band: welke kant vooraan???

Wafelijzer

MF veteraan
7 jun 2001
1.669
0
Belgie
ik heb momenteel macadam 50\'s onder mijn motor zitten.

achteraan is de band al aan vervanging toe, maar vooraan kan ik de band nog wel behouden.

heb op deze bandenset ondertussen al een goeie 6.000 km afgelegd. het pijltje van de achterband staat in de goeie richting, maar vooraan niet.
zit die band dan omgekeerd, en zoja wat zijn de gevolgen (moet ik die dan laten omdraaien of is het effect waarloosbaar). veel heb ik er nog niet van gemerkt want ondertussen zijn de pijltjes aan de rechterkant zo goed als verdwenen 8-)

ik had wel al eerder gezien dat het pijltje de verkeerde richting uitwees, maar het lijkt mij logischer voor de afwatering zoals de band nu zit, doordat de kerven in de band met de \"punt\" van de V eerst op het alsfalt komen.

voor de duidelijkheid een foto:
macadam50e.jpg

bij mij zit de band dus andersom: V
 
Laatst bewerkt door een moderator:
in verband met die V :
de punt moet zelfs naar beneden wijzen , anders zou er bij rijden water naar je loopvlak toe gebracht worden i.p.v. er vandaan.
Dat de pijl dan de andere kant op staat , is voor mij een raadsel. :?
Daarkun je natuurlijk wel gauw achter komen door het bij een dealer te vragen :)
 
Het maakt wel degelijk uit dat de band in de juiste rolrichting gemonteerd wordt. Het heeft onder andere te maken met de juiste waterafvoer, maar ik heb wel eens gelezen dat het bij supersports die daadwerkelijk op hoge snelheden bereden worden ( lees topsnelheid ) dat het kan gebeuren dat de band scheurt!!!!!!! Dit kan gebeuren omdat de gordels in de band gericht zijn om alle krachten uit één bepaalde richting op te vangen, komen die krachten dan dus van de tegenovergestelde kant...... tja, je ziet het al. Ik zou hem persoonlijk gewoon helemaal vervangen, het leed kan namelijk al gewoon geschied zijn, misschien merk je er niets vqn, maar als de stalen gordels in de band verbogen zijn, kan het gebeuren dat als je de band weer goed laat monteren dat ze helemaal gaan schuiven.

Oke, zoiets kost een bak geld, maar één advies... jij en je motor vertegenwoordigen meer waarde dan een voorband! met remmen, wielen, banden en dat soort dingen nooit risico\'s nemen, je hebt maar twee wielen, gaat het mis, dan gaat het vaak ook meteen goed mis ook.

Veel succes in ieder geval.
 
ik had wel al eerder gezien dat het pijltje de verkeerde richting uitwees, maar het lijkt mij logischer.....

Dit roep ik ook altijd tegen de agenten als ik weer eens een eenrichtingsweg in rij....

Gebruiksaanwijzing zijn er om in de wind te slaan, per slot van rekening.
Als ik jou was zou ik proberen stopcontacten links te laten liggen. :+

(Alhoewel ik mij afvraag of dat bij een Macadam nog verschil zou maken)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ff ge-google\'ed naar \"macadam 50\" en jawel.... er was iemand die zijn motor op internet had staan en erbij wist te melden dat hij een Macadam 50 band had/heeft. Bij deze:
vf500f.jpg


Deze band is net zo gemonteerd als jij het beschrijft met de punt van de V naar voren...

Band ziet er trouwens wel iets anders uit (extra groefje)...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[offtopic]
L+0L

Ik zie dat het plaatje hierboven niet goed werd weergegeven, er stond [/igm], dus ik editten, wastie weer goed..

Je was net wat sneller als ik! :)
[/offtopic]

En ik zal zeker de band er goed omleggen, kan gewoon gevaarlijk zijn alstie verkeer om ligt!
 
Dat heb ik ook op m\'n cb, de voorband staat met de pijl in de tegengestelde richting van de V vorm, snapte er ook al niks van.

De band zit er bij mij in de richting van de pijl op maar het V-profiel staat dus niet met de punt in de rijrichting.
 
Ik vond het eerst ook niet logisch, maar bij alle banden raakt bij vooruit rijden eerst de punt van de het asfalt. Dan wordt het water dus naar buiten geduwd. Andersom zou je al het water naar het midden van de band duwen en daar ophopen, wat niet leuk is...
 
Ik heb ff ge-google\'ed naar \"macadam 50\" en jawel.... er was iemand die zijn motor op internet had staan en erbij wist te melden dat hij een Macadam 50 band had/heeft. Bij deze:
vf500f.jpg


Deze band is net zo gemonteerd als jij het beschrijft met de punt van de V naar voren...

Band ziet er trouwens wel iets anders uit (extra groefje)...
op deze band staat de pijl ook dezelfde richting uit als dat die hier gemonteerd staat.

mijn voorband is anders, zoals je zegt met een groef minder.
vraag mij nu toch af hoe het juist zit want ik krijg hier 2 verschillende meningen.

ik ga nu maar gewoon deze band verder verslijten zoals het nu zit.
 
op deze band staat de pijl ook dezelfde richting uit als dat die hier gemonteerd staat.

mijn voorband is anders, zoals je zegt met een groef minder.
vraag mij nu toch af hoe het juist zit want ik krijg hier 2 verschillende meningen.

ik ga nu maar gewoon deze band verder verslijten zoals het nu zit.

Vragen bij dealer?

wat zijn je ervaringen in de regen eigenlijk?
 
sommige banden hebben tegengestelde draairichtingen wat betreft de montage voor het voorwiel of achterwiel.
goed kijken op de band of dit ook zo kan zijn.
anders band om laten draaien, dat pijltje staat er niet voor niets op.
 
sommige banden hebben tegengestelde draairichtingen wat betreft de montage voor het voorwiel of achterwiel.
goed kijken op de band of dit ook zo kan zijn.
anders band om laten draaien, dat pijltje staat er niet voor niets op.

Neeeeeee!!!!!!.

Als een band al geruime tijd verkeerd om gemonteerd
zit, dan zijn de gordels al verkeerd belast,
dwz dat de gordels die een trekbelasting moeten opvangen nu geduwd worden, en deze hangen nu dus \"slap\".
Als je de band omdraait, worden deze gordels plotseling strak getrokken, waardoor deze
beschadigd kunnen worden of beschadigingen aan het inwendige rubber kunnen veroorzaken.
Kun je je voorstellen wat er kan gebeuren als je
effe na een tijdje fors gereden te hebben een behoorlijke stop maakt!
Beste tip: nieuwe band!
goedkope tip: niks aan veranderen en voorzichtiger rijden met geregelde banden controles.

Groeten Paul.
 
Hoe een profiel van een band loopt zegt niet alles, echt kijken naar de pijlen op de band.
Neem bv. Michelin Pilot Race voorband profiel is \"tegen\" de rijrichting in op \'t oog maar klopt echter wel.....men gaat uit bij die banden dat er hard geremd wordt dus de krachten op de band is tehgengesteld op de rijrichting.
Wilde graag een foto uppen maar lukt niet GRRRR :( Voor de duidelijkheid........

gR1d
 
Neeeeeee!!!!!!.

Als een band al geruime tijd verkeerd om gemonteerd
zit, dan zijn de gordels al verkeerd belast,
dwz dat de gordels die een trekbelasting moeten opvangen nu geduwd worden, en deze hangen nu dus \"slap\".
Als je de band omdraait, worden deze gordels plotseling strak getrokken, waardoor deze
beschadigd kunnen worden of beschadigingen aan het inwendige rubber kunnen veroorzaken.
Kun je je voorstellen wat er kan gebeuren als je
effe na een tijdje fors gereden te hebben een behoorlijke stop maakt!
Beste tip: nieuwe band!
goedkope tip: niks aan veranderen en voorzichtiger rijden met geregelde banden controles.

Groeten Paul.

dank voor de correctie :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan