band verkeerd om gemonteerd

cb750f2Sjaak

MF'er
10 nov 2003
33
0
Zutphen
De voorband van mijn cb750 is verkeerd om gemonteerd, met de pijl tegen de draairichting in zeg maar. Ik wist al dat de vorige eigenaar nog nooit van het woord onderhoud heeft gehoord maar dit is wel erg slordig. Mijn vraag is nu of dit gevaarlijk is. Als je naar het profiel op de band kijkt is dit volkomen symetrisch, dat kan het probleem niet zijn lijkt me. Voor de zekerheid doe ik het rustig aan (blok moet toch nog worden ingereden dus dat scheelt) en laat ik de boel weer goed monteren. Maar toch kan het kwaad., klapband bij 180 km/u?
 
om laten draaien die band!
pijl staat er niet voor niks op en is ontwikkeld en gefabriceerd voor 1 draairichting (bijvoorbeeld canvas wikkel richting en inspuiting v/h rubber in de mal). Als een band zwaar belast wordt of oud wordt/is kan op een gegeven moment loopvlak seperatie optreden
 
Vlug andersom laten leggen!
Ik heb anders nog een tip voor occasionele circuitrijders : ikzelf rij soms op het circuit van Zolder en de achterband verslijt dan vooral aan de rechterkant, dus rechterkant op = band andersom leggen en weer gas geven! Nog nooit problemen gehad, en serieus wat geld gespaard.
 
Vlug andersom laten leggen!
Ik heb anders nog een tip voor occasionele circuitrijders : ikzelf rij soms op het circuit van Zolder en de achterband verslijt dan vooral aan de rechterkant, dus rechterkant op = band andersom leggen en weer gas geven! Nog nooit problemen gehad, en serieus wat geld gespaard.

Ik snap t niet ... eerst zeg je : Vlug andersom laten leggen , en dan zeg je achterband gewoon omdraaien joh... Terwijl op t circuit de risicos velen malen hoger zijn lijkt mij....
 
Het gaat niet zozeer om het profiel en de waterafvoer maar veel meer om de opbouw van de band.

Laat je niet gek maken door mooie praatjes over waterafvoer trouwens, soms is het profiel zo a-symmetrisch als de pest, het water moet naar opzij, that's all. Anders hadden alle banden voor op de openbare weg toch wel hetzelfde profiel? (zie afbeelding)

Venom-AM42-Rear.jpg
Azaro-ST-AV46.jpg
Venom-AM41-WW-Front.jpg
HKM-AV52.jpg


Voor in het terrein gaat dit verhaaltje niet op natuurlijk. Dat een band er "stoer" uitziet is vaak veel belangrijker voor een fabrikant. En die grip als het nat is krijg je veel meer door de diverse toevoegingen aan het rubbermengsel (silica bijvoorbeeld).

Maar goed, er zitten in een band een aantal lagen "canvas" (is ander spul hoor, maar voor je beeldvorming noem ik het even zo), en die zijn op een bepaalde manier gewikkeld, over elkaar heengeslagen, en uiteindelijk is er rubber omheen gevulkaniseerd.

Het krachtenspel in je band moet uiteraard zó zijn dat die lagen niet loslaten. Bij het voorwiel ondervindt de bandconstruktie de meeste krachten bij het remmen, bij het achterwiel is dat juist bij het accellereren. Vandaar dus dat een voor gemonteerde achterband met de pijl de andere kant op moet wijzen en omgekeerd. Om het krachtenspel in de band hetzelfde te houden dus.

Waneer je een voorband vóór, of een achterband achter monteert, dan moet de pijl uiteraard wèl de juiste kant op wijzen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan