Balhoofdlagers vervangen BMW F650

Domih

Die hard MF'er
23 mei 2016
263
13
Eindhoven
Hoi!

Ik wil graag de balhoofdlagers vervangen van mijn BMW F650 (die zijn goed beschadigd)

Iemand een idee waar ik deze het beste kan bestellen, wat ik nog meer moet bestellen en waar ik rekening mee moet houden? Zie het als een goede uitdaging, maar wil wel goed voorbereid zijn.

Alvast bedankt :)
 
In een werkplaatshandboek staat al heel wat.
Lagers kun je bestellen bij dealer, motorzaak, of een online leverancier.

Kijk ook wat YT video's van diverse motoren met hoe en wat. Dan krijg je een indruk van de werkzaamheden, en kun je inschatten of je het zelf wilt gaan doen.
 
Ook extra dingen die ik aan moet schaffen? Zoals vet voor de lagers? Of heb ik aan alleen de lagers genoeg?
Handboek heb ik thuis liggen :) Zelf zal geen probleem zijn, als ik er niet uitkom heb ik altijd backup die me kan helpen :]
 
Laatst bewerkt:
Ook extra dingen die ik aan moet schaffen? Zoals vet voor de lagers? Of heb ik aan alleen de lagers genoeg?
Handboek heb ik thuis liggen :) Zelf zal geen probleem zijn, als ik er niet uitkom heb ik altijd backup die me kan helpen :]
Ik heb geen idee wat je nog moet aanschaffen, want ik weet niet wat je hebt :)

Maar doorgaans geldt: als je het moet vragen, ben je onvoldoende voorbereid.
 
Ik heb geen idee wat je nog moet aanschaffen, want ik weet niet wat je hebt :)

Maar doorgaans geldt: als je het moet vragen, ben je onvoldoende voorbereid.

Vind het wel een goede om in het handboek te kijken, maar ben nu alles aan het bestellen (alles om mijn koppelingsplaten te vervangen heb ik al) zodat ik aankomend weekend kan gaan sleutelen. Vandaar dat ik het hier nu vraag, want dan bestel ik het meteen :)
 
Vind het wel een goede om in het handboek te kijken, maar ben nu alles aan het bestellen (alles om mijn koppelingsplaten te vervangen heb ik al) zodat ik aankomend weekend kan gaan sleutelen. Vandaar dat ik het hier nu vraag, want dan bestel ik het meteen :)
Dan kijk je toch nu in het werkplaatshandboek :?

Voorvork moet er af, incl kroonplaten. Dat betekent dat je een stabiel systeem moet hebben om je motor zonder rechtop te laten staan.
Lagertrekker om de schalen er uit te halen. Iets om de nieuwe schalen er weer goed in te krijgen.

Kogellagervet is wel het eenvoudigste dat je nodig zal hebben :) En zoek meteen de instructie op hoe je die lagers moet invetten voor montage.

Lagerschalen leg je vooraf in de vriezer, gaan ze er makkelijker in.
 
Je krijgt die schalen er ook wel uit zonder een dure lager trekker. Meestal heb je wel ergens een randje waar je met een schroevendraaier of iets dergelijks grip mee kan krijgen, en wat ook helpt is om er een las op te leggen met lasapparaat, dan heb je soms mazzel dat hij er zo uit valt.
 
Dan kijk je toch nu in het werkplaatshandboek :?

Voorvork moet er af, incl kroonplaten. Dat betekent dat je een stabiel systeem moet hebben om je motor zonder rechtop te laten staan.
Lagertrekker om de schalen er uit te halen. Iets om de nieuwe schalen er weer goed in te krijgen.

Kogellagervet is wel het eenvoudigste dat je nodig zal hebben :) En zoek meteen de instructie op hoe je die lagers moet invetten voor montage.

Lagerschalen leg je vooraf in de vriezer, gaan ze er makkelijker in.

En dan hebben we in de meeste gevallen nog een lagertrekkerset voor het onderste lager op de stuurpen. (als je het echt netjes wil doen). *D
 
Je krijgt die schalen er ook wel uit zonder een dure lager trekker. Meestal heb je wel ergens een randje waar je met een schroevendraaier of iets dergelijks grip mee kan krijgen, en wat ook helpt is om er een las op te leggen met lasapparaat, dan heb je soms mazzel dat hij er zo uit valt.
Los van het feit dat de meeste mensen geen lasding hebben, op welke manier vallen de lagerschalen er uit door het leggen van een rupsje?
 
Moet wel n stevige las zijn dan. En de bovenste heb ik er nog nooit uit zien vallen.

Overigens is het mi wel de snelste manier. Accu los, rupsje en nog een rupsje, en daarop de schalen er uit tikken.
Standaard ruimte is vaak te weinig.

Lagerpassing op stuurpen is weer n ander verhaal.
 
Het onderste lager op de balhoofdspen met een dremel bijna doorslijpen. Daarna eraf slaan. De andere lagers tik je erzo uit. Erin tikken is ook niet zo moeilijk. Als je het niet kunt moet je het niet doen...
 
Het onderste lager op de balhoofdspen met een dremel bijna doorslijpen. Daarna eraf slaan. De andere lagers tik je erzo uit. Erin tikken is ook niet zo moeilijk. Als je het niet kunt moet je het niet doen...
Andere lager is makkelijk. Lagerschalen geven meestal een probleem. Doorgaans heb je die er niet zomaar ff uit.

Is wel model afhankelijk. Misschien bedoel je dat dit model één van de weinige is waar je de schalen er zo makkelijk uit kunt tikken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Andere lager is makkelijk. Lagerschalen geven meestal een probleem. Doorgaans heb je die er niet zomaar ff uit.

Is wel model afhankelijk. Misschien bedoel je dat dit model één van de weinige is waar je de schalen er zo makkelijk uit kunt tikken?
Ik heb geen lasapparaat thuis. Maar probeer de truc met de dremel en de beitel eens.
 
Andere lager is makkelijk. Lagerschalen geven meestal een probleem. Doorgaans heb je die er niet zomaar ff uit.

Is wel model afhankelijk. Misschien bedoel je dat dit model één van de weinige is waar je de schalen er zo makkelijk uit kunt tikken?

Afgezien van de schaal die op het T-stuk zit, heb ik eigenlijk bijna nooit een trekker nodig om lagerschalen uit het frame te halen. Meestal zit er een inkeping in het frame waardoor je met een lange drevel zo de schaal eruit kan tikken. T-stukken hebben ook weleens twee gaatjes aan de onderkant waardoor je met een lange dreven de schaal van de zitting af kan tikken...
 
Hallo Domih

Ik ben nu ook met dat klusje bezig.
Dit is een Funduro uit 1995
Heeft een beetje aparte maat lagers (25-52-15),
niet aftermarket gevonden, dus bij Bmw dealer bestelt.
Let op maatvoering is door de jaartallen, en verschillende types f650
gewijzigd.
prijs viel me erg mee bij dealer (45 euro inclusief boven en onder afdichtring.

Heel veel succes met klusje Moever
 
Moet wel n stevige las zijn dan. En de bovenste heb ik er nog nooit uit zien vallen.

Overigens is het mi wel de snelste manier. Accu los, rupsje en nog een rupsje, en daarop de schalen er uit tikken.
Standaard ruimte is vaak te weinig.

Lagerpassing op stuurpen is weer n ander verhaal.

Ik laat ze er altijd uit springen met een lasrups, werkt perfect hoor?

Wielen ook: flinke las erin en *ploink* hij springt je tegemoet als een 6 maanden oude golden retriever :+
 
Ik tik hem eruit denk ik,

Lassen is toch om iets vast te maken? Kan iemand toelichten waarom lassen helpt?
Je kunt aan de binnenzijde van de vastzittende schaal een rupsje leggen.
Dat geeft je dan een betere rand, waartegen je de boel er uit kunt tikken.

Hoeft niet geheel rondom, ik doe meestal op 2 op 3 plekken in de schaal.

Ik heb nog nooit gehad dat de schaal er dan zo uit valt, maar dat geeft niet. Met beleid er uit tikken is ook prima. Let er wel op dat het ding heet is.

De nieuwe krimpt door de vriezer (en niet andersom, door hitte zet metaal uit), en zal er makkelijk in gaan.

Ik weet niet hoe je het lager op de stuurpen gaat krijgen. Ik heb daar een ding voor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan