Baltische staten 2012

CV

MF veteraan
24 aug 2011
3.670
0
Vlaamse Ardennen
Ik ben dus weer thuis na mijn reis met als hoofddoel het uiterste punt van Europa bezoeken, in de buurt van Sint-Petersburg aan de grens met Rusland dus. Het is een heel afwisselende tocht geworden met héél veel off-road wegen maar ook mooi bochtige perfecte wegen, mooie steden gezien maar ook veel verlaten landsdelen tegengekomen, mooie natuur met de bijhorende dieren maar spijtig genoeg geen beer gespot, ...

10 augustus om een uur of half negen vertrokken naar Sassnitz in het noorden van Duitsland. Naar de Baltische staten rijden zou me meer dan 2 dagen autostrade kosten, een goeie 2000km en dus maar gekozen voor het alternatief: 850km naar Noord-Duitsland en daar de boot op. Ik moest tussen zes en half acht ter plaatse zijn om in te checken, de boottrip zou 18u duren Mad
De trip door Duitsland was ronduit saai, de weg naar Hamburg was heel de tijd 80 en 100. Om en rond Hamburg kwam daar nog heel wat file bij, ik kon me wel een leukere start indenken.
Bij aankomst aan de ferry stonden er nog een hoop motorrijders, overwegend BMW's met mannen van gemiddelde leeftijd 55 jaar. Die wisten me te vertellen dat er vooraan nog een einzelgänger was, éne met een oude BMW. Ik dus maar snel heel de rij auto's voorbij en me naast de Louie genesteld, reed idd met een 25 jaar oude BMW met 180.000km op. Daarna kwam er nog een duc-rijder bij, die enkel in Litouwen ging rondbollen want had maar een week verlof. Toen we op de ferry aankwamen kregen we wat linten om de moto vast te zetten onder het motto: trek uw plan, als hij dan omvalt, is 't niet onze verantwoordelijkheid. Gelukkig had die Louie dat nog gedaan en hebben de einzelgängers elkaar daar goed geholpen. De moto's stonden in ieder geval nog recht na de tocht.
We hebben daar de hele avond zwaar in de drank gezeten met die Louie en Kurt (duc-man), veel Litouws bier gedronken en half-duits, half-engels gezeverd en goed geslapen in mijn hutje dat gelukkig vlakbij de bar was, die we langer open gehouden hebben dan ze normaal open bleef.

De dag erna blijft beperkt tot wat lui op het hoogste dek in de zon liggen, de maag heeft zich toch al beter gevoeld, 't is wat aanpassen aan het plaatselijk bier laat ons zeggen Laughing
Na juist 18u komen we inderdaad aan in Klaipeda (klok één uurtje vooruit gezet) en zetten we voet op Litouwse grond. Effe afscheid nemen en good luck wensen aan Kurt en Louie en plaatselijk geld uit de muur halen en ik kan op weg naar mijn eerste camping, 15km verderop en vlakbij het strand gelegen. 's Avonds keer ik nog wel even terug om de stad te bezoeken en nog iets te gaan drinken met iemand van daar, een Amerikaanse en ne Griek, 't was avondje internationaal. Het Let's bier van de dag voordien zit echter nog wa in mijn lijf en al snel beslis ik om te gaan slapen, maar niet na eerst de Tiger nog eens neer te leggen, dat verdomde schijfremslot weer vergeten. |( |(

De drinkebroers van op de boot met links de 'oude' BMW.
file0058z.jpg


Moto vastgezet op de ferry.
file0060m.jpg


Klaipeda (Litouwen) - Ventspils (Letland)

Een dag van vallen en opstaan. Deze dag zou de eerste zijn met stevig wat offroad, ik zag het volledig zitten. De wegen waren vooral gravelwegen, bezaaid met vrij grote keien. De Tiger voelt alsof hij met de voorkant zijn eigen weg zoekt of met de achterkant op een platte band rijdt, even wennen dus. Na een tijdje nog kleinere wegen opgezocht en dan kom je op kleine boswegels met hard zand, zalig om op te rijden maar wel uitkijken voor laaghangende takken of bomen. Uiteindelijk ben ik op een zandweg terechtgekomen, los zand dus, een hel. Erop rijden zonder toppenbanden is zo goed als onmogelijk, het voorwiel slingert van links naar rechts en je moet heel de tijd corrigeren met je voeten om recht te blijven tot ... hij toch eens neergaat. Niks ergs, moto zachtjes neergelegd, maar dan begint natuurlijk die benzine eruit te lekken want niet lang ervoor net gaan tanken. Lichte paniek, vooral wanneer de eerste pogingen om hem recht te krijgen niet lukken door het zand. Even drie keer ademhalen, kalmeren, één zijbak er af gehaald, topcase afgehaald, pikkel uitklappen, plankje klaarleggen aan de andere kant en al je kracht bijeen rapen en dan stond het speelgoed weer recht. Daarna toch besloten om van die kleine zandwegen af te blijven, er passeert daar in maanden geen mens en je wil daar zeker geen voet of been breken of je moto in vlammen zien opgaan. Bovendien wacht er thuis nog een junior-versie op mij, af en toe moet je daar even rekening mee houden.

Op één van de gravelwegen werd er net voor mij een das doodgereden. Spijtig, maar op die manier kan ik er wel een foto van nemen, wat me de volgende dagen niet meer lukt van de wilde beesten die ik zie passeren. Die wolf die ik daarna in de verte zag, was ook snel genoeg weg om me niet de kans te geven er een foto van te nemen. Daarnaast vooral ooievaars gezien, maar dan echt héél véél ooievaars. Ze zitten gewoon langs de weg en bij 't voorbijkomen beslissen ze dan weg te vliegen, maar vliegen dan soms met je mee ipv van je weg, heel mooi.
De gravelwegen zijn ... wijds, beetje zoals route 66 maar dan tussen de bossen, kilometersver gravelwegen.
Onderweg nog even stoppen om naar de breedste waterval van Europa te gaan kijken, zo'n 270 meter breed. Mensen zwemmen er gewoon in, maar mijn lederen broek zit dat er effe niet in.

Een bewogen dag dus, maar zonder brokken thuis gekomen, dat is het belangrijkste.


file0107.jpg


file0117dj.jpg


file0118f.jpg


file0120n.jpg


file0126.jpg


file0132x.jpg


Ventspils - Riga

Vandaag offroad vermeden, even geen zin in. Na 100 meter op een gravelweg, ben ik teruggekeerd en enkel verharde wegen genomen, het voelde even niet goed aan en dan moet je er niet aan beginnen. Onderweg nog wel toevallig gepasseerd aan een zalig mooi meer, met zo'n helder water dat je de vissen zag rondzwemmen, mooi. Daardoor was ik vrij vroeg in Riga, waardoor ik de stad nog kon bezoeken. Mijn extra geplande dag in Riga kan ik dus schrappen, een dagje ingewonnen.

Eerst nog even op zoek gemoeten naar een nieuw slaapmatje, het mijne liet af en 's morgens wakker worden met je heup op de grond is niet echt aangenaam in de wetenschap dat je nog wel enkele dagen op weg bent. Voor mijn vertrek trouwens ook gemerkt dat de koplamp het niet meer deed, die dingen verslijten nu eenmaal, dus onderweg maar een andere zoeken. Ik kwam langs één van de enige motorwinkeltjes in Letland denk ik en moest daar met handen en voeten uitleggen wat ik nodig had. Die mens had nog nooit van Triumph gehoord, laat staan er één gezien. Die kerel haalde er zijn zoon bij, die toch enig Engels sprak en die zei: ja, maar dan moeten we dat er af vijzen, waar hij duidelijk wat schrik voor had. Heb dan maar uitgelegd dat ik enkel de lamp moest hebben en het vijswerk zelf wel zou doen. De patron heeft daar heel de tijd rond mijn moto gelopen. Triumph, jaja, mm, mmm, drei cilindri? jaja, mmm, mm English bike? jjajaa, mmm. 'k Heb hem gevraagd of hij misschien éne wou kopen dat hij zo geïnteresseerd leek. B|

Riga is mooi, maar klein. De oude stad heeft een straal van 1,5km, je bent dus vrij snel rond. De camping was wel perfect gelegen, op wandelafstand van de oude stad.

Pics van on the raod:
file0150bis.jpg


file0155y.jpg


file0174u.jpg


file0177.jpg


file0184i.jpg


Riga:
file0200.jpg


Belgische sponsoring? :)
file0195.jpg


file0206.jpg


file0208a.jpg



Riga - Haapsalu (Estland)

Vandaag de grote overstap van Letland naar Estland gemaakt, een groot verschil in positieve zin. De huizen zijn vooral opgetrokken in hout, een beetje amerikaanse stijl dus ook vrij kleurrijk. Dit heeft als voordeel dat ze er mooi uitzien als ze wat onderhouden worden, wat natuurlijk niet overal het geval is. Vandaag serieus in de remmen moeten gaan omdat bambi en mama de straat overstaken. Het ging allemaal te snel om een foto te nemen, maar 't was mooi om zien hoe de moeder resoluut de weg overstak terwijl het jong haar, na enige aarzeling, achterna ging.

Onderweg ook even gestopt aan de witte duin, waar een rivier op het strand in de zee vloeit. Allé ja, heb nog wel meer gezien onderweg, maar allemaal wat langdradig om dat hier neer te pennen.
Nadeel van Estland: weinig tankstations, waardoor ik een mooi stuk offroad moet schrappen van de rit, spijtig want ondertussen doe ik natuurlijk wel al terug gravelwegen. Toen ik in Haapsalu aankwam wou ik natuurlijk direct tanken, maar kwam er niks uit die spuit. Ik naar binnen om te informeren. Ik moest zeggen hoeveel ik wou tanken. Pff ja, tot hij vol is hé. Zo werkt het dus niet in Estland, je moet op voorhand bepalen hoeveel je wil tanken (in euro's trouwens in Estland).

Ondanks de hitte, toch maar even Haapsalu verkend en achteraf blij dat ik dat gedaan heb, want is een heel mooi stadje. Ze hebben daar een oud treinstation waar nog enkele oude locomotieven staan, maar ook een oude ruïne, waar dagelijks workshops gegeven worden zoals schermen, boogschieten, ... Daarna nog even tot aan de haven gewandeld en de bird-watch-tower beklommen om een zicht te hebben over het zwin van Estland.
Dit is trouwens de eerste dag dat de muggen me hardnekkig rond de oren zoemen, om zot van te worden.

file0248.jpg


file0260t.jpg


file0284.jpg


file0310.jpg


file0313.jpg


Haapsalu - Tallin

Via mooie wegen kom ik eerst in Paldiski, ook wel de spookstad genoemd. Dit was vroeger een bruisende stad met 28000 inwoners, nu wonen er nog slechts 4000, veelal oudere en russisch-sprekende mensen.
Onderweg nog even gepasseerd bij de volgende waterval, de Keila-Joa waar je tot tegen de afgrond in het water kan staan.

Ook in Tallin weer op de city-camping gestaan, deze zijn eigenlijk altijd wel goed.
's Avonds Tallin bezocht. Tallin is serieus duur in vergelijking met de rest in deze landen. Een parking binnen de ring kost 1.60€/half uur, juist buiten de ring is dat 1,60€/uur. Van die ring moet je je dan ook niet te veel voorstellen, het is gewoon een grote baan eigenlijk. Ik betaal, na wat onderhandelen, 2€ voor vier uur :lol:
Trouwens in Tallin mijn eerste en enige Triumph gespot, een scrambler. Aangezien de dichtsbijzijnde dealer in Polen is, vraag ik me toch wel af hoe die kerel daar aan geraakt is.

file0333.jpg


file0347.jpg


Even een torentje beklommen:
file0356.jpg


file0386.jpg


Enkel arme mensen in Estland?
file0391.jpg


Tallin - Narva

Vandaag rijd ik naar Narva, het uiterste punt van Europa. Deze rit (trouwens de laatste die ik voorbereid heb) had ik net voor mijn vertrek nog even aangepast omdat er te veel offroad in zat. Ik had onderweg nog een paar dingen te bezichtigen, twee watervallen en een stier.

De eerste waterval is gewoon erg mooi, gelegen in Jägala-Joa en opnieuw kan je tot enkele centimeters van de afgrond gaan. Daarna wil ik via mijn uitgestippelde route naar Rakvere om de grote stier te gaan bekijken die daar naast het kasteel staat. Nu, Estland is duidelijk Europa, want ze hebben met hulp van Europa heel veel geïnvesteerd in hun wegennet. Daardoor is mijn gekozen weg herschapen in een splinternieuwe viervaksautostrade, jammer. Na Rakvere rij ik nog even via Valaste om een hoge waterval te gaan bekijken. Nu ja, waterval ... 't is meer een straal water die uit een rots vloeit en wat verder in zee loopt. Ik zet mijn weg verder naar Narva waar een brug de grens zou vormen tussen Europa en Rusland. De laatste 75km gaan over kleine wegen langs de kust van de Finse baai. Bij momenten levert dit mooie uitzichten op, maar als ik op een gegeven moment stop, weigert de Tiger nog te starten. Platte batterij op 5km van de Russische grens. :r Ik wacht enige tijd en dan ineens schiet hij toch in gang. De volgende kilometers lopen via het water waarin oranje boeien liggen die de grens aangeven met Rusland. Op de oever aan de overkant staan heel wat uitkijktorens, bewaakt door militairen.

De camping in Narva is een tegenvaller, ik ben de enige gebruiker die nacht en de toilet is een gat in de grond met een strooien hokje boven. Er is ook een hond die me de hele nacht wakker houdt met zijn geblaf, pure frustratie.
Narva is een beetje een schok. Er lopen meer daklozen en verslaafden dan honden rond en de kilte die de grens met zich meebrengt is overweldigend, een mistroostige stad.

Mensen staan er te voet, per auto, per vrachtwagen of per fiets uren aan te schuiven om over de grens te mogen waarbij ze zwaar gecontroleerd worden door gewapende militairen.

file0444e.jpg


file0446.jpg


file0460.jpg


file0535.jpg


Die vrachtwagens heb ik daar gedurende meer dan twee uur gewoon zien stil staan:
file0524ws.jpg


file0529.jpg


MAAR: ze hadden er wel een TRIUMPH-bastion *D
file0531.jpg
 
Narva - Tartu

Omdat ik vannacht toch geen oog dichtgedaan heb en eigenlijk zo snel mogelijk uit Narva weg wil, ben ik om half negen al op de baan. Ik heb de avond voordien nog even een ritje uitgestippeld langs de Russische grens. Na tien kilometer door een industriegebied zou ik aan een groot water moeten komen dat de grens vormt. Voor ik echter zover ben, kom ik plots aan een grenspost met gewapende militair. Uh? Ik dacht niet dat hier de grens was ... wel dus, omkeer maken en tien kilometer terug. :X

Daarna rij ik via mooie wegen naar Tartu, het is zalig om hier rond te rijden, dank u Europese Unie, want langs bijna alle wegen staan borden met de werken die gebeurd zijn en de Europese vlag er op. Langs de weg kan je verse groenten en gerookte vis kopen. De vis wordt ter plekke gerookt, ik rij bij momenten precies door een viswinkel.
Ik weet niet wat te verwachten van Tartu, weet alleen dat het een studentenstad is. Na een bezoek aan de toeristische dienst blijkt dat er maar liefst 44 bezienswaardigheden zijn in Tartu, veelal te maken met de universiteit die er staat. Wel tof dat ze in Tartu motoparkings hebben. Als je je parkeert op een auto-parking moet je een ticket betalen, de motoplaatsen zijn gratis.

Na de rotnacht van gisteren, neem ik hier een hotel net buiten de stad, zodat ik ineens mijn was kan doen. Ik logeer in een prachtige omgeving en denk dat het onderhoud van de tuin daar een fulltime job is. De eekhoorntjes spelen op enkele meters van me en ik kijk geamuseerd toe. Voor de bewoners is dit natuurlijk niks speciaal, maar als er 's avonds een luchtballon overvliegt is dit voor hun een evenement terwijl dat voor mij bijna dagelijkse kost is bij mooi weer, zo zie je maar.

's Avonds de rest van Tartu bezocht en even mee genoten van het plaatselijke festival.
Ik vind Tartu de mooiste stad die ik tot nu toe deze vakantie gezien heb.

file0553.jpg


De universiteit:
file0566.jpg


Kussende studenten:

file0559.jpg


file0591n.jpg


Tartu - Zarasai (Litouwen)

Een nachtje in het hotel heeft me goed gedaan en goed uitgeslapen zet ik mijn weg verder voor wat een overgangsrit moet worden richting Lubans, een groot meer in de buurt van Rekvere, Letland. Ah ja, om de batterij te sparen heb ik gisterenavond het alarm uitgeschakeld, dit blijkt achteraf de juiste keuze want sindsdien geen problemen meer gehad met de batterij.

Onderweg heel wat mooie dingen gezien, een ooievaar die op twee meter voor me en twee meter hoog vliegt, een grote buizerd (of adelaar, ken er niks van :)) en een vos. Na ellenlange kilometers gravelwegen kom ik aan het Lubans-meer dat een enorme tegenvaller is. Ik verwacht een wijds uitzicht op een meer te zien, maar krijg in de plaats zicht op een soort zwin, veel groen, weinig water. Dan maar snel naar Rekvere, waar er een camping is. Rekvere is één van de steden in het oosten van Letland die verlaten zijn, 't is te zeggen, er staat gewoon heel erg veel leeg en het ziet er allemaal wat verlaten uit. De camping ligt 14km buiten de stad aan een meer. Onderweg zie ik geen enkele verwijzing naar de camping, zelfs niet aan de gravelweg die ik in moet, wat ik al verdacht vind. Niet voor niks zo blijkt, want ook de camping is verlaten. Zonde, want het zag er een mooie plek uit. Ik besluit redelijk drastisch om 100km verder te rijden tot Dagvauspils, een grote stad waar zeker ook een camping is. Een uurtje doorvlammen op wat grotere wegen en ik ben er, maar ook hier is de plaatselijke camping verlaten en zelfs een hotel dat ik op internet vind, blijkt verlaten.

Even contact gehad met de back-up thuis en dan maar mijn weg nog een beetje verder gezet tot in Litouwen, 28km verder. In het eerste dorp al direct een heel mooie camping gevonden met een heel toffe gastvrouw.
Er is alweer een plaatselijk festival bezig, iets te doen op het meer waar de camping aan grenst, maar de fut is er uit, ik lig snel te slapen.

Letland stelde alweer wat teleur. Als je in mapsource een gele weg volgt, heb je veel kans dat je er op een gravelweg terecht komt, met bijhorende voorrangsborden en alles, het zijn met andere woorden echt gewoon hun wegen. Het gevaar loert om elke hoek ... eigenlijk elke meter. Een asfaltweg kan heel plots overgaan in gravel en omgekeerd, heel gevaarlijk als je op een moment rond de 100/u gaat en je plots op gravel terecht komt.

file0621.jpg


file0630a.jpg


Werken, max. 70 :o :o
file0633.jpg


file0635.jpg


Zarasai - Vilnius

's Nachts heeft het wat geregend en ook voor overdag voorspellen ze weinig goed weer, dus eerst maar even het regenvestje in de jas steken. Al bij al valt het onderweg nog wel mee, ik word er niet echt nat van, maar de wegen, die vooral zanderig zijn vandaag liggen er niet echt goed bij. Doel vandaag is Siauliau, waar een berg zou zijn die vol staat met kruisen. Onderweg heel wat mooie wegen gedaan, maar als ik aan kom ik Siauliau, zie ik daar niet echt een berg met kruisen. Even de reisgids raadplegen die me vertelt dat Siauliau de vierde grootste stad is van Litouwen en ik ... sta op een gravelweg in een boerengat. Er blijken dus twee Siauliau's te zijn in Litouwen, de kruisjesberg staat 200km verderop. :lol!: Dat krijg je als je geen 'planner' bent zoals ik, maar helemaal niet erg.

Ik zet mijn tocht dan maar verder naar Vilnius waar ik me alweer installeer op de city camping. De rest van de dag breng ik lui in en rond de tent door, een tijdje in 't gezelschap van een inwoner van Sint-Petersburg die daar is met zijn fiets. Ik doe zelfs de moeite niet om te gaan winkelen of eten en moet daar dus zelf maar voor zorgen.
Morgen Vilnius maar bekijken ...


file0648.jpg


Vilnius - Warschau (Polen dus)

Het plan is om vandaag Vilnius te bezoeken, daarna nog lokaal wat dingen te bekijken en dan tot vooraan in Polen te rijden en daar te overnachten. Het is echter zo warm en ik geraak 's morgens zo moeilijk in gang dat ik ineens mijn tent moet afbreken en in full gear met lederen broek in Vilnius moet rondlopen. Dat is echt niet te doen en buiten een paar foto's en wat souveniers hou ik het er niet lang uit, 't is weer om te bollen en dat gaan we dus ook doen.

Ik rij eerst nog langs enkele kleine dorpjes in de buurt, maar ik blijf overwegend rijden, om stil te staan is het echt te warm. Daardoor kom ik al vrij vroeg in Polen aan, waar ik een ritje van een tweetal uur gepland heb. De wegen zagen er op GPS mooi uit, maar het blijkt te gaan over zandwegen, los zand en heel warm, geen goede combinatie en ik beslis dan maar een eind dieper Polen binnen te rijden tot ik het beu ben. Die dag lijk ik het niet direct beu te worden, met als gevolg dat ik tot Warschau rijd. De weg naar Warschau is levensgevaarlijk, het is een tweevaksbaan met héél druk verkeer in beide richtingen, veel vrachtwagens ook. Langs beide zijden gaat men dan wat opzij zodat je kan tripleren, niet normaal bij momenten. Op een gegeven moment staat heel de weg in mijn richting stil en komt er langs de andere kant niks meer aan. Zeker 10km rij ik de stilstaande file voorbij en kom ik aan een ongeluk. Langs beide zijden een auto in de gracht en twee vrachtwagens op elkaar. Dagelijkse kost op deze weg volgens de brandweerman die het verkeer staat te regelen.
Daarna de ring van Warschau :o :o , wat is dat zeg, groot is een understatement, indrukwekkend en ik ben er al gauw een uur kwijt. Net voorbij Warschau begint het, ondanks de warmte, redelijk te druppen. Het is ondertussen ook al 19u. Ik neem snel een kamer in een hotel langs de snelweg, Polen vind ik maar niks, geen leuke wegen, veel verkeer, niet mijn ding en ik wil morgen zo snel mogelijk door naar Krakau, waar ik vorig jaar vlakbij zat maar ik toch niet geweest ben.

file0659.jpg


file0678.jpg


file0671d.jpg


Slaapplaats voor de Tiger, lekker droog:
file0681.jpg


Warschau - Krakau

Ik word wakker door de gietende regen :r , dat belooft niet veel goed. Na een lekker uitgebreid ontbijt (spek met eieren), begin ik de moto op te tuigen en tegen dat ik vertrek is het weer droog en zie ik de rest van de dag geen druppel meer en zelfs heel warm gehad.

Krakau is 182km rijden, alweer saaie wegen, maar dat interesseert me even niet. Ik weet dat ik de mooie wegen echt niet in Polen moet gaan zoeken en wil gewoon naar Krakau om de stad te bezichtigen.

Even buiten Krakau vind ik een mooie camping, echt alles op en aan, de beste camping van heel de reis.
Krakau zelf is, zoals de meeste steden die ik bezocht heb, mooi maar beperkt in oppervlakte. Ik bekijk ze in een paar uur en blijf nog wat hangen in de stad om te genieten van de mensen die er op straat een standbeeld uitbeelden of muziek spelen, gezellige sfeer dus.

file0695.jpg


file0701.jpg


file0703.jpg


file0716.jpg


file0728.jpg


De laatste drie dagen heb ik opnieuw doorgebracht in Tsjechië, dat is toch altijd een beetje thuiskomen. Zalige wegen, mooie vergezichten, ...
Ik heb besloten Noord-Bohemen, de bergketen op de grens met Polen door te rijden.

De eerste nacht logeer ik op een camping met heel wat sportmogelijkheden, maar mijn kont laat ondertussen niet veel sport meer toe, dus ik beperk me tot een korte wandeling in het dorp.
De tweede nacht kon ik kiezen tussen een camping die er meer uitzag als een festivalweide met feestende jongeren of een camping waar de helft naturisten waren. Toch maar voor de laatste gekozen. :) Mijn tentje in het bos op vijf stappen van het strand van een groot meer opgesteld, niet slecht. Toen ik 's morgens naar toilet ging om half zes, was alles nog heel droog. Perfect dacht ik omdat de tent nog twee dagen in de zak zou moeten zitten, maar een half uur later brak er een serieus onweer los dat een uur duurde. Tent dus kletsnat, het zij zo.
De avond voordien nog wel opgemerkt dat de topcase-houder bijna volledig afgebroken was, dus daar maar even wat tie-wraps aan gedaan.
De laatste dag heb ik maar 140km te rijden. Eerst een bezoekje aan de Pekelne Doly Cave (http://www.youtube.com/watch?v=BRjuSULbq44) en daarna verder tot bij mijn vriendin om nog een leuke namiddag door te brengen en 's morgens om 9u15 aan te zetten voor de laatste 828km naar huis. Om 17u45 ben ik thuis, moe maar voldaan.

file0758.jpg


file0764.jpg


file0777.JPG


file0782.jpg


file0796.jpg


Engelsman gespot aan de Pekelne Doly Cave :X
file0800.jpg
 
Erg mooi reisverslag met mooie foto's. Erg herkenbaar :)
Volgende keer als je weer gaat, visum regelen en bij Narva doorrijden, dan kom je o.a. hier :)

IMG_7629.jpg
 
Leuk verslag, heb het met plezier doorgelezen.

Het lijkt me een leuke bestemming maar misschien niet zozeer een motorbestemming?
Wat ik er aan mis zijn de ellenlange passen en kronkelwegen. Maar wat je er voor terugkrijgt is een compleet andere wereld. Top! :Y
 
Leuk verslag, heb het met plezier doorgelezen.

Het lijkt me een leuke bestemming maar misschien niet zozeer een motorbestemming?
Wat ik er aan mis zijn de ellenlange passen en kronkelwegen. Maar wat je er voor terugkrijgt is een compleet andere wereld. Top! :Y

Het is maar wat je verkiest natuurlijk, ik denk altijd: die passen en kronkelwegen gaan er nog lang liggen en weinig veranderen, maar dat deel van europa verandert momenteel zo snel dat het de moeite is het nu eens te bezoeken. Daarbij komt dat ik ook liever iets doe dat niet iedereen doet :+
Trouwens: in Tsjechië heb je kronkelwegen genoeg, dat land is zo onbekend bij de motorrijder en een zalig land om rond te toeren.

Volgend jaar, afhankelijk van wat omstandigheden, wil ik Roemenië eens verkennen.
 
Laatst bewerkt:
Het is maar wat je verkiest natuurlijk, ik denk altijd: die passen en kronkelwegen gaan er nog lang liggen en weinig veranderen, maar dat deel van europa verandert momenteel zo snel dat het de moeite is het nu eens te bezoeken. Daarbij komt dat ik ook liever iets doe dat niet iedereen doet :+
Trouwens: in Tsjechië heb je kronkelwegen genoeg, dat land is zo onbekend bij de motorrijder en een zalig land om rond te toeren.

Volgend jaar, afhankelijk van wat omstandigheden, wil ik Roemenië eens verkennen.

Ik snap helemaal wat je bedoeld. Voor volgend jaar heb ik stilletjes een dergelijke bestemming in mijn hoofd zitten maar dat wordt dan wel met 4WD met mijn mand en ons zoontje *D Niets zeker, maar het trekt wel. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan