balhoofdlagers vervangen

JorisZ

MF veteraan
14 sep 2012
5.171
789
Geleen
Ey mannen


Hoe vervangen jullie je balhoofdlagers (niet het vervangen zelf)
Maar hoe ondersteunen jullie de voorkant tijdens het wisselen.


Heb het bij mijn vorige gsxr zelf gedaan. Door achter de de brug een bok te zetten en onder het frame een houten bok te maken.
Dit stond prima stevig voor het wisselen. Maar bij mijn huidige motor Superduke 990, zie ik deze mogelijkheid niet zo 123 voor me.

Hoe doen jullie dit? Lier maken aan het plafond en de voorkant lieren? krik onder het blok lijkt me zo onstabiel?
 
Laatst bewerkt:
2 schommelhaken ih plafond, spanbanden eraan en om de framebuizen bij het balhoofd. Achterbrug in paddockstand, voorwiel met voorste paddock omhoog wippen, bandjes strak trekken, voorste paddock weg en sleutelen maar.
 
@monstromini dat is inderdaad een makkelijke en goedkoop idee.

Zou de balk dat kunnen hebben (zal eens foto plaatsen van de balkenlaag in de garage) motor weegt 186 kg zeg dat +/- de helft: 90 kilo aan het plafond komt te hangen.
 
Ik gebruik twee as-steunen (als de motor geen middenblok heeft)
Over deze twee as-steunen leg ik een kokerprofiel wat ik onder of tussen de framebuizen doorsteek. In het kokerprofiel heb ik om de 20mm gaten geboord waarin ik een pen kan steken, om het frame op te sluiten. Dit om het naar voren glijden van de koker te voorkomen.
Dan trek ik de motor met een spanband aan de stelling van achteren naar de grond. "Mijn" ervaring is, dat dit prettiger werkt dan ophangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan