Banden: BT45 voor en Dunlop sportmax achter

de enige echte

MF veteraan
16 jun 2005
5.155
2
Deventer
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje over het combineren van banden voor en achter.
Ik heb een Yamaha FZ750 (1FN), met een 16" voorwiel(2,75" breed) en 18" (3"breed) achterwiel. Voor en achter rijd ik nu met BT45V banden, deze bevallen prima. (diagonaal banden)

Ik wil binnenkort beginnen met het inbouwen van een 18" achterwiel van een FZR1000 2LA (4,50" breed).
Op deze achterband zit alleen een Dunlop sportmax 160-60R18 band en een voorband van dit type is niet in de maat van mijn voorwiel leverbaar (welk type sportmax weet ik niet, dat zie ik als ik het wiel morgen binnen heb. Ik ga uit van het tour/sport type). Dit is (volgens mij) een radiaal band.

Nu weet ik dat diagonaal voor en radiaal achter mag. (wordt echter vaak niet als "Ideaal" bestepeld)
Maar is het een probleem dat ik met 2 verschillende merken banden rijd?
Ik ken een paar mensen die met de combinatie diagonaal voor (bt45) en radiaal achter (BT54) rijden en dit perfect vinden rijden. Dit is echter beide een Bridgestone band van uit het tour/sportsegment.

Dus:
- Is het een probleem op op twee merken banden te rijden?
- Wat zijn de ervaringen met diagonaal voor/radiaal achter (en ook van verschillende merken combinaties)?


Alvast bedankt!

Remco
 
Een Sportmax is altijd radiaal. Met 2 verschillende merken banden rijden is meestal geen probleem, behalve wanneer je dat zelf zo voelt. Ik heb zelf geen ervaring met diagonaal/radiaal, maar 'men' zegt dat het wel goed rijdt en binnenkort kan jij ons dat ook vertellen, toch? ;)

Waarom zoek je niet een paar 17" wieltjes; dan kun je modernere banden monteren.


[edit]Héle rare typo verbeterd....
 
Laatst bewerkt:
Waarom zoek je niet een paar 17" wieltjes; dan kun je modernere banden monteren.

17" is moeilijk. Daarvoor moet ik aan de voorkant een andere voorvork, kroonplaten, remschijven en spatbord hebben (duur) en achter moet ik dan een andere achterbrug inbouwen met andere schokdemper en moet ik de dogbones van de achterdemper aanpassen (aangezien de motor aan de achterkant dan lager komt te staan). (ook duur)

Een breder 18" achterwiel is al een hele verbetering!

Een Sportmax is altijd radiaal. Met 2 verschillende merken banden rijden is meestal geen probleem, behalve wanneer je dat zelf zo voelt. Ik heb zelf geen ervaring met diagonaal/radiaal, maar 'ne' zegt dat het wel goed rijdt en binnenkort kan jij ons dat ook vertellen, toch? ;)

Als het goed is wel ja ;)
 
Mixen van types en merken is nooit optimaal, maar kwaad kan het zelden. Meestal worden voor en achterbanden qua grip, flexibiliteit en opwarmingskarakeristiek op elkaar ontworpen, maar je komt hooguit voor onaangename verrassingen te staan als je je motor tot op de limiet probeert te rijden en b.v. de voorband eerder wegsmeert dan de achterband.

De 205 is de meer toer-georienteerde Sportmax (ivm met de 207 en latere 208). Niet zo geweldig misschien in vergelijking met de allerlaatste ontwerpen, maar niet echt iets mis mee. Heb ooit een 204/205 combo op mijn BMW R1100RT gehad en dat was een prima combinatie. De BT45 ken ik niet.
 
Mixen van types en merken is nooit optimaal, maar kwaad kan het zelden. Meestal worden voor en achterbanden qua grip, flexibiliteit en opwarmingskarakeristiek op elkaar ontworpen, maar je komt hooguit voor onaangename verrassingen te staan als je je motor tot op de limiet probeert te rijden en b.v. de voorband eerder wegsmeert dan de achterband.

De 205 is de meer toer-georienteerde Sportmax (ivm met de 207 en latere 208). Niet zo geweldig misschien in vergelijking met de allerlaatste ontwerpen, maar niet echt iets mis mee. Heb ooit een 204/205 combo op mijn BMW R1100RT gehad en dat was een prima combinatie. De BT45 ken ik niet.

Ik ga er gezien de maat van de band (160-60R18) vanuit dat het een D205 is.

Dit is inderdaad een sport/tourband. De BT45 is ook een sportieve tourband:
De BT45 is de diagonale voorganger van de BT020 zegmaar. Deze is alleen iets breder georienteerd (voor tour en tour/sport en kleine en grotere motoren). Opzich best wel goede grip.

Dus qua eigenschappen in hetzelfde segment.

Past opzich wel bij mijn motor een sport/tourband, aangezien de FZ750 ook een tour/sportfiets is.

ik heb nu voor een diabolo, en achter een d208, als het droog is gaat het wel, zodra het koud en nat is is het volkomen kut

Ik rijd voor mijn plezier en dus bij voorkeur als het droog is ;)

Soms moet je wel door de regen (vorig jaar met pinksteren hondenweer in Luxemburg gehad), maar dan doe ik rustig aan.



Ik hou van sportief rijden, ik ga dan ook juni mijn eerste circuitervaring opdoen tijdens een circuitdag op Zolder.
 
Jammer dat Petsch niet zegt of ie vooral voor of achter problemen had. Gezien de supersport D208 achter gok ik daarop.

Ik heb ook wel eens twee verschillende banden erop gehad. Mijn ervaring is dat de FZ daar niet zo gevoelig voor is, als er vóór maar een goede band op ligt. Op een mindere voorband reageert ie meteen door een niet zo vertrouwenwekkend gevoel te geven. Bij mij was dat vooral bij de Michelin Macadam 90 zo, nieuw ging het nog wel, maar de 2e helft van de levensduur was $#!%. Voor een BT54, achter nog even de Mac 90 oprijden (BT54 was nog niet binnen), nix geen problemen; gaan met die banaan.

Cheers, Dutch
 
Jammer dat Petsch niet zegt of ie vooral voor of achter problemen had. Gezien de supersport D208 achter gok ik daarop.

Ik heb ook wel eens twee verschillende banden erop gehad. Mijn ervaring is dat de FZ daar niet zo gevoelig voor is, als er vóór maar een goede band op ligt. Op een mindere voorband reageert ie meteen door een niet zo vertrouwenwekkend gevoel te geven. Bij mij was dat vooral bij de Michelin Macadam 90 zo, nieuw ging het nog wel, maar de 2e helft van de levensduur was $#!%. Voor een BT54, achter nog even de Mac 90 oprijden (BT54 was nog niet binnen), nix geen problemen; gaan met die banaan.

Cheers, Dutch

Klinkt positief.

Die BT45 die er voorop ligt is nog zeer goed. Heb ik zo'n 8000 km mee gereden, maar heeft nog veeeeel profiel en voelt nog zeer goed aan (heb gehoord dat een BT45 voorband erg lang mee gaat, iig 2 keer zo lang als de achterband).

Die dunlop heeftnog 90% profiel, dus dat gaat dan prima denk ik!

*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan