band uit stock niet op velg te krijgen

springbowtje

Die hard MF'er
31 mrt 2003
523
5
38
Moorslede
Bezoek site
Deze avond geprobeerd om een band 180/55 op mijn velg voor een 190/50 te leggen. De band zit echter heel los om de velg waardoor ik de band niet tegen de velgrand krijg als ik hem opblaas. De band lag reeds enkele jaren in een stapel banden en ik vermoed dat deze door de jaren heen is samengedrukt. Iemand enig idee hoe ik hem alsnog tegen de velgrand krijg? De vorige band was ook een 180/55. Deze kreeg ik wel zonder problemen op druk.
 

too

MF veteraan
12 sep 2004
2.902
153
hardinxveld-giessendam
en het kan ook goed helpen om het binnenwerk even uit het ventiel te draaien zodat de restrictie wordt weggenomen. dan blaas je de band makkelijker op de velg. en als de band wat onwillig wil stuiteren tijdens het oppompen de band nog wel eens zo vervormen dat hij even afsluit op de velg en dus druk gaat opbouwen.
 

Migilo

Die hard MF'er
12 okt 2008
774
10
Loop eens bij een autogarage binnen waar ze een bandenbazooka hebben.
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.440
1.548
45
Turnhout
Bezoek site
3 manieren

Perslucht hulp vd banden zaak

Spanband over loopvlak om op plek te forceren

Remreiniger in band spuiten, en aansteken (redneck)

Doe voorzichtig, succes
 

ZRXje

MF veteraan
14 feb 2011
2.242
149
54
Nederweert
Deze avond geprobeerd om een band 180/55 op mijn velg voor een 190/50 te leggen. De band zit echter heel los om de velg waardoor ik de band niet tegen de velgrand krijg als ik hem opblaas. De band lag reeds enkele jaren in een stapel banden en ik vermoed dat deze door de jaren heen is samengedrukt. Iemand enig idee hoe ik hem alsnog tegen de velgrand krijg? De vorige band was ook een 180/55. Deze kreeg ik wel zonder problemen op druk.
Als ik jou verhaal zo lees eerst even de leeftijd controleren, ik zou deze band eigenlijk helemaal niet meer monteren als ik dit zo lees, hij is wel erg vervormt, dat risico ging ik echt niet lopen. :N

GREETZ
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.898
447
51
wezemaal
er zijn 3 soorten mensen :
zij die alles volgens het boekje doen
zij die het met gezond verstand doen
zij die eendert wat doen.

zelf onlangs een band met dotcode 513 gemonteerd (voor mezelf). je mag zelf uitzoeken hoe oud die is
 
Laatst bewerkt:

Raymond W

Veter vast
23 okt 2006
7.492
425
54
Mijdrecht
er zijn 3 soorten mensen :
zij die alles volgens het boekje doen
zij die het met gezong verstand doen
zij die eendert wat doen.

zelf onlangs een band met dotcode 513 gemonteerd (voor mezelf). je mag zelf uitzoeken hoe oud die is
Tja, met die ene peeka maakt dat ook niet zo heel veel meer uit he.
 

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
7.891
79
Veenendaal
Als het een 6J velg is hoort die band er gewoon niet op. Ook met een verse kun je dan lopen sukkelen (en het rijd voor geen meter).
 

springbowtje

Die hard MF'er
31 mrt 2003
523
5
38
Moorslede
Bezoek site
Als het een 6J velg is hoort die band er gewoon niet op. Ook met een verse kun je dan lopen sukkelen (en het rijd voor geen meter).

Nou, standaard werden ze voorzien van een 190/50. Voor de intrede van de 190/55 werd vaak geopteerd voor een 180/55 ipv 190/50. Een 190/55 is natuurlijk nog beter maar ik ga mijn nieuwe achterband echt niet weggooien omdat ik ben veranderd van moto. De 180/55 voldoet nu prima op de weg.

De band is van 2010. Randgevalletje maar zal volgens mij nog prima voldoen op de weg. Is goed bewaard. Op circuit ga ik met deze band niet rijden. Merk ik dat hij toch niet meer moest voldoen dan gooi ik hem er gewoon weer vanaf.

Vriend raadde me de techniek met de remmenreiniger af. Kent iemand die zo deel van zijn haren kwijt is gespeeld.

Dit weekend proberen met de spanband. Anders mag ik maandag naar een bevriende garage die zo'n kanon heeft.
 

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
5.912
431
40
Eindhoven
Een band die je op het circuit niet wil gebruiken moet je op de weg ook niet gebruiken.

En het gaat over de breedte van de velg, niet over de hoogte van de band. Mijn advies: stop met kloten, zet je "nieuwe" band voor een prijsje op marktplaats en koop een andere die wel past.
 

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
7.891
79
Veenendaal
Nou, standaard werden ze voorzien van een 190/50. Voor de intrede van de 190/55 werd vaak geopteerd voor een 180/55 ipv 190/50. Een 190/55 is natuurlijk nog beter maar ik ga mijn nieuwe achterband echt niet weggooien omdat ik ben veranderd van moto. De 180/55 voldoet nu prima op de weg.

De band is van 2010. Randgevalletje maar zal volgens mij nog prima voldoen op de weg. Is goed bewaard. Op circuit ga ik met deze band niet rijden. Merk ik dat hij toch niet meer moest voldoen dan gooi ik hem er gewoon weer vanaf.

Vriend raadde me de techniek met de remmenreiniger af. Kent iemand die zo deel van zijn haren kwijt is gespeeld.

Dit weekend proberen met de spanband. Anders mag ik maandag naar een bevriende garage die zo'n kanon heeft.
En dan nog durven beweren dat Nederlanders gierig zijn :W
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
7.023
109
34
Neerkant
Een band die je op het circuit niet wil gebruiken moet je op de weg ook niet gebruiken.

En het gaat over de breedte van de velg, niet over de hoogte van de band. Mijn advies: stop met kloten, zet je "nieuwe" band voor een prijsje op marktplaats en koop een andere die wel past.
zo zwart wit is het bij banden niet vind ik.
Die datum is er vooral voor de fabrikant zodat ze er achetraf geen gezeur mee krijgen.
Bij de APK controleren ze ook de staat van de banden puur op zicht. (dan kun je als je wil nog over Duitsland beginnen....)
Ik denk dat een overjarige band van een A merk nog altijd een stuk beter is dan de goedkoopste chinees die vorige maand geproduceerd is.

Gooi jij ook de yoghurt weg als hij 2 dagen over datum is?
 

Zeekakkelobbes

MF veteraan
9 mrt 2008
2.486
0
Strakke redenering hierboven, ben ik het mee eens.

Een band die 2 jaar buiten in de zon geleefd heeft zal er ook slechter aan toe zijn dan een band die 5 jaar binnen gestaan heeft
 

Zeroground

MF veteraan
6 apr 2003
5.912
431
40
Eindhoven
Gooi jij ook de yoghurt weg als hij 2 dagen over datum is?
Nee, die is dan al op.

Het gaat mij niet om de dotcode, maar ook om de staat van de band. En als hij zegt dat hij die band niet op een circuit met grindbakken en uitloopzones wil gebruiken, dan lijkt de openbare weg me nog minder geschikt.
 

WillemVonGrumble

MF veteraan
22 aug 2010
38.969
3
Zet je vrouw/vriendin maar eens 7 jaar weg in het donker eens kijken hoe je dan schrikt. :+

En zo is het ook met een motorband.

Niet doen dus.

De band :P
 
Laatst bewerkt: