Banden die slecht presteren met sneeuw

elgringo

Die hard MF'er
11 jun 2006
802
1
Den Bosch
Ik ben iemand die ook in de winter rijdt. Met sneeuw wordt ik vaak voor gek verklaard. Afgelopen dinsdag niet gereden omdat ik het ook gevaarlijk vond, vanmorgen viel mee dus ben op pad gegaan.

Hele traject was goed te doen, alleen merkte ik dat mijn banden nauwelijks grip hebben met verse sneeuw, niet handig dus. Ik rij op Michelin Pilot Road 3, voor & achter, op een R1200R. Hiervoor, op een F800ST, heb ik BT-023 die hadden veel meer grip in de sneeuw.

Ik zoek banden die wat meer grip hebben, winter banden wil ik het niet noemen aangezien ik geen all-road heb ;)

Wie heb er ervaring met sneeuw icm grip en verschillende banden, of wie heeft een idee wat ik eens zou moeten proberen? Aan de all-road, vooral de R1200GS, rijders die wel eens met winter of mud&snow banden hebben gereden, wat zijn de ervaringen?
Mijn leasecontract verloopt dit jaar en misschien gaat een R1200GS dan wel geliefder worden omdat hier winter banden op kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week maandag reed ik op verse sneeuw met BT45 voor en achter op een K100. Het was vooral de ongepekelde/niet bereden weg die de oorzaak was van m'n gripverlies achter. Een stuk van een meter of 20 waar ik m'n achterkant naar links en rechts voelde glijden. Op een ander stukje asfalt (volgens mij wel bereden) had ik ineens wel weer grip.

Ik denk dat in veel gevallen bij vers sneeuw je te weinig gewicht hebt om de mooie ovalen band door de sneeuw te drukken. Er zat nog wel redelijk wat profiel op (net nieuwe band), maar ik denk alsnog te weinig voor het laagje sneeuw dat er lag. Toch maar winterbandjes zoeken, want ze zijn er wel voor de motort.
 
Laatst bewerkt:
Grappig want bijv mij is het altijd de plat en dus glad gereden sneeuw waardoor ik geen grip meer heb.
verder heb ik ook geen banden met echt grip.
 
Bedoel vooral het verschil tussen verse sneeuw vs. sneeuw waar de pegel ingereden is en dat meer op zand dan op sneeuw lijkt. Van dat uitgeharde sneeuw is inderdaad vaak spekglad
 
Kan helaas hier niet over meepraten simpelweg omdat ik nooit met slecht weer rij...
Echter heb ik wel diep RESPECT voor diegene die in dit weer op hun motor zitten!!
 
Verse sneeuw heeft meer grip als aangereden. Want aangereden sneeuw word gewoon ijs.

Met de Pilot Road 3 dus niet....
Dus ik ben nog aan het zoeken wat het beste werkt, liefst zou ik Heidenau's erop leggen alleen die komen niet in 180/55 maat :(
 
Dus jij verwacht dat je goeie grip gaat krijgen in de sneeuw?

Wel een held dat je rijd in de sneeuw

Dat zeg ik niet ;)
Ik verwacht betere grip dan mijn huidige PR3's

Overigens heb je met Heidenau's echt grip in sneeuw (ga maar eens proberen)
 
Op zoek gaan naar hele goedkope B-merk banden die een hele zachte compound hebben. Bij die banden heb je maar 2 opties: te hard of te zacht.

Had jaren terug een klassieke auto die het in de winter op Chinese "goodride" banden nog beter deed dan op winterbanden. Reed alleen wel een set banden op in 2 winters ;)
 
Op zoek gaan naar hele goedkope B-merk banden die een hele zachte compound hebben. Bij die banden heb je maar 2 opties: te hard of te zacht.

Had jaren terug een klassieke auto die het in de winter op Chinese "goodride" banden nog beter deed dan op winterbanden. Reed alleen wel een set banden op in 2 winters ;)

Sportbanden zijn ook zacht, zou dat betekenen dat die meer grip zouden hebben?

En wat zijn tegenwoordig goedkope zachte B-merk banden?
 
Ik ben iemand die ook in de winter rijdt. Met sneeuw wordt ik vaak voor gek verklaard. Afgelopen dinsdag niet gereden omdat ik het ook gevaarlijk vond, vanmorgen viel mee dus ben op pad gegaan.

Hele traject was goed te doen, alleen merkte ik dat mijn banden nauwelijks grip hebben met verse sneeuw, niet handig dus. Ik rij op Michelin Pilot Road 3, voor & achter, op een R1200R. Hiervoor, op een F800ST, heb ik BT-023 die hadden veel meer grip in de sneeuw.

Ik zoek banden die wat meer grip hebben, winter banden wil ik het niet noemen aangezien ik geen all-road heb ;)

Wie heb er ervaring met sneeuw icm grip en verschillende banden, of wie heeft een idee wat ik eens zou moeten proberen? Aan de all-road, vooral de R1200GS, rijders die wel eens met winter of mud&snow banden hebben gereden, wat zijn de ervaringen?
Mijn leasecontract verloopt dit jaar en misschien gaat een R1200GS dan wel geliefder worden omdat hier winter banden op kunnen.


heidenau k60 snowtex (dat zijn de scouts met een symbool op de zijkant dat wijst op extra toevoeging silico SIO2 ofzoiets)

ipv de mud and snow zijn dit de sneeuw varianten, ik hoor wel dat ze sneller zouden slijten dan de normale k60's.

mvg

Koen
 
Laatst bewerkt:
Op 180/55 zijn die niet


180 nee, 150 wel hoewel ze niet op de site staan, hun berichtgeving is niet al te best.

Heidenau waren volgens mij de eerste die 2 jaar geleden met een echte sneeuwband voor motoren begonnen zijn. Zonder studs wel te verstaan.

Je kan ook gewoon een band met wolfraam studs kopen voor 300 per set. Ik had zon site uit zweden die ze verkochten. Het zijn geen ijsstuds maar van die hele kleine (1a2mm) voor op het asfalt.

Kleine opmerking dat studs enkel voor auto's legaal zijn van november tot maart (belgie).
Voor motorfietsen zou het niet toegelaten zijn.

Ik heb een r1200gs dus ik neem aan dat dit toch gewoon 150 (140 kan ook op de velg) banden zijn? Of heb ik jou eerste bericht verkeerd gelezen.
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe R1200GS heeft iets grotere banden:
120/70 R19 voor en 170/60 R17 achter.

En als ik een nieuwe motor ga/moet leasen kan ik geen oud model meer nemen. Mijn contract loopt ergens dit jaar af, vandaar dat dit er wel degelijk toe doet.
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe R1200GS heeft iets grotere banden:
120/70 R19 voor en 170/60 R17 achter.

En als ik een nieuwe motor ga/moet leasen kan ik geen oud model meer nemen. Mijn contract loopt ergens dit jaar af, vandaar dat dit er wel degelijk toe doet.

de nieuwe gs is meer weg georienteerd, er is momenteel geen aanbod offroad banden of dual sport banden voor deze maten.

Als je dan toch het nieuwe model neemt, misschien is het dan aangewezen andere velgen te laten steken zodat je terug binnen de marges van het aanbod valt.

Ik begrijp echt niet waarom ze die formaten hebben aangepast. Het is een reden om nooit nog een nieuwe gs te kopen.
 
Ik ben iemand die ook in de winter rijdt. Met sneeuw wordt ik vaak voor gek verklaard. Afgelopen dinsdag niet gereden omdat ik het ook gevaarlijk vond, vanmorgen viel mee dus ben op pad gegaan.

Hele traject was goed te doen, alleen merkte ik dat mijn banden nauwelijks grip hebben met verse sneeuw, niet handig dus. Ik rij op Michelin Pilot Road 3, voor & achter, op een R1200R. Hiervoor, op een F800ST, heb ik BT-023 die hadden veel meer grip in de sneeuw.

Ik zoek banden die wat meer grip hebben, winter banden wil ik het niet noemen aangezien ik geen all-road heb ;)

Wie heb er ervaring met sneeuw icm grip en verschillende banden, of wie heeft een idee wat ik eens zou moeten proberen? Aan de all-road, vooral de R1200GS, rijders die wel eens met winter of mud&snow banden hebben gereden, wat zijn de ervaringen?
Mijn leasecontract verloopt dit jaar en misschien gaat een R1200GS dan wel geliefder worden omdat hier winter banden op kunnen.
Je vorige motor was anders, de sneeuw was anders, hoe weet je dan dat het verschil in de banden zit?
 
Je vorige motor was anders, de sneeuw was anders, hoe weet je dan dat het verschil in de banden zit?

sommige banden verliezen hun kwaliteit onder de 7 graden, sommige zijn speciaal gemaakt om beter te presteren onder de 7 graden, en zelfs bij vriestemperaturen. Deze laatste presteren dan weer minder in de zomer.
 
Motoren zijn sowieso niet gemaakt voor sneeuw.

Alleen het feit dat ze twee wielen hebben alleen al.

Voor sneeuw hebben ze sneeuwscooters en auto's met winterbanden gemaakt.

Desalniettemin ben je een held om met de sneeuw te rijden, ik rijd zelf ook gewoon door :]

Btw winterbanden lijkt mij geen optie voor 1 weekje per jaar sneeuw.
Zo gauw de sneeuw weer weg is rijd het belabberd en slijten ze heel snel.
Misschien een idee om een setje velgen met sneeuwbanden (zoals circuitrijders een set velgen met regenbanden hebben) te fixen 8-)
 
Laatst bewerkt:
sommige banden verliezen hun kwaliteit onder de 7 graden, sommige zijn speciaal gemaakt om beter te presteren onder de 7 graden, en zelfs bij vriestemperaturen. Deze laatste presteren dan weer minder in de zomer.
De door TS genoemde banden zitten in hetzelfde segment.

Wat dacht je van deze:
"Vorig jaar heb ik op mijn oude schaatsen veel op natuurijs geschaatst. Dat ging goed, maar de schaatsen waren wel aan vervanging toe.
Dit jaar stapte ik met mijn nieuwe schaatsen op het ijs en zakte er meteen al door.
Mijn oude schaatsen zijn dus beter".
 
ik rij s,winters met TKC,s .
oppassen voor hard aangereden sneeuw maar op losse sneeuw gaat prima
 
Terug
Bovenaan Onderaan