Band oppompen????

Sphinx_NL

Rookie
7 apr 2008
14
0
Noord-Scharwoude
BEste MF-ers,

Ik liep vandaag tegen het volgende aan.
Ik probeerde mijn banden op te pompen, maar nu kwam ik bij een tankstation.
En daar had ik dus motor op de standaard gezet, helm af, handschoenen uit, en ventiel dop er afhalen...

Kan ik me banden niet oppompen, is het metalen stuk van de luchtslang verbogen waardoor ik niet bij het ventiel kom. |(

Ik naar een volgende tankstation, zelfde verhaal. Remschijf zit in de weg. Hoe dit op te lossen?

Bvd.. :]
 
Kun je 'em niet door de schijf steken.

Altijd werkende oplossing: koop een flexibel verlengstukje voor je ventiel en schroef dat er op als je je band gaat oppompen.
 
Ik had een vorig jaar ook dat probleem. Echt irritant, tankstations zijn in dat opzicht echt motor onvriendelijk. Sommige luchtslangen hadden een uiteinde met een haakse kop (wat zonder verloop normaal en goed pastte), als zo'n apparaat stuk is duurt het al een eeuw voor het gerepareerd is. Na reparatie worden de haakse pompaansluitingen vervangen door een soort van 45-graden kop.
Ja en dan past het #^%!#! niet meer.

Ik heb daarna een verloopstukje gekocht (weet niet meer waar, dacht bij Halfords), die ik op het ventiel schroef. het is een haaks verloop. Dan kan ik bij elk tankstation probleemloos lucht erin doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik stond laatst ook flink te prutsen met het ventiel en kreeg toen de tip om mijn banden op te pompen met de slang die voor brommers bedoeld is. Kwam er toen wel een stuk makkelijker bij :Y

Ding is wat makkelijker te hanteren, het enige nadeel is dat je niet vantevoren kunt instellen hoe hard je je banden wilt hebben, dus dat moet je bij het oppompen zelf in de gaten houden. Kwam voor mij neer op: checken - beetje lucht - checken - beetje lucht etc :9
 
Net zo lang blijven zoeken tot je een tankstation gevonden hebt waar ze wel een deugdelijke bandenpomp hebben.
D'r zitten er heel wat bij die alleen voor koekblikken voldoen... B|

Ja, 't heeft bij mij ook eventjes geduurd voor ik er een gevonden had *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tijdje gewerkt met zo'n opschroefstukje, maar dat moet je er steeds weer af halen. De laatste keer dat ik er nieuwe banden op liet zetten heb ik ook haakse ventielen laten monteren.

Nooit meer geklooi bij de benzinepomp en deze ventielen hoef je ook nooit meer te vervangen.
 
Hoorde vandaag van een vriend van me.
Je moet hem niet rechtstreeks willen plaatsen, maar juist voor de band zitten en dan tegen het ventiel kunnen kijken.
Dus als het ware steek je de slang van voor naar achter langs je remschijf on hem zo te plaatsen.

band -> O en dan als het ventiel rechts zit, van helemaal links af in steken.

Moeilijk uit te leggen;)
 
Dit probleem komt veel voor, heb het ook.
Gewoon een los haaks ventiel kopen zoals eerder vermeld.
Als ze opgepompt moeten worden schroef je deze er even op, pompen en klaar.
Ik laat ze nooit zitten want ze halen de balans uit het wiel.
Ze kosten rond de 5 euro.

De sets bij pompstations zijn gemaakt voor auto's.
Volgens de Shell bestaan er geen motoren....
 
Ik heb een tijdje gewerkt met zo'n opschroefstukje, maar dat moet je er steeds weer af halen. De laatste keer dat ik er nieuwe banden op liet zetten heb ik ook haakse ventielen laten monteren.

Nooit meer geklooi bij de benzinepomp en deze ventielen hoef je ook nooit meer te vervangen.

die haakse ventielen buigen bij hoge snelheid, door de middelpuntvliedende kracht.
dan gaan ze lekken langs het doorvoerrubber.
het is wel een oplossing maar ook niet ideaal.
ik heb in mijn schuurtje een compressortje van de bouwmarkt, ideaal :}
bandenspanning moet je eigenlijk koud controleren, dat gaat niet meer als je eerst 5km naar de pomp moet rijden.
 
Ik heb thuis lekker zelf een bandenspanningsmetertje,
en een compressortje om de boel op te pompen.
Scheelt een hoop gedoe bij het tankstation :Y

208014.jpg


Jumpstart_240.jpg


De losse bandenspanningsmeter heb je wel nodig, omdat de meter
op de compressor alles behalve nauwkeurig is.
 
Losse meter en een voet compressor. Kost bij elkaar misschien 40 euro en je kunt jezelf redden.

Nog een voordeel van je eigen spullen: je meet altijd koude banden met dezelfde meter (dus boeit niet hoe nauwkeurig die is, je hebt altijd gelijk referentie materiaal)


btw, dat tweede plaatje ziet er meer uit als een starthulp dan als een compressor. Neemt niet weg dat een jumpstarter ook altijd handig is om in de garage te hebben staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan