Balhoofspeling - afstellen/nieuwe lagers nodig?

Bandito

MF'er
4 jul 2001
66
0
almere/amsterdam
Mijn Bandit600 uit \'96 heeft wat balhoofdspeling. Niet veel, als ik over verkeersdrempel rij voel je dat ie iets \'ruimte\' heeft.

Is het nu verstandig om meteen nieuwe lagers erin te zetten of moet ik het balhoofd gewoon iets strakker draaien?

Hoe beslis je dat?
 
Eerst strakker zetten, kijken/voelen of tie nog lekker stuurt. Twee mogelijkheden:
1. Ja --> probleem opgelost.
2. Nee --> lagers verrot en dus vervangen.
 
Voel ook even met je vinger tegen de \'balhoofdspijp\' en de moer/stofkap of het wel je balhoofdlagers zijn. Versleten wiellagers kunnen ongeveer hetzelfde gevoel geven, of de moer op je kroonplaat zit los bijvoorbeeld.
 
Speling voelen als je over een drempel rijdt? Dan heb je veel speling. Meestal voel je de speling zo niet. Zet hem eens tegen een muur en veer je voorvork eens in met een vinger tegen de lagerschalen aan. Is het niet speling in de geleider-bussen in je voorvork?
 
Speling voelen als je over een drempel rijdt? Dan heb je veel speling. Meestal voel je de speling zo niet. Zet hem eens tegen een muur en veer je voorvork eens in met een vinger tegen de lagerschalen aan. Is het niet speling in de geleider-bussen in je voorvork?

Mijn ervaring met iets te losse balhoofd was dat ik het absoluut niet kon voelen, ook niet met voorwiel tegen muur, ook niet met voorwiel van de grond en aan voorpoten trekken/duwen.

Ik voelde het vooral als ik over een klinkerweg reed.
Je kan makkelijk testen of je balhoofd te los staat.
Zorg dat je voorwiel los van de grond staat, maar je motor moet welrecht staan, makkelijkste is met een krik oder je uitlaatbochten.
Je stuur moet niet te makkelijk naar zijn uiterste stand gaan, bij ging ging die heel makkelijk naar uiterste stand om daar zelfs een beetje te stuiteren tegen maximale nok van de stuuruitslag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan