balhoofdlagers vervangen? Honda cbr600f

jaime1

MF veteraan
3 jun 2009
1.027
0
Vorig jaar toen ik mijn ketting mocht vervangen bij de dealer werd mij verteld dat mijn balhoofd lagers ook aan het einden waren.
er zat een zwaar punt in.
Nu vraag ik me af of ik die lagers kan vervangen zonder een bok aan de voorkant?
zoja hoe doen jullie dit?
en is dit heel lastig deze lagers te vervangen? of moet je hele voorvork eruit?
hoe controleer je de speling bij deze lagers?

alvast bedankt!
 
Voorvork hoeft er niet per se uit, maar dan maak je het jezelf wel belachelijk moeilijk :')

Kroonstuk moet uit het balhoofd/frame, dus logischerwijs haal je het voorwiel en de voorvork dan ook los en eruit. Dus je zult iets moeten verzinnen waarmee je de rest van de motor ondersteund terwijl de voorpartij pleite is :Y :)
 
Als je al geen idee hebt hoe je het gaat aanpakken vraag ik me af of het wel een goed idee is om het zelf te doen, die lagers zitten soms goed vast, dus het juiste gereedschap is geen overbodige luxe
 
Vorig jaar toen ik mijn ketting mocht vervangen bij de dealer werd mij verteld dat mijn balhoofd lagers ook aan het einden waren.
er zat een zwaar punt in.
Nu vraag ik me af of ik die lagers kan vervangen zonder een bok aan de voorkant?
zoja hoe doen jullie dit?
en is dit heel lastig deze lagers te vervangen? of moet je hele voorvork eruit?
hoe controleer je de speling bij deze lagers?

alvast bedankt!

Voel jij zelf ook een "zwaar"punt?
Je kunt de motor even op de standaard omhoog trekken zodat je voorwiel van de grond los komt. Dan kun je zo voelen of er wat speling in zit.
Je kunt m.b.v een klein krikje op je voorbochten je voorwiel van de grond krijgen.
Lagers vervangen is an sich het probleem niet, de juiste afstelling vinden is een beetje zoeken.
Draai je het spul te vast dan stuurt hij zwaar, te los dan rammelt het hele zooitje.
Succes!!
 
Maar dat geldt natuurlijk voor elke sleutelklus.
Kennis en inzicht is niet nodig maar een wphb misschien weer wel, althans ik persoonlijk denk er wel wat anders over.

Maakt niet uit. Ik ken er ook nog wel een die ondanks mijn advies zelf zijn lagers heeft vervangen, en de stelring op het balhoofd vervolgens heeft gezien als een "gewone" moer die gewoon vast moet zitten... eerste bocht ging ie rechtdoor.... :W
 
ik zal even 1 ding verklappen, ik ben zelf 1ste automonteur.
de rede dat ik het vraag is omdat er mischien mensen zijn die een handigheidje er in hebben gevonden.
en nooit gevraagd is altijd mis ;)


Ok dus een bok onder de bochten kan geen kwaad, gereedschap heb ik dus dat moet lukken!

dus de voorvork moest er ook uit, heb wellis bij de brommer voreger de voorvork er in gelaten.

ik wist ook niet of je deze conische lagers net zo kon controleren als bij een wiellager.....
 
Laatst bewerkt:
ik zal even 1 ding verklappen, ik ben zelf 1ste automonteur.
de rede dat ik het vraag is omdat er mischien mensen zijn die een handigheidje er in hebben gevonden.
en nooit gevraagd is altijd mis ;)


Ok dus een bok onder de bochten kan geen kwaad, gereedschap heb ik dus dat moet lukken!

dus de voorvork moest er ook uit, heb wellis bij de brommer voreger de voorvork er in gelaten.

ik wist ook niet of je deze conische lagers net zo kon controleren als bij een wiellager.....
Ik ken een 1e automonteur die dacht de voorwiellagers van een Mille er wel even uit te persen.... :W

Origineel zitten er geen conische lagers in het balhoofd van een 600F.

En hoe de fuck laat je een voorvork gemonteerd zitten als je de balhoofdlagers vervangt????
 
Laatst bewerkt:
Ik ken een 1e automonteur die dacht de voorwiellagers van een Mille er wel even uit te persen.... :W

Origineel zitten er geen conische lagers in het balhoofd van een 600F.

En hoe de fuck laat je een voorvork gemonteerd zitten als je de balhoofdlagers vervangt????



Het kan, en dan onder de noemer " waarom makkelijk doen als het moeilijk kan"?
 
at was een vork met een grote pen/bout van onder naar boven en boven een geborgen moer.
dus moer los en je kon de pen/bout er uit halen vork met t stuk naar vooren trekken en de lagers vervangen ;)
maar dat terzijde, ik ga na de dyno bank er gewoon aan beginnen en dan komt het vast goed *D
 
Alleen even een tip:
-Het originele lager wordt met een specifiek moment vastgezet. Dit is een kogellager.

-Als je vervangingslager een kegellager is, zet de stelring dan niet met hetzelfde moment vast want dan ga je alleen nog rechtdoor.

Succes. Oh ja, een kegellager moet je vrijwel zeker nastellen.
 
Zo had ik 't gedaan :-)

2011-07-31%252015.31.55.jpg


Met spanbanden, bok en extra gewicht... :Y

Heb nog na enkele weken de lagers iets bijgesteld omdat ik merkte dat ze bij het remmen nog iets loszaten.. Nu zitten ze prima...
 
Laatst bewerkt:
at was een vork met een grote pen/bout van onder naar boven en boven een geborgen moer.
dus moer los en je kon de pen/bout er uit halen vork met t stuk naar vooren trekken en de lagers vervangen ;)
maar dat terzijde, ik ga na de dyno bank er gewoon aan beginnen en dan komt het vast goed *D

Laat je even weten hoeveel extra pk's je hebt na het vervangen van die lagers?
Alvast bedankt :)
 
Manz thnks voor de wel toevoegende waarde aan mijn vraag ;)
Ik had er niet aan gedacht dat ik de motor ook op kan hangen via het dak!

gaat helemaal goed komen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan