Balkan 2022

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ik ben drie jaar geen kant uit gegaan vanwege medische redenen, maar nu kan het weer :)

Ik heb heel lang al mijn zinnen gezet op de Balkan, en ik gok dat er een hoop mensen hier al zijn geweest. Zijn er mensen die mij wat tips kunnen geven waar wat te zien? Ik heb inmiddels dit al bij elkaar verzameld (zie foto) maar ik gok dat een aantal pro's hier nog wel wat pareltjes kunnen opnoemen die niet op de gangbare travel-websites te vinden zijn?

1664223876934.png


Het plan in grote lijnen:
- Vlot naar Slovenie in een paar dagen, daarna begint de pret
- Alle Balkan landen meepikken inclusief Turkije (met name Istanboel)
- Combi van veel rijden in de natuur, af en toe wat relaxen aan het strand en zo hier en daar een metropool voor de afwisseling
- Ik denk dat Oekraïne gewoon te doen is, maar laat het maar achterwege om het thuisfront rustig te laten slapen

Wat vragen voor de pro's hier:
- Hebben jullie tips in de trent van "dat moet je zeker zien" of "daar moet je zeker rijden"
- Is de kustroute langs de zwarte zee in Turkije de moeite richting het oosten?
- Is Moldavie de moeite / verstandig om naartoe te gaan?
- Er is een kans dat ik pas weer in December huiswaarts ga, wat zou de slimste route naar huis zijn? (gezien gesloten bergpassen / slechte rijomstandigheden)

Ik vertrek a.s. zondag.
 
Durmitor park in Montenegro is aan te raden. Mooiste vind ik om aan te rijden via Foca in Servië, dan de weg volgen naar Pluzine in Montenegro. Het eerste stuk van Foca tot de grens denk je, waar kom ik in vredesnaam uit, maar in Montenegro wordt het beter. Je komt door een kloof en langs een groot stuwmeer. Net voor Pluzine afslaan naar Zabljak over de P14. Waanzinnig mooi.

Ik ben er deze zomer nog geweest, dus zal even nadenken wat ik nog voor tips heb. Als je vragen hebt, vuur maar af.

Hou er wel rekening mee dat Montenegro en Noord-Albanië behoorlijk bergachtig zijn, dus ook daar loop je de kans op sneeuw in de komende weken.

Verder in Kroatië de Mali Alan pas (onverhard) nabij Zadar, de Sveti Jure bij Makarska (doodlopend maar wel verhard). Mocht je ervan houden, Zeljava Airbase nabij Plitvica Jerzera (verlaten vliegbasis, vrij te bezichtigen).

Theth in Albanië heb je er al opstaan zie ik, al vind ik de sinds kort volledig verharde toegangsweg niet heel erg de moeite waard. De onverharde route aan de zuidkant van het dorp wel, maar die is op sommige stukken best pittig als je geen offroad ervaring hebt. In Albanië zijn de wegen plaatselijk behoorlijk slecht. Een weg met nummer op een kaart geeft geen garantie op goede berijdbaarheid. Wegen zonder nummer kunnen echt heel slecht zijn.

Mijn reisverslag van dit jaar heb ik nog niet, maar misschien heb je iets aan mijn verslag van 2019: Reisverslag 2019: Rondje Balkan tot in Griekenland
 
Laatst bewerkt:
Wat documentatie betreft, check even of je verzekering in al die landen geldig is, want niet alle maatschappijen bieden dekking in de hele Balkan. In sommige landen eisen ze een hardcopy van de groene kaart, digitaal wordt niet overal geaccepteerd. Mocht je deze niet hebben dan kan je hem opvragen bij de verzekeringsmaatschappij. Viel me wel op dat er dit jaar een stuk minder vaak om gevraagd werd dan een aantal jaar terug. Mocht je Kosovo in gaan dan heb je sowieso geen dekking en moet je aan de grens een verzekering kopen. Ik dacht 10 of 15 euro voor een week. Laat je niet neppen voor een heel jaar, want een week kan ook.

Slovenië heeft vignetplicht, kan alleen nog digitaal. Kan je ook terplekke doen, is zo geregeld en meteen geldig. Bulgarije en Roemenië hebben digitale vignetplicht maar motoren zijn daarvan vrijgesteld.
 
Meer van Ohrid is erg mooi gebied en zuid west Bulgarije ook. In Roemenie mag je de transfagarasan, transalpina en Bicaz kloof niet missen. De eeste gaat binnenkort dicht ivm sneeuw verwacht ik

Wanneer wil je gaan en hoeveel tijd heb je?
 
Wat documentatie betreft, check even of je verzekering in al die landen geldig is, want niet alle maatschappijen bieden dekking in de hele Balkan. In sommige landen eisen ze een hardcopy van de groene kaart, digitaal wordt niet overal geaccepteerd. Mocht je deze niet hebben dan kan je hem opvragen bij de verzekeringsmaatschappij. Viel me wel op dat er dit jaar een stuk minder vaak om gevraagd werd dan een aantal jaar terug. Mocht je Kosovo in gaan dan heb je sowieso geen dekking en moet je aan de grens een verzekering kopen. Ik dacht 10 of 15 euro voor een week. Laat je niet neppen voor een heel jaar, want een week kan ook.

Slovenië heeft vignetplicht, kan alleen nog digitaal. Kan je ook terplekke doen, is zo geregeld en meteen geldig. Bulgarije en Roemenië hebben digitale vignetplicht maar motoren zijn daarvan vrijgesteld.

Verzekering had ik eigenlijk nog niet over nagedacht, ik zie inderdaad dat bepaalde landen niet voorkomen op mijn groene kaart.

Zeg ik het goed dat enkel Servie en Kosovo buiten het groene kaart systeem vallen? Zie hier:
 
Moldavie is niet veel aan, hoop gedoe aan de grens. In Roemenie zo'n beetje parallel aan Moldavia richting Constanta is wel leuk, beetje primitief maar wel overal betaalbare hotelletjes met prima ontvangst. Na Constanta richting Boekarest de hoofdweg nemen, paar bizarre bruggen en je schiet prima op. Via Booking een hotel regelen in Boekarest, dan even langs dat bizarre paleis en onderweg naar de Transfagarasan etc. Daarna Hongarije en verder
 
Servië valt er binnen, tenminste het deel dat door Servië bestuurd wordt. Kosovo is het deel dat niet bestuurd wordt en daar moet je een aparte verzekering voor afsluiten zoals al eerder gemeld

Houd er wel rekening mee dat je niet zo vanuit Kosovo naar Servie kunt
 
Verzekering had ik eigenlijk nog niet over nagedacht, ik zie inderdaad dat bepaalde landen niet voorkomen op mijn groene kaart.

Zeg ik het goed dat enkel Servie en Kosovo buiten het groene kaart systeem vallen? Zie hier:
Het is verschillend per maatschappij. Mijn verzekering dekt Servië wel. Kosovo wordt door vrijwel geen enkele maatschappij gedekt, maar dat los je aan de grens zo op door er een te kopen. Heb je waarschijnlijk niks aan, want als er iets gebeurd ben ik benieuwd wie je dan komt helpen, maar dat terzijde.
Het zijn precies dit soort bijzonderheden die ik zo leuk vind :)
Kosovo naar Servië kan wel, het kan alleen een uitdaging worden als je Servië vervolgens weer uit wil. Servië erkent Kosovo niet als land, maar ziet het als hun eigen provincie. Er zijn dus ook geen grenscontroles tussen Kosovo en Servië. Als je via Kosovo naar Servië reist komt het er dus op neer dat je Servië binnen bent gekomen zonder grenscontrole. Dat kan problemen geven als je het land weer uit wil, want ze kunnen niet controleren waar en wanneer je bent binnengekomen. Ik heb gehoord dat mensen werden teruggestuurd, maar ook dat anderen er totaal geen probleem mee hadden. Ik heb er zelf voor gekozen om een kleine omweg via Macedonië te maken. Kosovo naar Macedonië, en dan een paar kilometer verderop vanuit Macedonië over naar Servië. Dan passeer je wel een officiële grens en is er niks aan de hand. Misschien valt het mee, en ik heb het ook maar van de info die je online kan vinden. Ik had er in ieder geval geen zin in om teruggestuurd te worden en een paar honderd kilometer te moeten omrijden.
 
Als je in Roemenië trouwens de Transfagarasan en Transalpina wilt rijden moet je dat wel op de heenweg doen, want ergens eind oktober gaan ze zo goed als zeker dicht voor de winter.
 
Het is verschillend per maatschappij. Mijn verzekering dekt Servië wel. Kosovo wordt door vrijwel geen enkele maatschappij gedekt, maar dat los je aan de grens zo op door er een te kopen. Heb je waarschijnlijk niks aan, want als er iets gebeurd ben ik benieuwd wie je dan komt helpen, maar dat terzijde.

Kosovo naar Servië kan wel, het kan alleen een uitdaging worden als je Servië vervolgens weer uit wil. Servië erkent Kosovo niet als land, maar ziet het als hun eigen provincie. Er zijn dus ook geen grenscontroles tussen Kosovo en Servië. Als je via Kosovo naar Servië reist komt het er dus op neer dat je Servië binnen bent gekomen zonder grenscontrole. Dat kan problemen geven als je het land weer uit wil, want ze kunnen niet controleren waar en wanneer je bent binnengekomen. Ik heb gehoord dat mensen werden teruggestuurd, maar ook dat anderen er totaal geen probleem mee hadden. Ik heb er zelf voor gekozen om een kleine omweg via Macedonië te maken. Kosovo naar Macedonië, en dan een paar kilometer verderop vanuit Macedonië over naar Servië. Dan passeer je wel een officiële grens en is er niks aan de hand. Misschien valt het mee, en ik heb het ook maar van de info die je online kan vinden. Ik had er in ieder geval geen zin in om teruggestuurd te worden en een paar honderd kilometer te moeten omrijden.

Ik kan dit soort taferelen altijd wel waarderen, het hoort een beetje bij die regio en maakt de vakantie naar mijn mening leuker :)
 
Als je in Roemenië trouwens de Transfagarasan en Transalpina wilt rijden moet je dat wel op de heenweg doen, want ergens eind oktober gaan ze zo goed als zeker dicht voor de winter.

Ja die staat op de lijst.

Het idee is dat ik begin met de noordkant van de Balkan en dan langzaam naar het zuiden zak ivm bergpassen die afgesloten worden / sneeuw later in het jaar.
 
@JorisK

Ik heb een hele zwik kaarten liggen die precies het gebied bestrijken waar jij heen gaat. Het zijn van die Biker Betten/ Alpen Tourer kaarten, waar prachtige routes op staan. Dat zijn vaak routes die prachtig zijn, maar juist niet de 'plat gereden paden'

Ik probeer altijd zoveel mogelijk stukken daaruit aan elkaar te rijgen en dat werkt fantastisch.

Als je interesse hebt, stuur me maar een PB met je adres, dan stuur ik ze je toe. Dan stuur je ze maar weer terug als je weer thuis bent.

1664267791550.png
 
@JorisK

Ik heb een hele zwik kaarten liggen die precies het gebied bestrijken waar jij heen gaat. Het zijn van die Biker Betten/ Alpen Tourer kaarten, waar prachtige routes op staan. Dat zijn vaak routes die prachtig zijn, maar juist niet de 'plat gereden paden'

Ik probeer altijd zoveel mogelijk stukken daaruit aan elkaar te rijgen en dat werkt fantastisch.

Als je interesse hebt, stuur me maar een PB met je adres, dan stuur ik ze je toe. Dan stuur je ze maar weer terug als je weer thuis bent.

Bekijk bijlage 1807773
Bedankt voor het aanbod, maar ik sla hem af aangezien ik het meeste digitaal doe. Ik denk dat je er een ander veel meer plezier mee kan doen.

Wel nogmaals bedankt :)
 
Ik doe het ook digitaal, maar gebruik deze kaarten om mijn routes te samen te stellen. Ik haal stukken uit de Alpen Tourer kaarten, die ik dan in MyRouteApp route zet en dat gaat dan weer in de Garmin/ TomTom.

Maar goed, de kaarten gaan weer terug de kast in. Veel plezier onderweg!
 
Toen ik in Montenegro was, vond ik de baai van Kotor erg mooi!
Ik ben de baai toen helemaal afgereden. Veel km's maar nauwelijks iets opgeschoten.
 
Ik vond de baai wel mooi, maar niet om omheen te rijden. Afgelopen zomer heb ik veerpont vanaf Kamenari genomen, dan sta je in 5 minuten aan de andere kant, waar je rijdend een uur mee bezig bent. Dat is op zich niet erg, maar ik vond het veel te druk, bijna alles is max 50, en weinig spannends aan. Als je eenmaal om de baai heen bent, of met de pont bent overgestoken, dan wel de weg naar Njegusi/Lovcen pakken, dan heb je een prachtig uitzicht over de baai

 
Sowieso ga ik dit topic volgen............................ (voor nog meer goede tips?)

Mss brengt 't goede plannen voor volgende lente of zomer?
In mei heb ik 2 wkn vrij en in de zomer meerdere wkn voor een trip.

Mijn reisverslag van dit jaar heb ik nog niet, maar misschien heb je iets aan mijn verslag van 2019: Reisverslag 2019: Rondje Balkan tot in Griekenland
In dit verslag ben ik al gestart met lezen. (interessant, maar wel VEEL)
Verschillende highlights was ik reeds eerder, maar ook vele juist niet. Bijv Tara-kloof/ Dumitor en Albanië.
Albanië staat al enkele jaren op mijn lijstje. (want dit land was vroeger ontoegankelijk)
 
Hier het plan in meer detail:

- Alles is yolo, er is eigenlijk geen plan behalve veel te zien van de wereld en natuur. Er is geen tijdslimiet en alles kan/mag.
- Ik pak airbnb's / hotels, geen campings, niks is vooruit geboekt.
- Ik schrijf weinig tot niets op, noteer enkel, ik neem een hoop op met een GoPro11 op 4K60fps (oude Sony AV-200S kapot)
- Ik track iedere dag met Ramblr
- Het zou zomaar kunnen dat ik op de terugweg in november de ondergesneeuwde alpen ontwijk via Portugal en Frankrijk.
- Ik heb tegen mijn familie gemeld dat ik 3 weekjes weg ben, maar het kan zomaar minimaal het dubbele worden.

Ik heb wat hoogtepunten so far, maar er gaat een hoop aan toegevoegd worden tijdens de reis gok ik maar zo:

- Sankt Nikolai im Sölktal (OOS)
- Vršič-pas (SLO)
- Bled (SLO)
- Solčava (SLO)
- Belgrado (SER)
- Transrarăul (RO)
- Varna (BUL)
- Beklemeto (Troyan) Pass (BUL)
- Sofia (BUL)
- Iskar Gorge (BUL)
- Sharr Mountain National Park (KOS)
- Skopje (NM)
- Tetovo (NM)
- Jadranska Magistrala (KRO)
- Split (KRO)
- Dubrovnik (KRO)
- Perast (M)
- Nationaal park Lovćen (M)
- Kotor (M)
- Teth (A)
- Durres (A)
- Llogara Pass (A)
- Sarandë (A)
- Istanbul (TR)

Wss nog stukken van Griekenland erbij, geen idee.

De vraag zal even zijn hoe ik terug naar het noorden trek, ik heb geen zin in weg te vriezen in de alpen, mogelijk dat ik de ferry naar Italie pak, daarna via Corsica naar Spanje vaar en via Portual een ferry vanuit de noordkust van Spanje de Pyreneen kan omzeilen vanwege slecht weer.

Dit is een rit met een enorme stapel vraagtekens, dat is het leuke :)

Ik verwacht een hoop goedkope hotels gezien dat ik in het naseizoen ga, en ook nog eens in landen dat niet al te populair is bij het gros van het vakantievolk.

Ik hoop me name te leren hoe het is in het zuidoosten van Europa. Ik heb het idee dat er een enorm stigma zit geplakt op landen zoals Montenegro of Albanië (albaneese criminelen) en het zou mij niet verbazen als het omgekeerde waar is. Ik hoop een hoop te zien dat niet verwesterd is.
 
Laatst bewerkt:
k hoop me name te leren hoe het is in het zuidoosten van Europa. Ik heb het idee dat er een enorm stigma zit geplakt op landen zoals Montenegro of Albanië (albaneese criminelen) en het zou mij niet verbazen als het omgekeerde waar is. Ik hoop een hoop te zien dat niet verwesterd is.
Al het tuig uit die landen zit hier, en de georganiseerde misdaad houdt zich over het algemeen niet bezig met toeristen. Ik heb me nog nooit een seconde onveilig gevoeld in die landen. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en delen het weinige dat ze hebben ook nog met je. Kunnen we hier nog wat van leren. Ze vinden het juist een eer dat je hun land komt bezoeken. Ik stond op een camping bij een oude mevrouw alleen, die woonde in een veredelde zeecontainer en helemaal niets had. Nog niet misschien dat ze het accepteerde dat ik 5 euro gaf in plaats van de gevraagde 3, ik moest en zou die 2 euro wisselgeld aannemen. Ik heb het maar in het toiletgebouw achtergelaten.

Je ziet wel dat die landen ook steeds meer verwesteren, zelfs nu viel me het verschil met 3 jaar terug al op. Wil je in Albanië nog iets van het echte land zien, blijf dan weg van de kust, want dat is gewoon een soort Zandvoort. Allemaal hotels en resorts. Het echte land zie je in het binnenland.
 
Hier het plan in meer detail:

Ik hoop me name te leren hoe het is in het zuidoosten van Europa. Ik heb het idee dat er een enorm stigma zit geplakt op landen zoals Montenegro of Albanië
Ik hoop een hoop te zien dat niet verwesterd is.
Mijn eigen ervaring is dat 't in bepaalde gebieden erg arm is..................was(?) Bijv Montenegro/ Kosovo/ Macedonië
Albanië was in die jaren ontoegankelijk en werd toen nog gezien als roversnest.
Het is al ca 35jr geleden dat ik daar ben geweest. Dat was nog voor de oorlog in oud Joego-Slavië.
Dus ja, er kan/ zal inmiddels veel veranderd zijn?

Ik weet nog dat de kinderen in Montenegro vlak voor de auto de weg werden opgestuurd/ opgeduwd(?)
Dan was je wel gedwongen om te stoppen.
Die kinderen kwamen bij de auto met vraag of je mss een balpen voor ze had. Maar bij 2e, 3e keer heb je dat ook niet meer.
Op dat moment zagen ze allerlei andere dingen in de auto liggen, waar ze ook wel voor geïnteresseerd waren.
Als je dan zei dat je nix voor ze had gingen ze boos op de auto slaan, of er werden stenen gegooid.

Jazeker, ik ben benieuwd naar jouw belevenissen de komende tijd.:9

BTW je noemde eerder ook Istanbul.
Een paar jaar terug daar geweest, en ik vond 't een prachtige stad om te bezoeken. :t
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan