balhoofds lager

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.756
9
's-Hertogenbosch
Jaren terug hadden ze van die schuine tonlagers.
Nu zie je steeds vaker van die gewone wiellagers.
Wat zou er gebeuren als ik er een axiaal cogellager in zou plaatsen.
http://www.skf.com/skf/productcatal...mage?prodid=1610011107&imperial=false&lang=en
Zo een model dus.

De meeste krachten zijn immers vertikaal, en met de balhoofdsmoer span je de boel op zodat door zijdelingse krachten de boel niet weg kan.

Okee normaal gaat een balhoofdslager ton mee, maar nu?
Hoe lang zou dit het uithouden?

O ja, het is een cagiva mito met een ducati voorvork, dus standaard spul past effe niet.
 
je hebt wel degelijk zijdelingse krachten, wat denk je dat er gebeurt wanneer je stevig remt.
dat lager is volgens mij niet ontworpen om axiale krachten op te vangen.
en het is moeilijker afstellen dan een conisch tonlager.
 
Die lagers zitten nog steeds in veel oudere motoren. Nog sterker,ik denk zelfs dat er momenteel nog steeds motoen met die lagers geleverd worden.
Mijn beide CB750, mijn RD350 heeft dit type er sowieso in zitten (boven en onder). Ik weet dat er ook nog types zijn die alleen beneden een conisch lager hebben en boven dus de kogeltaats.
Edit de suzuki DR500 of 650 dacht ik
 
Laatst bewerkt:
Die lagers zitten nog steeds in veel oudere motoren. Nog sterker,ik denk zelfs dat er momenteel nog steeds motoen met die lagers geleverd worden.
Mijn beide CB750, mijn RD350 heeft dit type er sowieso in zitten (boven en onder). Ik weet dat er ook nog types zijn die alleen beneden een conisch lager hebben en boven dus de kogeltaats.
Edit de suzuki DR500 of 650 dacht ik

:Y
 
Die lagers zitten nog steeds in veel oudere motoren. Nog sterker,ik denk zelfs dat er momenteel nog steeds motoen met die lagers geleverd worden.
Mijn beide CB750, mijn RD350 heeft dit type er sowieso in zitten (boven en onder). Ik weet dat er ook nog types zijn die alleen beneden een conisch lager hebben en boven dus de kogeltaats.
Edit de suzuki DR500 of 650 dacht ik
Dat zijn niet dezelfde lagers als ts bedoeld.
 
:^


de lagers met losse kogels in oudere motoren hebben schalen met een hoger oplopende rand aan de buitenkant zodat dit lager wel bestand is tegen zijdelingse krachten
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik kan alleen echte axiale in deze maat vinden.
Die schuine varianten zijn buitenwerks allemaal minimaal 3 mm groter, en dat dien ik danweer uit het lagergat van het frame te kotteren.

Ik ben eens naar Dutec gefietst en heb er gewoon 1 gehaald.
De kogels zijn net zo groot als in het huidige lager (6205), alleen de schaal is effe anders.
Het is toch een hele rij met kogels in een kooi, die een mm of 2 verzonken in de schalen licht.

Maar eeh, dat dit verre van ideaal is snap ik, maar als je de boel netjes in het vet zet en netjes afsteld, wat zou er dan gebeuren als je ermee gaat rijden.

Letwel het is geen Goldwing, het is afgetankt 146kilo en een top van 150km/h.



Als je gewone enkelrij kogellagers boven en onder gebruikt, dan komt immers ook een grote belasting vanaf de verkeerde kant, en dat blijft wel heel.
 
Laatst bewerkt:
Het grote lagerboek zegt:

"Axial deep groove ball bearings can support axial forces only"

In eenvoudige boerentaal dus, dat je er nog net wel/niet mee kan sturen, maar er niet mee kan remmen. De kuil voor de kogel heeft namelijk een iets grotere radius dan de kogel, zodat er een echt puntcontact is. Gecombineerd met een naald- of kogellager kan het wel.

Zo vlug bladerend heeft een kegellager een ongeveer 4 keer zo hoog statisch draagvermogen (radiaal) als een kogellager. Kijk eens bij Japanse vervangingslagers, die zijn gek van speciale (niet-industrie) maten.

Edit: die balhoofdslagers met al die losse kogeltjes zijn geen axiale lagers, maar hoekcontactlagers (axiaal + radiaal). En lekker goedkoop.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus een binnenmaat van 35mm en een buitenmaat van 52mm.
15mm dik zou ideaal zijn, maar dunner is natuurlijk uit te vullen.

Ik kan in de standaard boeken niets anders vinden..
Okee die japanners voeren veel rare maten, die ken ik echter niet allemaal.
Op internet val je veel terug in dezelfde standaard tabellen, maar ideen zijn altijd welkom.
 
Ik heb dus een binnenmaat van 35mm en een buitenmaat van 52mm.
15mm dik zou ideaal zijn, maar dunner is natuurlijk uit te vullen.

Ik kan in de standaard boeken niets anders vinden..
Okee die japanners voeren veel rare maten, die ken ik echter niet allemaal.
Op internet val je veel terug in dezelfde standaard tabellen, maar ideen zijn altijd welkom.

De dichtstbijzijnde oplossing is de balhoofdpen afdraaien naar 28 mm, daar is een kegellager voor: 28 * 52 * 16 (320/28-X)
 
Een nieuw lager van een Dnepr, wel gewoon duitse kwaliteit. Bij Gossie te koop.

full
 
Nee, afdraaien is geen optie, bovenin zit schroefdraad van 35mm doorsnede en een spoed van 1mm.
Dan houd ik dus niks over.

Wie is trouwens die "Gossie" waarbij je die lagers kan bestellen?

Ik denk dat ik maar een kompleet nieuwe pen ga draaien.....
Heb ik eigenlijk helemaal geen zin in, maar je moet wat..
 
Effe wat anders, lopen die rollen van dat Dnepr lager erg dicht op de rand van de binnenring?

Ik heb namelijk al vaker van een lager de maten een paar tienden verandert.
Oftewel, waarom niet de binnenring wat vergroten... als de rollen niet strak op de rand lopen is daar ruimte over.

Ik zie mogelijkheden..
Heeft zo een Dnepr lager een algemeen nummer of is dat iets specefieks wat zij alleen voeren?
 
Laatst bewerkt:
Ahaa....

Wat stom dat ik het niet eerder gezien heb..

Lager van 40x52x7.
Oftewel een bus draaien om de as van 35 naar 40 te maken en klaar.
2 stuks hoekcontact kogellager (7808) onder en 2 stuks gewone groefkogels (6808) boven.
Okee de kogels zijn wat kleiner, maar er kunnen er wel 2 naast elkaar.
Oftewel niets van het bestaande vernielen met een of ander experiment, gewoon 1 vulbus draaien en monteren.

Is het proberen waard??? nietdan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan