Ballistic Twaron

Vinn

Die hard MF'er
9 mei 2015
477
0
Velserbroek
Heeft iemand met ervaring met Ballistic Twaron.

Ik zoek een jeans met kevlar maar las dat dit sterker is. Klopt dit? en is dit nodig of maakt het voor de motor geen verschil?


Ballistic Twaron is 5 x sterker dan staal, en wordt onder meer gebruikt in kogelvrije vesten.
 
Ahh bedankt best misleidend dan op sommige kleding sites.

Zit dus (bijna) geen verschil in
 
En hoewel Twaron tegenwoordig van het Japanse Teijin is, wordt dit gewoon gemaakt in Nederland.
De ruwe grondstof wordt gemaakt in Delfzijl en het eindproduct (pulp, garen en vezel) in Emmen.

Jaren terug heb ik zelf veel werk gedaan bij de fabriek in Emmen, ik geloof zelf dat daar wel MFers werken ;)
 
Twaron is inderdaad een merknaam van Teijin, net zoals Kevlar dat is van DuPont, en beide zijn (producten van) Aramidevezels. Het kan best zijn dat de Twaron die gebruikt is sterker is dan Kevlar, aangezien er veel verschillende gradaties zijn in beide producten. De manier van weven maakt bijvoorbeeld al een verschil.

Waarschijnlijk wordt het enige significante verschil door de prijs bepaald. Kevlar is bij iedereen bekend (zo bekend dat het tegenwoordig als productnaam wordt gebruikt voor allerlei Aramiden door mensen die er niet bekend mee zijn, net zoals alle PTFE Teflon wordt genoemd, of elke haakse slijper een Flex), dus die merknaam betaal je weer extra voor. In de korte tijd dat ik onderzoek deed voor Dyneema (producent van UHMWPE, beter maar ook duurder dan Aramiden op ballistisch vlak) kwamen de producten van Teijin Twaron toch wel ietsje beter door de testen dan de Kevlar producten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan