens een zandvrij milieu? tis mij niet opgevallen iig... |(

Vlgs mijn bescheiden mening is er bij montage van conische (kegel)lagers geen plaats meer voor keerringen/stofafdichting oid. Als ze GOED ingevet zijn EN je blijft ervan weg met hogedruk reinigen!! kan dit niet veel kwaad! Wel beste om +/- jaarlijks ALLE lagers te controleren en van nieuw vet te voorzien! (o.a. achterbrug,links veerpoot,rem/schakelpedaal e.d.)
:?
 
Als je de juiste lagers monteert, dan is er wel plaats voor de stofafdichtingen, die je eigenlijk
ook niet kan missen, om lang van je balhoofdlagers te kunnen genieten zonder er al te veel werk aan te besteden.
Er is inderdaad geen randje meer over om de lagerringen er weer uit te halen, maar als het zover is, dan stuur je me maar een mailtje, en dan leg ik je netjes uit hoe je dat kunt doen.

Groeten, de a-technishe leek.
 
Helemaal mee eens, maar als er lezers zijn die het anders willen, ben ik niet te beroerd om ze op hun wenken te bedienen.
Ik zal voortaan trachten iedereen een zo goed mogelijk en duidelijk antwoord te geven, en inderdaad ook het liefst op het forum!
Doch als ik zelf geruime tijd niet eraan toe kom om naar het forum te surfen, dan kunnen ze altijd een mailtje sturen.

Met vr. groet, Paul.
 
Helemaal mee eens, maar als er lezers zijn die het anders willen, ben ik niet te beroerd om ze op hun wenken te bedienen.
Ik zal voortaan trachten iedereen een zo goed mogelijk en duidelijk antwoord te geven, en inderdaad ook het liefst op het forum!
Doch als ik zelf geruime tijd niet eraan toe kom om naar het forum te surfen, dan kunnen ze altijd een mailtje sturen.

Met vr. groet, Paul.

:}
 
Vlgs mijn bescheiden mening is er bij montage van conische (kegel)lagers geen plaats meer voor keerringen/stofafdichting oid. Als ze GOED ingevet zijn EN je blijft ervan weg met hogedruk reinigen!! kan dit niet veel kwaad! Wel beste om +/- jaarlijks ALLE lagers te controleren en van nieuw vet te voorzien! (o.a. achterbrug,links veerpoot,rem/schakelpedaal e.d.)
:?

Met dat commentaar ben ik blij :) , want ik heb door de dealer de onderste lagerschaal van de balhoofdpen laten verwijderen en het nieuwe conische lager erop laten \'persen\'. Een keerring was daarbij volgens hem niet nodig. Dus het spul ingevet en gemonteerd. Ik deel in ieder geval de mening dat er bij gebruik van conische kegel lagers minder of geen plaats is voor keerringen...maar of die dan ook meteen niet meer nodig zijn...?
 
Als je de juiste lagers monteert, dan is er wel plaats voor de stofafdichtingen, die je eigenlijk
ook niet kan missen, om lang van je balhoofdlagers te kunnen genieten zonder er al te veel werk aan te besteden.
Er is inderdaad geen randje meer over om de lagerringen er weer uit te halen, maar als het zover is, dan stuur je me maar een mailtje, en dan leg ik je netjes uit hoe je dat kunt doen.

Groeten, de a-technishe leek.

Nou, er zitten geen stofafdichtingen meer in, dus over een jaartje is het misschien wel zover...haha... maar ik ben wel benieuwd naar die \'nette\' methode.
 
Terug
Bovenaan Onderaan