Balhoofdlagers

esa123

Rookie
3 apr 2003
5
0
Breda
Het schijnt dat mijn balhoofdlagers versleten zijn, ik heb mijn RF 900 F een jaar, is uit het jaar 1997, is dit normaal?? De kilometerstand is 39000. Als ik hoor wat de bijkomende kosten zijn word ik niet zo vrolijk, ben geen techneut, maar kan je zoiets zelf vervangen of ben je aangewezen op de dealer ??
....Alvast bedankt..
 
Ik heb van de winter mijn balhoofdlagers ook moeten reviseren. ...en mijn Honda komt uit 1995 met 43000 km. op de teller. Inderdaad duur grapje. Maar eerlijk gezegd merk ik er tijdens het rijden niets van?!?!?! Voorheen had ik een Suzuki Bandit uit 1991 (iets van 32.000 km. meen ik) en daar moesten de balhoofdlagers ook van vervangen worden.
 
Het slijten van de balhooflagers ligt ook erg aan het gebruik van de motor. Als de voorvork vaak klappen krijgt door bijvoorbeeld van stoepjes af te rijden, is de kans veel groter dat ze snel vervangen moeten worden.
 
Wat dacht je van een fikse noodstop, of vaak een stoppie :}
Dan krijgt je balhoofdlager het ook aardig te verduren denk ik..

Maaruh, uit pure nieuwsgierigheid.. Wat moet het gaan kosten :?

[me]CyberJ merkt dat zijn balhoofd ook wel eens een tikje geeft... Vooral bij harder remmen.[/me]
 
Mijn motor is uit '96 stond 21000km op. Heb het laten vervangen. Koste me 120 EUR. Als je de kuip zelf verwijderd scheelt je weer knaken ;)

Precies wat willem169 zegt :

en al helemaal niet als je weinig technische ervaring hebt


Ik kon het wel zelf doen, maar had er geen tijd en gereedschap voor.

Voor de rest doe ik alles zelf.
 
Heb het wel zelf gedaan, (met hulp van ons alles HEAD333 ;) ) en achteraf toch beter naar dealer kunnen brengen. Had een hoop tijd en gezeik gescheeld, plus dat je nooit zeker weet wanneer de lager te strak of te los zit :)
 
Op vrijdag 04 april 2003 12:51 schreef willem169 het volgende:
...plus dat je nooit zeker weet wanneer de lager te strak of te los zit :)

:? Kun je toch gewoon volgens de "voorwiel in de lucht en moet dan naar een kant vallen" methode bepalen? Of heeft je dealer daar een slim truukje voor :P

De lagers van mijn BMW moeten er binnenkort ook uit, doe het mooi zelf. Dat scheelt bij mij weer een hoop gezeik en tijd ;)
 
Ralfie:
:? Kun je toch gewoon volgens de "voorwiel in de lucht en moet dan naar een kant vallen" methode bepalen? Of heeft je dealer daar een slim truukje voor :P

Dat klopt zeker, maar de speling tussen het moment dat de lager goed is aangedraaid, en het moment dat de lager te los zit is erg klein :)

Althans, dat was bij m'n ZZR het geval. Te los, en je hebt grote speling, en dat merk je vooral bij het remmen. Te vast, en je fiets gaat 'zoeken' alsof je in spoorvorming rijdt.
 
Dat klopt zeker, maar de speling tussen het moment dat de lager goed is aangedraaid, en het moment dat de lager te los zit is erg klein :)

Althans, dat was bij m'n ZZR het geval. Te los, en je hebt grote speling, en dat merk je vooral bij het remmen. Te vast, en je fiets gaat 'zoeken' alsof je in spoorvorming rijdt.

Dat staat allemaal in jouw werkplaats handboek uitgelegd ;)

Naar voor en achter bewegen met de veerpoten voor de speling
naar links/rechts laten "vallen" is voor de spanning.

Ik denk dat ik de mijne ook maar even aan een nieuw lager voorzie...
 
Gewoon zelf een keer doen.Aanders leer je ook niets. De lagers zijn niet zo duur. Kijk ook eens of je rollagers kunt krijgen voor jouw motor, ipv kogellagers. De gaan nl veul langer mee.
Voor het afstellen hebben ze de momentsleutel uitgevonden.
Het kost je naturlijk wel wat tijd, maar twee keer op en neer rijen naar de dealer ook. Plus, je bent je fiets lang kwijr=t, want het is weer druk bij de service afdeling.
Investeer wat in goed gereedschap, koop een Werkplaatshandboek, trek en zaterdag uit voor de klus en je bent helemaal het mannetje.
Het moeilijkst is vaak de bekapping verwijderen.
suck6
 
Wat PISANG zecht kunnen ook de rem blokken zijn die wat los in de houder zitte .
Heb ik zelf ook maar heb de dealer er na laten kijken en die zecht dat het de remmen waren en niet de lagers.
Dus als je nieuwe rem blokken koopt zet er dan originele in en geen troep |( net als ze bij mij hebben gedaan.

Succes groeten subbase
 
Wat ze mij voor kosten meegaven, als antwoord op een vraag hierboven is inderdaad dat de lagers niet zo duur zijn alleen de arbeidsuren zijn behoorlijk, bij elkaar komt het op zo'n 250 a 300 euro..dat vind ik best prijzig.
 
die balhoofdlagers gaan kapot door axiale belasting.wat denk je van eerst een wheely maken, en dan vervolgens met het volle gewicht weer het voorwiel op de grond laten klappen? vinden die lagertjes ook niet echt leuk. je steld ze hetzelfde af als een wiellager van een auto. vast en dan 1/8 ste terug. niet te los, en niet te vast. en natuurlijk---> unne flinkuh dot vet eran!!!!
 
Wat ze mij voor kosten meegaven, als antwoord op een vraag hierboven is inderdaad dat de lagers niet zo duur zijn alleen de arbeidsuren zijn behoorlijk, bij elkaar komt het op zo'n 250 a 300 euro..dat vind ik best prijzig.

Koop een werkplaatshandboek en doe het zelf. Je leert er veel van. Maak gebruik van kennis(sen) via het MF.
Ik wil er best een zaterdag aan spenderen.
 
250 tot 300 euro, wat een afzetters !
Bij mijn Bandit hebben ze die lagers al op 12.000km vervangen (garantie). Maar nu haal ik die elke twee jaar uit elkaar om ze te reinigen, en opnieuw in te vetten. Ik heb nu met die lagers al 100.000km gereden.
Die lagers vervangen, dat kan een ervaren technieker in minder dan 2 uur, dus overdrijven ze met hun prijzen. Balhoofdlagers afregelen, is niet zo moeilijk. Zorg ervoor dat het voorwiel van de grond staat, draai de lagers voorzichtig aan tot er geen speling voelbaar is, draai dan de borgmoer aan, en contoleer of de vork nog soepel draait. Als dat niet het geval is, draai dan de borgmoer terug los, en zet de lagers iets losser. Blijven controleren tot er geen speling meer voelbaar is, en dat het stuur soepel draait. Dat is alles.
Meestal hoef je die lagers zelfs niet te vervangen. Grondig reinigen en opnieuw invetten is meestal genoeg. Gewoonlijk zit er alleen maar wat zand tussen.
 
Ik rij zelf ook een RF 900, heb ook de balhoofdlagers laten vervangen maar kon wel degelijk verschil voelen.
Als je veel recht door rijdt gaat je stuur in die stand staan, wil je dan naar links of rechts sturen lijkt het net of je je stuur niet soepel reageert.
Als dat bij jouw ook het geval is dan.
Mijn advies: laten vervangen.
 
Balhoofdlagers heb ik zelf vervangen, setje was EUR 43 en je kan ze niet met een momentsleutel afstellen.
Dat kan dus wel.
WPH beschrijft het zelfs bij mij dat deze met 7 Nm aangetrokken worden.(per fiets verschillend )
Hiervoor heb je een speciale haak met een omrekentabelletje voor je momentsleutel voor nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan