balhoofdlagers vervangen

JorisZ

MF veteraan
14 sep 2012
5.162
789
Geleen
Ey mannen


Hoe vervangen jullie je balhoofdlagers (niet het vervangen zelf)
Maar hoe ondersteunen jullie de voorkant tijdens het wisselen.


Heb het bij mijn vorige gsxr zelf gedaan. Door achter de de brug een bok te zetten en onder het frame een houten bok te maken.
Dit stond prima stevig voor het wisselen. Maar bij mijn huidige motor Superduke 990, zie ik deze mogelijkheid niet zo 123 voor me.

Hoe doen jullie dit? Lier maken aan het plafond en de voorkant lieren? krik onder het blok lijkt me zo onstabiel?
 
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken krik je hem gewoon op onder de motor...ik weet eigenlijk niet wat TS verwacht voor oplossing...

motor-schaarlift.jpg


Een matras? Wie heeft er nu sporadisch een oude matras liggen?
 
Ik maak ook gebruik van een lier maar deze moet wel goed bevestigd zijn, ik heb toen voor 60 euro ijzer gehaald en een frame gelast.

Als je met houten blokken e.d aan de slag gaat zou ik in ieder geval zorgen dat je een extra setje handen erbij hebt.
Ook zonder frame lukt dat wel: zet een A-ladder over je motor en hang daar een lier in.
Het probleem is: welk punt pak je aan de motor om te lieren. Het balhoofd moet je vrij houden om te sleutelen.
Als je meer naar beneden een punt vind waar je een spanband oid om heen kunt doen, dan loop je het risico dat het massa middelpunt van de motor hoger ligt en dat hij ondersteboven in je spanband wil hangen.
Het moet dus niet alleen sterk genoeg zijn, maar ook voldoende stabiliteit bieden.
Een bokje onder de uitlaten of onder het blok biedt weinig stabiliteit, maar dat kun je misschien oplossen met spanbanden links en rechts. Dan moet je links en rechts wel iets hebben waar je een spanband aan vast kunt zetten. Je werkbank als die vast aan de muur zit en .... :?
 
... dan kom je bij die wiebelige dingen waar je brug los op ligt.
de achterbrug met twee lijmtangen vast op de lepels van de paddockstand klemmen.
SD heeft redelijke rechthoekige achterbrug, dus kan. Echt hoor, scheelt een slok op een borrel.


Daar kon je op wachten :+ Ken je toevallig nog een betrouwbare leverancier voor zo'n ding ;)


Goed gereedschap is het halve werk en het geld dat je daar in investeert is nooit weggegooid geld. Ik heb jaren geleden een balhoofdbok gekocht. Ik gebruik die weinig, maar als b.v. het voorwiel er uit moet is die toch wel heel erg handig.

Niet alleen werkt het veel fijner, als een goede bok de motor overeind houdt waar ie bij een houtje-touwtje oplossing erbij ging liggen heeft het ding zich al 3x terug verdient.
 
Ook zonder frame lukt dat wel: zet een A-ladder over je motor en hang daar een lier in.
Het probleem is: welk punt pak je aan de motor om te lieren. Het balhoofd moet je vrij houden om te sleutelen.
Als je meer naar beneden een punt vind waar je een spanband oid om heen kunt doen, dan loop je het risico dat het massa middelpunt van de motor hoger ligt en dat hij ondersteboven in je spanband wil hangen.
Het moet dus niet alleen sterk genoeg zijn, maar ook voldoende stabiliteit bieden.
.... :?

Persoonlijk heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. En ik heb van verschillende type motoren de vorken eruit gehad. Soms gebruik ik 2 korte hijsbandjes om de balans te houden.
 
Mooi ding! Paar jaar terug had jij toch ook een constructie waarbij je de stepjes gebruikte? Daar heb ik een paar maanden terug nog hobby-bob van afgekeken toen m'n achterwiel los moest zonder middenbok. De stepjes op assteunen gelegd... werkte als een tiet _O-

[~[url="http://thumb.ibb.co/hJyPVn/IMG_1125.jpg"]afbeelding~][/url]

Zat nog te denken of ik dat met banden moest borgen. Eigenlijk wel, maar 't lag vast als een huis en 't was een kleinigheidje :P Overigens is zoiets met een krik (een hydraulische 2-tons kost echt 30 euro of zo...) onder het blok ook alle wielen los.
Klopt, een van mijn heftafels heeft ook nog een setje hefarmen om de motorfiets aan de voetsteunen op te tillen. Jouw idee werkt inderdaad ook, maar zonder bevestigingsbanden kan het alleen als de voetsteunen redelijk vlak zijn en niet kunnen opklappen. :Y
 
Of je doet het in een keer goed en koopt een ABBA sky lift:
ABBA Sky Lift
Mooi spul, maar voor veel consumenten meer geld dan ze willen uitgeven. :+
De ABBA Superbikestand met Front Lift Arm die ik hierboven voorstelde is in feite hetzelfde product, maar dan zonder de mogelijkheid de motor ongeveer 1 meter te kunnen heffen. En die is dus meer dan vier keer goedkoper dan de SkyLift.
 
Daar kon je op wachten :+ Ken je toevallig nog een betrouwbare leverancier voor zo'n ding ;)


Goed gereedschap is het halve werk en het geld dat je daar in investeert is nooit weggegooid geld. Ik heb jaren geleden een balhoofdbok gekocht. Ik gebruik die weinig, maar als b.v. het voorwiel er uit moet is die toch wel heel erg handig.

Niet alleen werkt het veel fijner, als een goede bok de motor overeind houdt waar ie bij een houtje-touwtje oplossing erbij ging liggen heeft het ding zich al 3x terug verdient.
Toevallig zie ik de importeur hiervan elke dag..... :+
Of hij wel of niet betrouwbaar is, dat is niet aan mij om te beoordelen..... :+

Maar ik ben het helemaal met je eens dat betrouwbaar gereedschap dat ook nog eens prettig werkt een enorm verschil in werkresultaat betekenen kan. Ik krijg vrij regelmatig klanten die eerst met paddockstands of schaarliftjes en blokjes hout werkten die soms voor duizenden Euro's schade veroorzaakten voordat ze tot investering wilden overgaan. Door schade en schande leert men vaak pas..... (en ja, dat is mij vroeger ook wel gebeurd.... |( )
 
Mooi spul, maar voor veel consumenten meer geld dan ze willen uitgeven. :+
De ABBA Superbikestand met Front Lift Arm die ik hierboven voorstelde is in feite hetzelfde product, maar dan zonder de mogelijkheid de motor ongeveer 1 meter te kunnen heffen. En die is dus meer dan vier keer goedkoper dan de SkyLift.

Onlangs eentje bij je besteld,werkt goed en makkelijk met die wielen,zet hem zo in de hoek.
 
Weg brengen kan altijd nog ;) Maar ik vraag het hier omdat ik de mening van andere wil horen! Daarnaast leer ik ook nog graag bij :)

Balhoofd bok heb ik, maar aangezien de kroonplaten + vork weg moeten bij het vervangen heb je hier geen klote aan!

De skylift zou inderdaad een goed idee zijn! Zeker met de lift erbij een heeeel mooie aanwinst voor de garage.

Een lier maken lijkt me ook wel een cool idee, maar ik heb een dak van balken. Zou z'n balk die kracht kunnen hebben>?
En krik etc onder de uitlaat zou inderdaad ook nog kunnen, al lijkt me dit niet verstandig met een akra titanium bochten set ....
 
Weg brengen kan altijd nog ;) Maar ik vraag het hier omdat ik de mening van andere wil horen! Daarnaast leer ik ook nog graag bij :)

Balhoofd bok heb ik, maar aangezien de kroonplaten + vork weg moeten bij het vervangen heb je hier geen klote aan!

De skylift zou inderdaad een goed idee zijn! Zeker met de lift erbij een heeeel mooie aanwinst voor de garage.

Een lier maken lijkt me ook wel een cool idee, maar ik heb een dak van balken. Zou z'n balk die kracht kunnen hebben>?
En krik etc onder de uitlaat zou inderdaad ook nog kunnen, al lijkt me dit niet verstandig met een akra titanium bochten set ....
Ik kan van hier net niet zien welke balk je hebt hangen....

Maar ik weet wel dat een simpel liertje een enorme aanwinst is voor sleutelen aan motorfietsen.
 
Als je een metaalbewerker/lasser kent en je tekent wat uit dan kan die zo even iets voor je in elkaar lassen.
Dit kostte mij 100 euro compleet met liertje.
[afbeelding]

Is een mooi stukje huisvlijt!

Maar €100?!?! Wie is jouw staalboer want alleen aan het staal zou ik al bijna 100 euro kwijt zijn...
Volgens mij gemaakt met u profielen?
 
Laatst bewerkt:
Is een mooi stukje huisvlijt!

Maar €100?!?! Wie is jouw staalboer want alleen aan het staal zou ik al bijna 100 euro kwijt zijn...
Volgens mij gemaakt met u profielen?


Stalen kokers van volgens mij 45mm. Ik weet nog dat het liertje me 40 euro nieuw kostte. En ik heb een vriend die in de metaal zit, dus daar zal ik dan wel wat geluk mee hebben gehad :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan