band uit stock niet op velg te krijgen

springbowtje

Die hard MF'er
31 mrt 2003
535
7
Moorslede
Deze avond geprobeerd om een band 180/55 op mijn velg voor een 190/50 te leggen. De band zit echter heel los om de velg waardoor ik de band niet tegen de velgrand krijg als ik hem opblaas. De band lag reeds enkele jaren in een stapel banden en ik vermoed dat deze door de jaren heen is samengedrukt. Iemand enig idee hoe ik hem alsnog tegen de velgrand krijg? De vorige band was ook een 180/55. Deze kreeg ik wel zonder problemen op druk.
 
Een band die je op het circuit niet wil gebruiken moet je op de weg ook niet gebruiken.

En het gaat over de breedte van de velg, niet over de hoogte van de band. Mijn advies: stop met kloten, zet je "nieuwe" band voor een prijsje op marktplaats en koop een andere die wel past.


Nou is mijn rijstijl op circuit nogal anders dan op de openbare weg, net ondermeer door het ontbreken van grindbakken, verkeer en obstakels langs de weg. De jaren dat verstand zijn intrede heeft gedaan zeker of was het omwille van mijn twee kids... Als jij op straat net zoals op circuit rijdt ontbreekt bij jouw ofwel circuitervaring of zal je misschien snel ondervinden dat de openbare weg geen circuit is.
Ik ben ook ooit begonnen met straatbanden op circuit maar naarmate de ervaring toenam toch overgeschakeld op meer circuit gerichte banden.
 
Als het een 6J velg is hoort die band er gewoon niet op. Ook met een verse kun je dan lopen sukkelen (en het rijd voor geen meter).


Best es een mailtje sturen naar aprillia. Het betreft hier een rsv1000r. De rsv 1000 werd standaard voorzien van een 190/50 op en 6j velg terwijl de rsv 1000 factory voorzien werd van een 180/55!

De 190/55 kwam toen nog maar op en er werd vaak geopteerd voor een 180/55. Mijn vorig bandje op de rsv was er ook eentje uit mijn stock en da ging toch goe net zoals het bij vele anderen ook goe ging in 2005.
 
Bedankt voor de tips. Trukje met de spanriem om de band heeft mij geholpen. Ging heel vlot zo. Toen ik de velg terugplaatste merkte ik wel dat er 1 remblok en de glijpen is verdwenen uit mijn remklauw achteraan. Aangezien ik de achterrem toch nooit gebruik heb ik voorlopig de klauw zonder remblokken gemonteerd. Nu es kijken voor een glijpen en remblokken. Tblijft een italiaan zeker ;-)
 
Bedankt voor de tips. Trukje met de spanriem om de band heeft mij geholpen. Ging heel vlot zo. Toen ik de velg terugplaatste merkte ik wel dat er 1 remblok en de glijpen is verdwenen uit mijn remklauw achteraan. Aangezien ik de achterrem toch nooit gebruik heb ik voorlopig de klauw zonder remblokken gemonteerd. Nu es kijken voor een glijpen en remblokken. Tblijft een italiaan zeker ;-)


Dat vind ik dan weer geen verstandig besluit.
 
Bedankt voor de tips. Trukje met de spanriem om de band heeft mij geholpen. Ging heel vlot zo. Toen ik de velg terugplaatste merkte ik wel dat er 1 remblok en de glijpen is verdwenen uit mijn remklauw achteraan. Aangezien ik de achterrem toch nooit gebruik heb ik voorlopig de klauw zonder remblokken gemonteerd. Nu es kijken voor een glijpen en remblokken. Tblijft een italiaan zeker ;-)

MeanBlueMan in "band uit stock niet op velg te krijgen"
 
Bedankt voor de tips. Trukje met de spanriem om de band heeft mij geholpen. Ging heel vlot zo. Toen ik de velg terugplaatste merkte ik wel dat er 1 remblok en de glijpen is verdwenen uit mijn remklauw achteraan. Aangezien ik de achterrem toch nooit gebruik heb ik voorlopig de klauw zonder remblokken gemonteerd. Nu es kijken voor een glijpen en remblokken. Tblijft een italiaan zeker ;-)
full
 
Bedankt voor de tips. Trukje met de spanriem om de band heeft mij geholpen. Ging heel vlot zo. Toen ik de velg terugplaatste merkte ik wel dat er 1 remblok en de glijpen is verdwenen uit mijn remklauw achteraan. Aangezien ik de achterrem toch nooit gebruik heb ik voorlopig de klauw zonder remblokken gemonteerd. Nu es kijken voor een glijpen en remblokken. Tblijft een italiaan zeker ;-)
Met een Belg erop een fatale combinatie.
 
En je punt is?
Dat is jouw mening. Ik geniet teveel van het motorrijden om me daardoor te laten beinvloeden. Heb ook een verongelukte kameraad maar ja...


springbowtje schreef op 30 juni 2017 @ 23:09:
Aangezien ik de achterrem toch nooit gebruik heb ik voorlopig de klauw zonder remblokken gemonteerd.

De tijd komt dat je hem gaat opzoeken denk ik ;)
 
Laatst bewerkt:
Een 180/55 band past overigens wel op een 6" velg. Mijn Appie Falco had die maat er ook standaard op zitten. De motor stuurde wel iets beter met een 190/50, vooral op maximale hellingshoek.
 
Een 180/55 band past overigens wel op een 6" velg. Mijn Appie Falco had die maat er ook standaard op zitten. De motor stuurde wel iets beter met een 190/50, vooral op maximale hellingshoek.


Logisch met een 180 band in een 6J velg wordt de band platter wat weer iets gecompenseerd wordt met de hoogte 80.

Een 190/55 zou nog beter zijn. :t
 
Met een Belg erop een fatale combinatie.
Hela hele hala! Voorzichtig in je uitspraken he!
Dat is géén Belg, dat is een Brusselaar :')
Dat is iets totáál anders!

@Springboutje:
Kijk, al dat gezever over oude banden en verkeerde maat enzo ... dat is ... ja, gezever. Uwen band is best nog goed (tenzij hij al die tijd buiten had gelegen), en die maat, ja dat gaat hoor!

Maar! Dat van die klauw monteren zonder de blokken erin ...
... aub! Laat dat een grap zijn! |(

Ja, ik gebruik mijn achterrem ook bijna nooit. Maar soms eens wel. En je zal zien, net als jij zonder die blokken rijd, ga een situatie tegenkomen waarin je er automatisch naar gaat grijpen.
De schade aan je remschijf (en eventueel rempistons) tot daar aan toe, dat is voor jouw. Maar wat als je een ongeval krijgt? Je weet donders goed (of dat zou toch moeten) dat bij een motorongeval meteen naar de banden en remmen wordt gekeken.

Gaat leuk staan in de krant "motorrijder zwaargewond* bij ongeval, hee reed zonder** remmen."

* dan heb je nog geluk gehad ...
** jaja, je had nog een voorrem maar in het nieuws overdrijven ze graag he ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hela hele hala! Voorzichtig in je uitspraken he!
Dat is géén Belg, dat is een Brusselaar :')
Dat is iets totáál anders!


@Springboutje:
Kijk, al dat gezever over oude banden en verkeerde maat enzo ... dat is ... ja, gezever. Uwen band is best nog goed (tenzij hij al die tijd buiten had gelegen), en die maat, ja dat gaat hoor!

Maar! Dat van die klauw monteren zonder de blokken erin ...
... aub! Laat dat een grap zijn! |(

Ja, ik gebruik mijn achterrem ook bijna nooit. Maar soms eens wel. En je zal zien, net als jij zonder die blokken rijd, ga een situatie tegenkomen waarin je er automatisch naar gaat grijpen.
De schade aan je remschijf (en eventueel rempistons) tot daar aan toe, dat is voor jouw. Maar wat als je een ongeval krijgt? Je weet donders goed (of dat zou toch moeten) dat bij een motorongeval meteen naar de banden en remmen wordt gekeken.

Gaat leuk staan in de krant "motorrijder zwaargewond* bij ongeval, hee reed zonder** remmen."

* dan heb je nog geluk gehad ...
** jaja, je had nog een voorrem maar in het nieuws overdrijven ze graag he ...


Ohja België, Het land dat eigenlijk beter gewoon opgedeeld en verdeeld over de omringende landen had kunnen worden! :P
 
Nou is mijn rijstijl op circuit nogal anders dan op de openbare weg, net ondermeer door het ontbreken van grindbakken, verkeer en obstakels langs de weg.
Hoeveel mensen rijden op een circuit zonder te kijken van rechts de baan op omdat ze aan het appen zijn? Hoeveel fietsers kom je daar tegen? Heb je er al een Bulgaarse vrachtwagechauffeur gezien die op een onmogelijke plaats gaat keren omdat zijn tomtom niet helemaal up to date was?

Mijn punt is dat je op de openbare weg fatsoenlijke banden nog hebt, nog meer dan op een circuit omdat je minder controle hebt over de omstandigheden.

Maar ik snap dat het in jouw geval aan dovemans oren is gericht. Want motorrijden is veel goedkoper als je het op jouw manier doet.
 
Hoeveel mensen rijden op een circuit zonder te kijken van rechts de baan op omdat ze aan het appen zijn? Hoeveel fietsers kom je daar tegen? Heb je er al een Bulgaarse vrachtwagechauffeur gezien die op een onmogelijke plaats gaat keren omdat zijn tomtom niet helemaal up to date was?

Mijn punt is dat je op de openbare weg fatsoenlijke banden nog hebt, nog meer dan op een circuit omdat je minder controle hebt over de omstandigheden.

Maar ik snap dat het in jouw geval aan dovemans oren is gericht. Want motorrijden is veel goedkoper als je het op jouw manier doet.

Lol, niet te geloven dat ik nog leef he. _O-
 
Ik heb geen moeite met mensen die gaan voor een Darwin award. Waar ik wel moeite mee heb is als ze andere mensen in gevaar brengen.

iedere motorrijder die zich niet aan de regels houdt, brengt andere mensen in gevaar (en nee, niet alleen voor de wet). en hoeveel motorrijders houden zich altijd aan de wet ? Bij deze geef ik je een Moraalridder-award voor nutteloos geleuter over wat een ander doet.

@ Springbowtje : ondertussen zou je al lang moeten weten dat je sommige zaken beter niet op een forum smijt ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan