balhoofdlagers

Wannes

Die hard MF'er
12 sep 2002
773
3
Biervliet
Hoi,wat zijn ongeveer de reparatiekosten om balhoofdlagers vr fireblade92 te laten vervangen,mijn dealer zegt ,schrik niet,180eurotjes.normaal of niet normaal??
 
je kan het ook zelf doen, het "speciale gereedschap" wat je nodig hebt is het oude lager om het nieuwe op z'n plaats te slaan. zodat het lager er rechtstandig op z'n plaats komt.

maw iedereen kan het.
 
Balhoofdlagers maken geen meters, derhalve is van normale slijtage geen sprake: er komen geen uitgelopen sporen in o.i.d.
Edoch, de belasting van de lagers is groot. Door een klap, schok, kan een minimale beschadiging in de lagerschaal komen. Door nu het stuur vele malen over deze beschadiging heen en weer te draaien loopt de beschadiging uit. Er ontstaat een arretering, het stuur 'valt' nu in deze kuil en precies positioneren is niet meer mogelijk. Je begint als rijder te corrigeren en dus te slingeren (vooral merkbaar in langzame boschten).
Op zo'n moment de lagers losser zetten vermindert het stuurprobleem, maar andere komen er voor terug.

Om het balhoofdlager af te stellen, dien je het voorwiel vrij te maken van de grond. Ik hang de motor met spanbanden aan het plafond. Buiten de kuip moeten alle kabels eraf, koppeling, gas, rem ed. Nu kun je het stuur helemaal vrij bewegen. Je mag geen tikken voelen (bewegen over een arretering), ook moet hij soepel naar links of rechts vallen. Dit alles zonder speling.

(Originele merk) lagers bij een dealer zijn vaak twee tot drie maal zo duur als bij een ijzelhandel en ze zijn echt hetzelfde.
 
Balhoofdlagers maken geen meters, derhalve is van normale slijtage geen sprake: er komen geen uitgelopen sporen in o.i.d.

Die van mij maken evenveel meters als de rest van mijn motor :+

Om het balhoofdlager af te stellen, dien je het voorwiel vrij te maken van de grond. Ik hang de motor met spanbanden aan het plafond. Buiten de kuip moeten alle kabels eraf, koppeling, gas, rem ed. Nu kun je het stuur helemaal vrij bewegen. Je mag geen tikken voelen (bewegen over een arretering), ook moet hij soepel naar links of rechts vallen. Dit alles zonder speling.

Ik doe het altijd met de kabels eraan, is volgens mij ook nauwkeurig genoeg (kabels moeten wel voldoende vrij kunnen bewegen; ik heb geen kuip dus dat scheelt ongetwijfeld)

(Originele merk) lagers bij een dealer zijn vaak twee tot drie maal zo duur als bij een ijzelhandel en ze zijn echt hetzelfde.

Yep, klopt. BMW lager = 20 piek, SKF lager (minstens zo goed) was een gulden of 7 :)
 
Op donderdag 26 september 2002 16:29 schreef zoefff het volgende:

(Originele merk) lagers bij een dealer zijn vaak twee tot drie maal zo duur als bij een ijzelhandel en ze zijn echt hetzelfde.
Die moeten ze afschaffen dan, elke winter het zelfde liedje :+
 
*knip*

Om het balhoofdlager af te stellen, dien je het voorwiel vrij te maken van de grond. Ik hang de motor met spanbanden aan het plafond.

*knip*

Dat heb ik afgelopen winter ook gedaan... Vond het plafond niet zo erg prettig... Doorbuigen enzo... (gipsplaat aan houten balkjes... gokken.)

Handiger is om gewoon een krik vooraan onder je blok/uitlaatpijpen te doen, plankie er tussen tegen beschadigen... Zorg dan wel dat ie achter stevig staat (paddockstand is goed genoeg).

Maar het is mij opgevallen dat de moderne motoren geen gebruik meer maken van kegellagers terwijl dit bij de oudere types wel zo was. Die waren tenminste nog af te stellen.
 
lagers worden ook vaak aangetast door het roestmonster
Maatje van me heeft een Vmax en daar waren naar 3 ! jaar de lagers echt rot.
Zo rot dat hij d8 dat hij naar de winterstop op het stuurslot stond. :)
De lager koste 40 euro (boven/onder plus stofring) en was 1 1/2 uurtje werk.
Vaak wordt er door de hh fabrikanten spaarzaam met vet omgegaan .
Om een rollager soepel te laten draaien heb je niet veel vet nodig, maar om het water eruit te houden wel .!

hoezo een oud topic kicken :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan