Balhoofdlagers..

Martijn25

Die hard MF'er
6 jul 2004
424
0
Groningen
Hallo Dames & Heren,

Hoe controleer ik de status van mijn balhoofdlagers...
Ik heb zelf het idee dattie iets te gemakkelijk stuurt, bv: als ik de motor op de bok zet en het stuur 45 graden draai blijftie NIET staan... dit zou volgens mij wel moeten.

Iemand Advies??

DANK U
 
Slechte balhoofdlagers herken je als je niet meer in een rechte lijn weg kan rijden. Het lager heeft dan meestal een putje in een van de lagerschalen.
Verder kan je even nagaan of je speling hebt op het lager: voorwiel van de grond en aan de vork trekken en duwen. Speling voel je dan direct.
Vaak rammelt de voorkant ook bij het rijden door oneffenheden (uitritten in de stad enzo).
Het zonder belasting doordraaien van de vork wordt vaak ook belemmerd door de kabels.

tlh
 
Zet ff je motor op de bok, laat iemand achterop zitten zodat voorwiel vrijkomt.
Ga voor de motor staan, pak beide vorkpoten vast en beweeg ze van achter/naar voren, géén speling waarneembaar ( tikken/bonken), dan is het goed.
Zo ja speling: vervangen!
Trillen/schudden bij het rijden? Kromme wielen/schijven of vering afstellen!
 
Nou echt blijven staan..... beetje er tussenin, niet boem omvallen en ook niet keihard moeten trekken!

Ik de manual staat geloof ik dat je met 500gram (mag ik meer/minder zijn) aan moet trekken en dat het stuur dan moet draaien...
 
Terug
Bovenaan Onderaan