Balhoofdlagers vervangen..?

jeebee

Die hard MF'er
6 jan 2003
483
0
Scheulder
Ik weet er is al het een en ander over gepost, maar toch heb ik een (persoonlijke) vraag.
Toen ik enkele weken gelden mijn motor terughaalde van de dealer gaf deze mij de opmerking mee dat de balhoofdlagers aan het slijten waren. Dat zou ik in dit stadium nog helemaal niet merken en dus hoefde ik mij daarover ook nog helemaal niet druk te maken. Het was normaal dat deze lagers bij een eerste montage slechts een ruwe 30.000 km meegingen en na vervanging zo'n 40.000 km. De fabrikanten zouden nu eenmaal veel te weinig vet gebruiken bij de montage.

Nu heb ik een reeks topics doorgelezen en daaruit heb ik begrepen dat het wel vaker voorkomt, maar is het nu echt zo normaal als mijn dealer aangeeft? Enkele vrienden van me (automonteurs) schrokken toch nogal heftig van de mededeling. Moet ik mij nu al druk gaan maken en zo spoedig mogelijk een vervanging regelen?
Ik ben toch een beetje bezorgd: als ik het advies van de dealer opvolg en dus nog tot komend najaar of zo wacht, kan dat verdere schade veroorzaken bij een te late vervanging?
 
zolang je er geen last van hebt kan je ze zonder problemen laten zitten, je beschadigd er niks anders mee als die lagers en lagerschalen zelf, dus das geen probleem.
als je hinder ondervind best wel direct vervangen, als je op je bek gaat worden de kosten hoger vrees ik.
setje balhoofdlagers kost overigens iets van een 30 euro.
 
Wanneer je nog geen speling voelt in je balhoofd is er niets aan de hand (vind het een beetje een vage opmerking van de monteur trouwens.)

Speling kun je als volgt controleren:
- Zet je motor (indien aanwezig) op de middenbok, als je geen middenbok hebt moet je op een andere manier zien dat je het voorwiel vrij krijgt van de grond (eventueel me assistentie)
- Wanneer je voorwiel vrij staat pak je de beide vorkpoten vast en druk en trek je hier een paar keer stevig aan, mocht er speling in je balhoofd zitten dan voel je dit gauw genoeg. (Je kunt het ook horen, als de speling bovenmatig is)

Het is niet zo dat wanneer je een beetje speling in je balhoofd hebt, meteen je voorvork er bij de eerste de beste wheely uit valt (bij wijze van dan he :P ).
Het is wel vervelend bij het indraaien van een bocht bijvoorbeeld, maar er kleven niet meteen enorme risico's aan.

Setje van SKF is net zo goed en stukken voordeliger als de originele, als ik mensen van het forum hier mag geloven.
Kheb zelf mijn balhoofdlagers pasgeleden vervangen door origineel Honda.
Is een vrij simpele operatie.

Het is natuurlijk verstandig om ze te vervangen wanneer je toch niet kunt/wilt rijden (in de winter bijvoorbeeld ;) )

Succes :]
 
Ik zou er op aandringen dat die dealer het probleem gelijk oplost. Of iig op papier zet dat dit in de toekomst op hun kosten gedaan word. Lagers zelf zijn niet duur, het is alleen wel veel werk om het te vervangen ik denk dat je zo 4 uur kwijt bent op zn minst.

Speling in je lagers maakt veel uit voor het bochtengedrag/stabiliteit. Ik ben geen expert maar speling binnen 30.000km lijkt met wel wat snel, misschien veel wheelies gemaakt? ;)

Over die schade, volgens mij kan het niet veel kwaad, heb laast gezien dat iemand extreem rotte lagers uit zn ducati haalde. Na de nwe lagers erin gezet te hebben liep alles weer als een zonnetje.
 
Ik zou er op aandringen dat die dealer het probleem gelijk oplost.
...
Speling in je lagers maakt veel uit voor het bochtengedrag/stabiliteit. Ik ben geen expert maar speling binnen 30.000km lijkt met wel wat snel, misschien veel wheelies gemaakt? ;)
De dealer maakte de opmerking in het kader van mijn jaarlijkse 'hij gaat op winterstalling' nakijkbeurt. Km stand momenteel: 23000, dus da's nog niet veel, maar zelf merk ik ook helemaal niets! Ik zat eigenlijk erover na te denken of ik die lagers niet meeneem bij de dure 24000 beurt (ikke ben zelf niet zo handig, helaas)
Wheelies zijn niet van toepassing, wel heel erg veel km in de Waalse Ardennen (tous les routes dégradées) :P
 
kan helemaal geen kwaad, behalve dat ze op een gegeven moment zover heen zijn dat je motor met geen mogelijkheid meer te besturen valt, maar dat merk je dan wel....

als ik jou was zou ik ze op een rustig moment gewoon ff vervangen, moeilijk is het niet, het kost wel wat maar ja, rijplezier en veiligheid zijn ook wat waard, en beter te vroeg als te laat..........
 
Oh sorry, ik nam ff aan dat het een garantie geval was.
Tja dan zo lang mogelijk doorrijden en zo nu en dan checken.

Het is naar mijn mening wel een klus die goed zelf te doen is en een HELE berg geld bespaard.
 
Oh sorry, ik nam ff aan dat het een garantie geval was.
Tja dan zo lang mogelijk doorrijden en zo nu en dan checken.

Het is naar mijn mening wel een klus die goed zelf te doen is en een HELE berg geld bespaard.
inderdaad, het is niet moeilijk maar zeker bij een motor met kuip een hele hoop werk dat je zelf ook wel kan doen en dus niet voor hoeft te dokken....
 
Voor al die gasten die zeggen dat het zo'n makkelijk klusje is:

hoe krijgen jullie de lagerschalen eruit/erin?

:} alvast.

Met beleid. Eruit: lasrups erin leggen schijnt erg goed te werken. Nou kan ik zelf niet lassen, dus ik heb ze tot nu toe er altijd uit weten te tikken met hamer en schroevedraaier/drijver.

Erin: beetje olie/vet eraan, zorgen dat alle troep uit het blahoofd is (oud vet etc.) en dan voorzichtig erin tikken, evt. de oude schaal gebruiken om de nieuwe op zijn plaats te krijgen.
 
Heel raar verhaal van die daeler je balhoofdlagers slijten een beetje.
Je kan mij niet wijs maken dat ze daar naar kijken bij een beurt, en zeker niet als er geen klachten zijn,
Gewoon laten vervangen als ze versleten zijn dan hoor je knakken in je balhoofd als je remt en kan je stuur hakerig draaien .Deze verschijnselen gaan allemaal heel langzaam , En zijn pas gevaarlijk in een heel heel ver stadium laat je niet gek maken de winter duurt voor daelers erg lang.
 
Ik zou er op aandringen dat die dealer het probleem gelijk oplost. Of iig op papier zet dat dit in de toekomst op hun kosten gedaan word. Lagers zelf zijn niet duur, het is alleen wel veel werk om het te vervangen ik denk dat je zo 4 uur kwijt bent op zn minst.

Speling in je lagers maakt veel uit voor het bochtengedrag/stabiliteit. Ik ben geen expert maar speling binnen 30.000km lijkt met wel wat snel, misschien veel wheelies gemaakt? ;)

Over die schade, volgens mij kan het niet veel kwaad, heb laast gezien dat iemand extreem rotte lagers uit zn ducati haalde. Na de nwe lagers erin gezet te hebben liep alles weer als een zonnetje.

Ik wil niet veel zeggen maar ik heb gistere mijn balhoofd uit elkaar moeten halen.

Had de balhoofd eruit heb de lagers nieuw in het vet gezet, de balhoofd weer dichtgeschroefd en goed afgesteld was ik nog geen uur mee bezig.

Ok ik moet toegeven dat ik de lagerschalen er niet uit heb getrokken , maar daar ben je echt geen X aantal uur mee bezig.
 
de buiten schaal van het lager even een nacht in de vriezer leggen dan zet je hem er zo in met wat montage vet dat is makkelijker voor de volgende keer om ze er weer uit te halen.

en de oude lagerschaal gebruiken om de nieuwe op zijn plaats te tikken.

suc6 heb helaas geen foto's gemaakt toen ik het een week terug zelf heb gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan