Balhoofdlagers

Gdink

Rookie
10 dec 2004
28
0
Utrecht
Mijn GPX 750 R geeft sinds kort een klein knikje als ik hem tegen de muur aan duw. Ook tijdens het rijden over hobbeltjes voelt de voorvork niet helemaal solide aan. Nu ligt dat volgens mij aan de balhoofdlagers, maar wat kan ik er zelf aan doen? Bijstellen of nieuwe opzetten, en hoe moet dat allemaal? Ik kan nergens een technische how-to vinden, hopelijk kan iemand me helpen...!! Bij voorbaat dank!
 
Nou schiet mij maar lek.........


Ik heb nog NOOIT gehoord van een niet-middeleeuwse motorfiets waar het balhoofd uit wat anders bestond dan kegellagers. Je kan toch niet zomaar een ander lager (kogellager ofzo? :? ) vervangen door een kegellager??? Een kegellager heeft ten eerste heel andere inbouwmaten dan een ander lager, ten tweede is een kegellager ooit ontworpen als combinatielager voor zowel hoge radiale als axiale belasting, en ten derde is een kegellager een lager zonder eigen interne speling, deze moet je zelf afstellen.

NO WAY dat je een lagerSOORT kunt vervangen door een andere (kogellager vervangen door een kegellager? = Bullshit)

Bijna net zo'n stom advies als die persoon die een tijdje geleden iemand adviseerde om z'n wiellagers te vervangen door lagers met een C3 aanduiding omdat deze "beter" zouden zijn |( (C3= lagers met een vergrote SPELING, lekker veilig!)

(Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er naast zit, tenslotte ontwerp ik nog maar een jaartje of 13 industriele en maritieme tandwielkasten en versnellingsbakken, en heb als zodanig dagelijks met lagerberekeningen te maken :X )


Kheb hier de oude lagers van mijn VFR nog liggen. Dat zijn kogellagers. De nieuwe lagers die erin gegaan zijn zijn originele ( veel te dure B| )honda konische kegellagers.

Blijkbaar is een balhoofd toch iets anders dan een maritieme tandwielkast :P
 
Mijn fireblade uit 93 had ook kogellagers. Het voordeel van kogellagers is dat ze lichter lopen dan konische lagers. een konisch lagers wringt altijd doordat de naald aan de ene kant meer afstand af moet leggen dan aan de andere kant
 
Zo zie je maar dat mensen met HTS en jaren ontwerptechniek toch geen praktijkervaring hebben....

Dat vind ik nou leuk :)

Haha, ja ik ook :) , ik lach me kapot :( (geintje)

Nou ik alle bovenstaande reply's lees begon ik eerst een beetje nattigheid te voelen, maar toen ik schreef dat ik nog nooit iets anders dan kegellagers uit een balhoofd getrokken heb klopte dat als een bus, maar mijn "ervaring" gaat niet verder terug dan motorfietsen vanaf 1990 en jonger........

Alle bovenstaande antwoorden ten spijt, sta ik nog steeds voor 100% achter mijn bewering dat je originele kogellagers in een balhoofd niet kunt vervangen door kegellagers........(ik eigenwijs? hoezo? |( )

Ik zal proberen mijn mening hierover hier neer te knallen, en aangezien er blijkbaar zoveel mensen zijn die dus wel ooit kogellagers hebben vervangen door kegellagers kan het niet anders als dat ik een heeeeeeeeele hoop commentaar krijg O-)

Alhoewel ik ook wel weet dat een kegellager er qua buitenafmetingen heel anders uitziet dan een kogellager zijn er blijkbaar zoveel ervaringen met het uitwisselen dat ik niet anders kan dat erkennen dat er blijkbaar SPECIALE kegellagers door de motorfabrikanten worden gemaakt welke precies dezelfde afmetingen hebben dan de gebruikte kogellagers in het balhoofd. Dit zijn dan dus inderdaad geen standaard lagers welke je bij iedere lagerboer haalt. Wist ik dus niet........puntje voor de rest '(

Maar dit is niet de kern van de zaak:

Een gewoon (diepgroef)kogellager is gemaakt om gemiddelde radiale belastingen op te vangen, en kleine axiale belastingen. Aangezien het gewicht van de motor+rijder op het balhoofd drukt, geeft dit een axiale belasting op de lagers, hetgeen nog erger wordt bij hard remmen en dus diep inveren. De axiale krachten worden dan enorm, en je maakt mij niet wijs dat een gewoon kogellager daartegen bestand is.

Een nog groter probleem is de verstelbaarheid. Indien er 2 kogellagers gemonteerd zitten in een balhoofd, kunnen deze dus niet afgesteld worden en hebben/houden de speling die ze al hadden toen ze uit de doos kwamen. Bovendien moet er dan met kogellagers een zeer nauwkeurig op maat geslepen bus tussen de binnenringen van beide lagers komen te zitten, omdat je ze anders verkneld bij het aandraaien van je centrale moer. Indien deze lageropstelling dus speling gaat vertonen zou je dit niet kunnen nastellen en kan je de lagers wegpleuren.

Heb ik dus de volgende vraag: Moet je, bij motorfietsen welke dus kennelijk origineel kogellagers hebben, de lagerspeling van het balhoofd ook afstellen op de bekende manier??? (Dus vastdraaien tot ze beginnen te knellen, en dan een klein tikkie trug)

Indien je de speling kunt afstellen bij deze kogellagers op dezelfde manier als bij hedendaagse kegellagers heb ik gelijk: Dan zijn het geen kogellagers maar hoekcontact-lagers! (Lijkt uitwendig op een kogellager, maar is totaal anders!, zelfs de balhoofdlagers van de Batavus-fiets van je oma zijn in theorie hoekcontact lagers)

Indien je de speling niet kunt afstellen omdat het echt KOGELlagers zijn, heb ik ook gelijk omdat je dan deze lagers niet kunt vervangen door kegellager, omdat je dan juist wel een axiale stelmogelijkheid in je balhoofd moet hebben.

Ik zal 's wat plaatjes van kogel-, kegel- en hoekcontact-lagers opzoeken, dan weet iedereen wat ik bedoel. Ook zal ik 's kijken of ik wat balhoofd-doorsnedetekeningen van middeleeuwse fietsen kan vinden (dingen van voor 1990 dus *D ))

Nou, laat maar komen die meningen! Ik ben niet bang voor een goede discussie, daar is dit tenslotte een openbaar forum voor, maar niet met stront gaan gooien AUB, dan haak ik af......... ;(

Maar als ik ongelijk heb ben ik de eerste die hier toegeeft dat ik een eigenwijze eikel ben, OK? ;)
 
Laatst bewerkt:
De kogellagers die in een balhoofd gebruikt worden hebben dezelfde constructie als die van een fiets. het zou wel eens kunnen dat dit (zoals jij ze noemt) hoekkontaktlagers zijn. dit zijn volgens mij nog steeds kogellagers omdat simpelweg lagers zijn met kogels.
 
idd ...het afstellen v/h balhoofd, mbt de lagering is kritisch.......
fingerspitzengefriemel............ :)
Lekkere dikke lagervet erin/omheen en onze brikkies kunnen er wéér jááááááren tegen.. :)


...mbt lager(s) algemeen...
als wij, ( opknappers/restaurateurs/hobby'isten/loenatiks/...),dit lekker zelf doen met wat er aangeboden wordt, óf ..waar we het zelf vandaan halen, ( dealer/groothandel/ opa's knutselbakkie/ 't vullis/...), en in 90% van de gevallen wordt er niets anders aangeboden dan NIET het origineel, ( afgezien van het feit dat origineel bij brikkies meestal losse lagerschalen zijn met losse kogels!! ), dan gaan we gewoon voor wat er aangeboden wordt en wat ons aangeráden wordt.

BTW........de lagering krijgt in verhouding weinig op z'n donder.....je motor beschikt als het goed is over ...SCHOKBREKERS..... :+


SCHOP!
 
De kogellagers die in een balhoofd gebruikt worden hebben dezelfde constructie als die van een fiets. het zou wel eens kunnen dat dit (zoals jij ze noemt) hoekkontaktlagers zijn. dit zijn volgens mij nog steeds kogellagers omdat simpelweg lagers zijn met kogels.

Beetje genuanceerder graag, om nou alle lagers met kogels als wentellichaam nou maar gelijk over 1 kam te scheren als zijnde "kogellagers" is een beetje kort door de bocht. Naast de alom bekende kogellagers zijn er hoekcontact-lagers, kogeltaats-lagers, dubbelrijige kogellagers, zelfinstellende kogellagers en ga zo nog maar effe door (en dan hebben we het nog niet eens over de lagers met een cilinder, kegel of naald als wentellichaam :) ). Een hoekcontact-lager is iets TOTAAL anders dan een "gewoon" kogellager, alleen een leek ziet het verschil waarschijnlijk niet aan de buitenkant.


BTW........de lagering krijgt in verhouding weinig op z'n donder.....je motor beschikt als het goed is over ...SCHOKBREKERS..... :+

Uiteraard worden de klappen flink gedempt door de schokbrekers, maar het eigengewicht van motor+rijder, evenals alle krachten welke ontstaan door (hard) remmen komen via voorwiel/voorvork/kroonplaten onherroepelijk op de balhoofdlagers terecht, of er nou schokbrekers inzitten of niet........ :X



(Maar ik begin toch steeds meer het idee te krijgen dat ik wel degelijk gelijk heb, ondanks m'n "gebrek aan praktijkervaring" :z )




Effe nog wat anders: dit is ook niet waar:

Mijn fireblade uit 93 had ook kogellagers. Het voordeel van kogellagers is dat ze lichter lopen dan konische lagers. een konisch lagers wringt altijd doordat de naald aan de ene kant meer afstand af moet leggen dan aan de andere kant

Een conisch of kegellager heeft een KEGEL als wentellichaam welke dus aan de binnenkant kleiner qua doorsnede is dan aan de buitenkant (zou het ding daarom een kegel heten?)

De kleine diameter ligt op een kleinere radius in het lager dan de grote diameter, en dit is dus precies zo uitgekiend. De omloopsnelheid is overal gelijk en zo'n kegel wringt helemaal niet. Lees de theorie van de firma Timken er maar 's op na, de uitvinders van het kegellager. Kegellagers hebben door hun lijnvormige contactvlak een veel hoger draaggetal dan een vergelijkbaar kogellager met een puntvormig contactvlak, dus om een kegellager te vervangen door een kogellager is levensgevaarlijk: dat kogellager kan nooit dezelfde belasting hebben als een vergelijkbaar kegellager, dus het KAN goed gaan, maar de kans dat het fout gaat zou voor mij onaanvaardbaar groot zijn
 
Laatst bewerkt:
Over de veschillende geonoemde lagers...
bovenste: groefkogellager (hoofdzakelijk voor radiale kracht)
midelste: hoekcontactlager (speciaal voor axiale kracht)
onderste: kegellager (ook geschikt voor axiale kracht)

148403
 
Bedankt voor het plaatje, dat zijn inderdaad de lagers die ik bedoel.


Alleen zijn hoekcontact- en kegellagers niet speciaal geschikt voor axiale belastingen, ze zijn juist ontworpen om een combinatie van zowel axiale EN radiale krachten op te vangen.

Als er alleen maar axiale krachten optreden, of alleen maar radiale moet je geen kegel- of hoekcontactlagers kiezen, dan zijn er andere type's beter geschikt.

Maar een balhoofd van een (motor)fiets is een situatie bij uitstek waar zowel axiale als radiale belastingen optreden.

Ik veronderstel (weet het dus niet zeker) dat de reden dat tegenwoordige motorfietsen vrijwel allemaal kegellagers hebben te maken heeft met het feit dat de krachten op het balhoofd veel groter zijn geworden dan vroeger. (snellere en zwaardere motoren, krachtigere remmen enz.) Een hoekcontact-lager kan dat gewoon niet meer aan, in tegenstelling tot een kegellager. (en ook die krijgt men kapot :X )
 
Is het zo dat alle conische lagers kegelvormige naalden hebben?
Ik heb hier namelijk een groot conisch lager liggen waar ik met een schuifmaat geen verschil meet tussen e uiteinden van de naalden.
 
Als dat zo is heb je een lager in je handen wat ik nog nooit ben tegengekomen. (En da's helemaal niet vreemd, ik weet ook niet alles tenslotte)

De conische lagers welke ik voorbij heb zien komen bij ons in de fabriek (Stork Gears te Rotterdam) zijn allemaal kegellagers met KEGELvormige wentellichamen, en deze zijn dus specifiek ontworpen om niet te schranken/wringen.

Maar eerlijk is eerlijk, conische lagers met cilindrische wentellichamen ken ik niet, en ik moet zeggen dat ik er toch al aardig wat voorbij heb zien komen.

Staat er een merk en type aanduiding op?, ik wordt nieuwsgierig.
 
Als dat zo is heb je een lager in je handen wat ik nog nooit ben tegengekomen. (En da's helemaal niet vreemd, ik weet ook niet alles tenslotte)

De conische lagers welke ik voorbij heb zien komen bij ons in de fabriek (Stork Gears te Rotterdam) zijn allemaal kegellagers met KEGELvormige wentellichamen, en deze zijn dus specifiek ontworpen om niet te schranken/wringen.

Maar eerlijk is eerlijk, conische lagers met cilindrische wentellichamen ken ik niet, en ik moet zeggen dat ik er toch al aardig wat voorbij heb zien komen.

Staat er een merk en type aanduiding op?, ik wordt nieuwsgierig.
Ik zal morgen even kijken.
Misschien is het verschil te klein om het met een schuifmaat te kunnen zien :?
 
Bedankt voor het plaatje, dat zijn inderdaad de lagers die ik bedoel.

Alstu....

Alleen zijn hoekcontact- en kegellagers niet speciaal geschikt voor axiale belastingen, ze zijn juist ontworpen om een combinatie van zowel axiale EN radiale krachten op te vangen.

Klopt, mijn vout....

Ik veronderstel (weet het dus niet zeker) dat de reden dat tegenwoordige motorfietsen vrijwel allemaal kegellagers hebben te maken heeft met het feit dat de krachten op het balhoofd veel groter zijn geworden dan vroeger. (snellere en zwaardere motoren, krachtigere remmen enz.) Een hoekcontact-lager kan dat gewoon niet meer aan, in tegenstelling tot een kegellager. (en ook die krijgt men kapot :X )

Toevoeginkje:
Bij een kogellager heb je door het puntcontact tusen de loopring en de kogel een veel kleinere oppervlakte waarover de kracht wordt verdeeld. Een kegel of cilinderlager heeft door het lijncontact tussen het rollichaam en de loopring een veel grotere oppervlakte. Het laatste type kan dus ook wat beter tegen schokkende belastingen. (klinkerweggetjes ed.) Het stuur van een motor staat ook heel veel in één stand (normaal draaien lagers in machines aldooor helemaal rond), dus wordt één plekje van de loopring telkens belast, daardoor die putjes in de loopring...
 
Dit is toch een grapje?
Zo ja, jij kan een clown nog depressief krijgen met deze mop
Zo nee, dan ben ik het eens met de persoon boven mij

Tja, een andere benadering geeft altijd weer leuke reacties . En toch werkte het perfekt. En heeft het geen enkele invloed op de sterkte van de lagerzittingen. En is de schrijver van het boek iemand die al 2 generaties technische stukken heeft geschreven in Duitse motorbladen. Heb jammer genoeg geen digicamera, anders zou ik het laten zien. Ik heb van meerdere motoren de originele kogellagers verwisseld voor conische lagers en heb vaak staan knoeien om de schalen eruit te krijgen. Dat met die pijp erop slaan werkt soms wel, soms niet. Heb er ook wel eens de lagerzitting mee beschadigd. Dit ging feilloos, binnen 5 miniuten was het gebeurd. Misschien niet zo geschikt voor een aluframe, maar bij een stalen brikkenframe zou ik het zo weer doen.
 
Ik krijg morgen een werkplaatshandboek aangeleverd, k zal dat eens doorspitten en nog es kijken of de lagers bijgesteld kunnen worden of dat ze vervangen moeten worden. Dat gaten boren was ik nog niet van plan, misschien als laatste redmiddel... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan