Balhoofdpen verwisselen

Gais

MF veteraan
11 jun 2001
4.762
1
Hilversum
Ik heb een XS360 waarin ik een XJ650 vork wil plaatsen.
Nou is de pen van de XJ een stukje langer, en wil ik die van de XS erin persen.
Omdat het een nogal belangrijk onderdeel is heb ik er nog wat vragen over.

De pennen zijn beide hetzelfde, afgezien van de lengte. Ze zitten onder de kroonplaat vastgelast.
Ik vroeg me af of de las op het oppervlakte zit, of dat in de pen en balhoofd een hoekje is gedraait?
Mocht die alleen aan het oppervlakte gelast zijn, is die las dan te verwijderen met een slijpschijf of beter in de draaibank?
Hoe groot is de kans dat de boel krom trekt als je hem weer vast last?

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?
 
Is de diameter van de vorkpoten ook verschillend? Anders zou je de te lange pen in kunnen korten en er nieuw draad op kunnen laten tappen ?
Heb ik ooit ook eens gedaan bij de ombouw van een CR (cross) vork in een XR.
Werkte perfect.
 
zealot heeft in subforum SF hier ook een topic aan gewijd:

pen CBR in onderste kroonplaat GSX-R?

zelf wil een een balhoofdstel van VF1000F in mn CB750FOUR, weet niet de beste en/of makkelijkste weg maar laat zelf een nieuwe pen draaien gelijk aan het origineel maar tevens passend in het VF gebeuren :)

lassen bestaat kans van kromtrekken uiteraard, weet daarnaast niet wat er met de eigenschappen gebeurt na extreme verhitting tijdelijk plaatselijk. zelf veel vertrouwen in een pen met krans onder de kroonplaat en hoop dat mn kennis dit netjes voor me kan maken.

ouwe pen eruit; eruit kotteren ofzo? :?
 
Is de diameter van de vorkpoten ook verschillend? Anders zou je de te lange pen in kunnen korten en er nieuw draad op kunnen laten tappen ?
Heb ik ooit ook eens gedaan bij de ombouw van een CR (cross) vork in een XR.
Werkte perfect.

De diameter is zeker verschillend, anders zou ik geen kroonplaten gaan wisselen ;)
Ik kan morgen nog wel even een foto schieten. Maar de XJ pen aanpassen dan moet je een stukje eraf draaien (zodat het bovenste lager erop past), en dan kom je door de kroonplaat in problemen met inspannen.

zealot heeft in subforum SF hier ook een topic aan gewijd:

pen CBR in onderste kroonplaat GSX-R?
Dat topic had ik idd al gelezen, kon er alleen niet al te veel uithalen.

Ik ga nog even advies vragen aan iemand die mij eventueel zou kunnen helpen, anders vraag ik aan de fatlegsbouwer of hij het niet wilt doen.
 
Viel achteraf heel erg mee, uurtje werk waarvan 3 kwartier om de pen eruit te krijgen.

full
 
Heb je em nou losgeslepen dan? En weer vastgelast? En niet krom getrokken?

In de draaibank de las weggedraait, toen warmgestookt en met een moker de pen eruit geslagen. Vervolgens de andere pen erin getikt en met vier puntlasjes vastgezet, nog even gecontroleerd of die recht stond en verder afgelast. Door de dikte van de kroonplaat en de passing valt er weinig scheef te gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan