Balhoofdlagers

Gdink

Rookie
10 dec 2004
28
0
Utrecht
Mijn GPX 750 R geeft sinds kort een klein knikje als ik hem tegen de muur aan duw. Ook tijdens het rijden over hobbeltjes voelt de voorvork niet helemaal solide aan. Nu ligt dat volgens mij aan de balhoofdlagers, maar wat kan ik er zelf aan doen? Bijstellen of nieuwe opzetten, en hoe moet dat allemaal? Ik kan nergens een technische how-to vinden, hopelijk kan iemand me helpen...!! Bij voorbaat dank!
 
Zijn vrij simpel te vervangen, maar je voorvork moet er wel even helemaal uit en dat is lastig omdat je dan de motor op een andere manier moet ondersteunen. ze zou wat onder hebt blok of de uitlaatbochten kunnen leggen. dan dus het wiel er uit, daarna de poten er uit, moer op je kroonplaat er af draaien, de kroonplaten uit elkaar draaien (die zitten bij mij iig in elkaar met schoefdraad), de lagers van de stuurpen af halen en de andere delen met een hamer en een schoevendraaie ofzo uit het frame slaan. nieuwe lagers er in de dan alles met terugwerkende kracht herhalen ;)

die lagers zijn overgens niet goedkoop een setje van 2 kost al gauw meer dan 50 pleuro (en dan heb ik het niet over ogineel kawa spul)

Maar voordat je dat alemala gaat doen natuurlijk wel ff kijken of er niet wat anders los zit of dat misschien je wiellagers wel zijn versleten...
 
Zijn vrij simpel te vervangen, maar je voorvork moet er wel even helemaal uit en dat is lastig omdat je dan de motor op een andere manier moet ondersteunen. ze zou wat onder hebt blok of de uitlaatbochten kunnen leggen. dan dus het wiel er uit, daarna de poten er uit, moer op je kroonplaat er af draaien, de kroonplaten uit elkaar draaien (die zitten bij mij iig in elkaar met schoefdraad), de lagers van de stuurpen af halen en de andere delen met een hamer en een schoevendraaie ofzo uit het frame slaan. nieuwe lagers er in de dan alles met terugwerkende kracht herhalen ;)

die lagers zijn overgens niet goedkoop een setje van 2 kost al gauw meer dan 50 pleuro (en dan heb ik het niet over ogineel kawa spul)

Maar voordat je dat alemala gaat doen natuurlijk wel ff kijken of er niet wat anders los zit of dat misschien je wiellagers wel zijn versleten...

Lagers kun je ook bij de betere lagerboer halen. Lagers van SKF zijn net zo goed en kosten stukken minder als de originelen.

Als je dit wil doen zorg dan ff dat je een werkplaatshandboek bij de hand hebt, staat het vrij precies in beschreven. Gewoon kopen, het geld wat dat ding kost heb je er na de eerste zelfstandig uitgevoerde reparatie al uit.
 
zo te horen heb je teveel lagerspeling.
gewoon opnieuw afstellen, net als op een fiets met een moer en een contramoer.
de contramoer heeft meestal inkepingen voor een haaksleutel.
het stuur moet soepel kunnen draaien, als je dode punten hebt zijn je lagers overleden.
vervangen is een behoorlijke klus omdat je vrij veel moet slopen.
daarintegen levert dit ook een behoorlijke besparing op als je het zelf doet *D
 
OK mensen bedankt! ik merk al er zit redelijk wat technische kennis in dit forum... :}
Ik ga morgen direct kijken of de lagers die er nu in zitten versleten zijn. Tis wel vreemd want een paar weken geleden had ik nog niet zoveel last (tenminste denk ik)
 
Misschien heb ik ze voor je....
moet ik wel effe de juiste maten hebben....
ik heb twee sets besteld...bij een zaak die nu failliet is....
heb ik dus verkeerde blijkt later....

ik moet ze hebben van de kz750 uitvoering, waarbij onder en boven identiek zijn.

ik heb nu 2 sets waarbij de bovenste iets kleiner is dan de onderste.... :(
schijnt gpz/gpx te zijn
onderste past wel....maar ja....

hoor het wel...
 
Lagers kun je ook bij de betere lagerboer halen. Lagers van SKF zijn net zo goed en kosten stukken minder als de originelen.

Mijn balhoofdlagers moeten eerdaags ook vervangen worden, maar de maten die ik voor mijn Kawa nodig heb, kan ik niet bij SKF, INA etc. krijgen. Het verhaal gaat dus niet helemaal op.
 
Heb nog eens een tip uitgeprobeerd uit een boek "100 heisse Schraubertips" voor het verwijderen van de lagerschalen uit het balhoofd (als je geen geschikte trekker hebt). Gaatjes boren aan weerszijden van het balhoofd (pm. 6 mm) totdat je de lagerschaal raakt. Dan met een passen doorslag door het gaatje op de lagerschalen tikken, voorzichtig, om en om en hij komt er zo uit. Werkte prima. Gaatjes later afgedicht met vloeibare pakking. Wel goed de boorspanen verwijderen voor je de nieuwe lagerschaaltjes erin tikt. Een tweede tip uit dat boek, niet uitgeprobeerd: met een lasapparaat een rupsje van een paar cm op de lagerschaal leggen, Als hij afkoelt, valt hij er zo uit.
 
Balhoofdlagers zijn ALLEEN verkrijgbaar bij dealers!
Set is: lagerschalen en lagers.
Lagerschalen zijn er uit te tikken mbv een stuk pijp met scherpe rand.
Bij de meeste motoren die ik onderhanden heb gehad, ging dat op deze wijze.
Dus de onderste schaal: bovenlangs pijp in balhoofd tot je het kleine randje v/d schaal raakt, dan enkele harde tik, dit herhalen....
Bovenste schaal.....wijst zich vanzelf.....
Gaat dat echt niet.....sla de schaal stuk met centerpons....het ding moet er toch uit!


IVAN..........JA...Doen...zoals ik net schreef: per set!
nieuwe lagers + oude schalen is onopgelost probleem! schalen zijn net zo versleten als lagers....je ziet het alleen niet!
 
Balhoofdlagers zijn ALLEEN verkrijgbaar bij dealers!

Onzin!

In iedere Yamaha die ik tot nu toe heb gerepareerd zaten lagers van het japanse merk "Koyo", en die zijn gewoon te vervangen door europeese merken als "SKF", "FAG", "INA" en ga zo nog maar effe door. Een balhoofdlager type 32005X is een kegellager genormaliseerd qua afmetingen, dus past altijd, ongeacht het merk.
 
NIET...........voor ieder merk/model zo....helaas.. :(
was het maar zo makkelijk...voor bijv. kawasaki...tenminste...degene die ik nu heb staan.
Ben echt ff 'buitenom' wezen checken....alle lagerboeren gehad...noppes..
In Gouda bij de Goudsche IJzerwaren kun je werkelijk ALLES bestellen wat mogelijk is.....
Behalve de afwijkende maten, van o.a kawasaki........
 
Heb nog eens een tip uitgeprobeerd uit een boek "100 heisse Schraubertips" voor het verwijderen van de lagerschalen uit het balhoofd (als je geen geschikte trekker hebt). Gaatjes boren aan weerszijden van het balhoofd (pm. 6 mm) totdat je de lagerschaal raakt. Dan met een passen doorslag door het gaatje op de lagerschalen tikken, voorzichtig, om en om en hij komt er zo uit. Werkte prima. Gaatjes later afgedicht met vloeibare pakking. Wel goed de boorspanen verwijderen voor je de nieuwe lagerschaaltjes erin tikt. Een tweede tip uit dat boek, niet uitgeprobeerd: met een lasapparaat een rupsje van een paar cm op de lagerschaal leggen, Als hij afkoelt, valt hij er zo uit.
Boor jij gaatjes van 6mm in je frame :? :? |(
 
Heb nog eens een tip uitgeprobeerd uit een boek "100 heisse Schraubertips" voor het verwijderen van de lagerschalen uit het balhoofd (als je geen geschikte trekker hebt). Gaatjes boren aan weerszijden van het balhoofd (pm. 6 mm) totdat je de lagerschaal raakt. Dan met een passen doorslag door het gaatje op de lagerschalen tikken, voorzichtig, om en om en hij komt er zo uit. Werkte prima. Gaatjes later afgedicht met vloeibare pakking. Wel goed de boorspanen verwijderen voor je de nieuwe lagerschaaltjes erin tikt. Een tweede tip uit dat boek, niet uitgeprobeerd: met een lasapparaat een rupsje van een paar cm op de lagerschaal leggen, Als hij afkoelt, valt hij er zo uit.


Dit is toch een grapje?
Zo ja, jij kan een clown nog depressief krijgen met deze mop
Zo nee, dan ben ik het eens met de persoon boven mij
 
Boor jij gaatjes van 6mm in je frame :? :? |(
Bl***y **ll, eh, sorry, "goeie grutjes": Da's inderdaad wel een heel radicale manier. En wat schiet je er mee op? De boel moet toch uit elkaar en met een drift die lang en dik / zwaar genoeg is tik je de lagerschalen er betrekkelijk gemakkelijk uit (rondom het lager tikken zodat-ier er gelijkmatig uitkomt).

Balhoofdlagers vervangen is niet heel moeilijk maar kost vrij veel tijd (wiel en voorvork moeten er uit) en ook belangrijk om te weten met welk aanhaalmoment je (vooral) de voorvork-klemmoeren moet vastzetten. Ik heb trouwens laatst £24 (36 euro of zo) betaald voor een originele set Honda lagers (boven en onder, incl. schalen en vet-afdek-ringen), dat viel me erg mee, dus vraag eerst even na voordat je stad en land afloopt voor "goedkope" alernatieven.

Ook nog tip: Leg de nieuwe lagers een paar uur in de vriezer zodat ze makkelijker te monteren zijn (krimpen in). Ik gebruik altijd de oude lagers bovenop de nieuwe om ze netjes recht naar binnen te kloppen. De nieuwe onderste lagerschaal maak ik altijd heet (niet roodgloeiend, gewoon in een normale oven) terwijl de onderste vork-klem (steering stem) de vriezer ingaat (moeilijk als je een alleen een ijsblokjes vak hebt ;) ): Hierdoor schuift de lagerschaal keurig helemaal recht naar beneden zonder dat je er op hoeft te te tikken (of hooguit een beetje). Vergeet ook niet meteen een paar pilsjes in die vriezer te leggen :+

Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Onzin!

In iedere Yamaha die ik tot nu toe heb gerepareerd zaten lagers van het japanse merk "Koyo", en die zijn gewoon te vervangen door europeese merken als "SKF", "FAG", "INA" en ga zo nog maar effe door. Een balhoofdlager type 32005X is een kegellager genormaliseerd qua afmetingen, dus past altijd, ongeacht het merk.

dat bedoel, ik die afwijkende maten vind ik eigenlijk ook een beetje vreemd, of hebben ze bij kawa een eigen lagerfabriekje
 
De lagers kan je gewoon bij een motorzaak bestellen....dat is geen probleem.
Voor een konische lagerset betaal je rond de 50 a 60 euro hangt een beetje van het type motor af. Originele lagers zijn vaak GEEN konische lagers. Dit is om de kosten laag te houden. De levensduur maakt voor de fabrikant niet uit...

De mensen die gaten in hun frame boren, waar ben je in hemelsnaam mee bezig?!? :?

Voor de mensen die het nooit gedaan hebben en zelf willen doen, vraag het aan iemand die er verstand van heeft! De speling eruitstellen en de lagers goed invetten etc. moet wel goed gebeuren!
 
Originele lagers zijn vaak GEEN konische lagers. Dit is om de kosten laag te houden. De levensduur maakt voor de fabrikant niet uit...


Nou schiet mij maar lek.........


Ik heb nog NOOIT gehoord van een niet-middeleeuwse motorfiets waar het balhoofd uit wat anders bestond dan kegellagers. Je kan toch niet zomaar een ander lager (kogellager ofzo? :? ) vervangen door een kegellager??? Een kegellager heeft ten eerste heel andere inbouwmaten dan een ander lager, ten tweede is een kegellager ooit ontworpen als combinatielager voor zowel hoge radiale als axiale belasting, en ten derde is een kegellager een lager zonder eigen interne speling, deze moet je zelf afstellen.

NO WAY dat je een lagerSOORT kunt vervangen door een andere (kogellager vervangen door een kegellager? = Bullshit)

Bijna net zo'n stom advies als die persoon die een tijdje geleden iemand adviseerde om z'n wiellagers te vervangen door lagers met een C3 aanduiding omdat deze "beter" zouden zijn |( (C3= lagers met een vergrote SPELING, lekker veilig!)

(Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er naast zit, tenslotte ontwerp ik nog maar een jaartje of 13 industriele en maritieme tandwielkasten en versnellingsbakken, en heb als zodanig dagelijks met lagerberekeningen te maken :X )
 
Laatst bewerkt:
Toch is het zo...

Heb al diverse motoren gehad die stock vanuit fabriek gewoon met kogellagers uitgerust waren, en dat zijn geen spinternieuwe sportmotoren, die hoeven nog niet open, maar ook de oudere sportmotoren hebben gewoon nog veel kogellagers en geen kegellagers.

En jewel,je kan de gewone lagers gewoon vervangen door konische
 
oke lagers en lagerschalen gelijk vervangen dus :)

maar euhm als ik een balhoofdlager bestel is ie dan compleet??

zit dan ook de zitting erbij voor de onderste balhoofdsplaat, neem aan dat die dan ook vervangen dient te worden??
 
NO WAY dat je een lagerSOORT kunt vervangen door een andere (kogellager vervangen door een kegellager? = Bullshit)

ik zal je niet lek schieten ofzo maar kan echt wel!

mijn honda heeft originele lagers en komen echt wel conische in bij vervanging ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan