Band loopt leeg via lekkende spaken

HenkV

Rookie
20 apr 2006
17
0
Amersfoort
Ik heb een KTM supermotard met Excell spaakvelgen. Steeds een lege achterband.
Band (Pirelli Diabolo) nagekeken, geen scherpe dingen; niets aan de hand.
Oppompen normale spanning (2,9 bar), 2 uur later weer leeg.
Wiel even in het bad gedaan: luchtbelletjes via de spaken (op het punt waar de spaken aangespannen kunnen worden (tegen de velg en op het punt waar de spaak de velg in gaat). Spaken aandraaien helpt niet (of ik durf niet te ver te draaien ...).

Help ! Hoe moet ik dit repareren ?
 
Op de uiteinden van de spaken plakken :+
full
 
Stuur eens een foto van die velg waarop de spaken te zien zijn. Er zijn maar weinig motoren die spaakvelgen hebben en geen binnenband nodig hebben. BMW heeft zo.n velg. Die BMW-velg heeft de spaken aan de zijkant van de velg zodat er geen lucht kan onsnappen. Ik denk dat je daarom een binnenband moet gebruiken. :X
 
het achterwiel van mijn trialmotor is ook zonder binnenband.
Er zit een speciaal velglint in dat af zou moeten dichten wat het niet 100% doet.
 
Stom misschien niet, maar leg eens uit waarom de band nu bij de uiteinden van de spaken luchtbelletjes vertoont?
De band kan niet lekken bij de spaaknippels want daar zit geen band.
De lucht komt eruit bij de spaaknippels omdat dat de enige plaats is waar de lucht eruit kan.
Dit komt omdat er of geen binnenband in ligt, of de binnenband is lek en de lucht kan niet door de buitenband maar wel langs de velg en zo langsde spaaknippels.
 
Hahaha.......deze vraag kan je toch niet serieus gesteld hebben hopelijk? _O-

Tsja, blijkbaar toch een serieuze vraag .....
*D
Maar, ik vond het overigens zelf ook wel vreemd.

Ik gooi er inderdaad gewoon een binnenband bij op (zit er volgens mij niet op. Heb nog niet gekeken want ik krijg volgens mij die band er zelf niet af). Wel vreemd dat het pas na een half jaar begint lekken.
Bedankt voor alle reacties ! 'Had er veel aan :Y
(reacties gaan overigens wel rap op dit forum. Mooi)

Snel binnenbandje en ... "Let's blow ..."
 
Tsja, blijkbaar toch een serieuze vraag .....
*D
Maar, ik vond het overigens zelf ook wel vreemd.

Ik gooi er inderdaad gewoon een binnenband bij op (zit er volgens mij niet op. Heb nog niet gekeken want ik krijg volgens mij die band er zelf niet af). Wel vreemd dat het pas na een half jaar begint lekken.
Bedankt voor alle reacties ! 'Had er veel aan :Y
(reacties gaan overigens wel rap op dit forum. Mooi)

Snel binnenbandje en ... "Let's blow ..."
Wat zit er dan voor een ventiel in :?
Draai de moer van het ventiel eens los en kijk dan of je het ventiel naar binnen kunt drukken. Als dat kan heb je een binnenband.
Er zal wel een gaatje in de binnenband zitten en de lucht kan er alleen bij de nippels uit.
Als je er een nieuwe binnenband in laat leggen vraag dan of ze er niet meer dan 1,7 bar in willen doen.
 
Wat zit er dan voor een ventiel in :?
Draai de moer van het ventiel eens los en kijk dan of je het ventiel naar binnen kunt drukken. Als dat kan heb je een binnenband.
Er zal wel een gaatje in de binnenband zitten en de lucht kan er alleen bij de nippels uit.
Als je er een nieuwe binnenband in laat leggen vraag dan of ze er niet meer dan 1,7 bar in willen doen.

Bedankt voor de reactie.
Ik ga effe kijken wat voor een ventiel er in zit.
Momentje ........
 
Wat zit er dan voor een ventiel in :?
Draai de moer van het ventiel eens los en kijk dan of je het ventiel naar binnen kunt drukken. Als dat kan heb je een binnenband.
Er zal wel een gaatje in de binnenband zitten en de lucht kan er alleen bij de nippels uit.
Als je er een nieuwe binnenband in laat leggen vraag dan of ze er niet meer dan 1,7 bar in willen doen.

Ha v.d.v. !

Even het ventiel losgedraaid en ik kan inderdaad het ventiel naar binnen drukken. Je voelt de weerstand van de binnenband.
Nou, betekent dus gewoon dat de binnenband simpelweg lek is. Nu achteraf had ik het zelf kunnen verzinnen. Stom ....
 
Ik heb TOTAAL geen ervaring met SM's, maar slechts 1.9 bar :? :? leg eens uit. waarom rijden "normale"straatmotoren met bandenspanning achter van tussen de 2.5 en 3 bar zo gemoddeld genomen en een SM maar 1.9.
1,9 is al teveel, ik reed altijd voor en achter met 1,65.
Een sm weegt ongeveer 70kg minder dan een ss.
Als je met 2.8 bar gaat rijden met een sm dan heb je minder grip rn zeker bij lage temperaturen krijg je dan de band niet warm.
 
1,9 is al teveel, ik reed altijd voor en achter met 1,65.
Een sm weegt ongeveer 70kg minder dan een ss.
Als je met 2.8 bar gaat rijden met een sm dan heb je minder grip rn zeker bij lage temperaturen krijg je dan de band niet warm.

.... en zal er voortaan 1 bar minder erin brengen. Ik wil het verschil wel eens voelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan