Banden inrijden

Siero

MF'er
25 sep 2007
110
0
Nijverdal
Ik heb net twee nieuwe Michelin 2 CT banden onder mijn motor zitten, ik weet dat ze glad zijn de eerste aantal kilometers. Alleen mijn vraag is, aangezien ik veel rechte stukken rij naar mijn werk toe, slijt de zijkant dus minimaal. Maar moet ik nu extra rekening houden dat de buitenste gedeelte van de banden altijd glad of gladder blijft omdat ik dat stuk minder gebruik. Of kan ik na ca 50 km gewoon de bochten nemen.
 
Probeer bochten zoveel mogelijk te vermijden, levensgevaarlijk met nieuwe banden!
_O-

Ik zou de motor op de vluchtstrook parkeren en het resterende stuk lopend doen.
Volgende dag gewoon motor keren en weer toch vlak bij je werk rijden en daar dan weer parkeren en lopen.

@TS: Zoek even een andere route met wat meer bochten?
 
Mensen geloven zulke dingen echt. :N

Weet ik veel, het is mij wel eens verteld en 't klonk wel plausibel. Zelf nooit gedaan, vandaar het vraagteken. Je kan ook gewoon antwoorden dat zulks onzin is. Thanks.

:^
Bandschuurmachine. Hoe denk je anders dat 'ie aan z'n naam is gekomen?? :+

Dat was grind in een bocht icm teveel gas.
 
Het zweet met het opwarmen en rijden vanzelf uit je band. Niet alleen op het stukje waar je op rijdt. Het rustig opbouwen van je hellingshoek gaat vanzelf omdat je toch rustig zult rijden in het begin. Maar voelt het goed, gewoon doen. Mijn banden vond ik na een paar kilometer al prima.
 
Dat was grind in een bocht icm teveel gas.
Dat lijkt me meer een 'crash'... :P
:^
Bandschuurmachine. Hoe denk je anders dat 'ie aan z'n naam is gekomen?? :+

Uitgevonden door meneer Band als reactie op het inferieure model van meneer Vlak.
Spelbreker... :+


Maar om even inhoudelijk te reageren:
Laag kan er snel af (10 tot 20 kilometer kan genoeg zijn). Uiteraard heb je daarvoor wel wat bochtjes nodig. Simpel gezegd de motor door de bocht laten rollen, dus niet remmen of gas geven in de bocht. Je hebt dus wel wat snelheid nodig om enige hellingshoek te behalen.
Zoals gezegd kan je volgende keer ook continentals nemen, maar vind het zelf vooral mooie marketing truc... :)
 
Dat lijkt me meer een 'crash'... :PSpelbreker... :+


Maar om even inhoudelijk te reageren:
Laag kan er snel af (10 tot 20 kilometer kan genoeg zijn). Uiteraard heb je daarvoor wel wat bochtjes nodig. Simpel gezegd de motor door de bocht laten rollen, dus niet remmen of gas geven in de bocht. Je hebt dus wel wat snelheid nodig om enige hellingshoek te behalen.
Zoals gezegd kan je volgende keer ook continentals nemen, maar vind het zelf vooral mooie marketing truc... :)

dat kun je wel vinden, maar als het niet zou werken stond het al lang en breed overal op internet..... en als je ze allemaal te eten moet geven die in een week tijd met een nieuwe band bij de eerste bocht al plat liggen........ kun je wel een voedselbank gaan beginnen :P
 
Laag kan er snel af (10 tot 20 kilometer kan genoeg zijn). Uiteraard heb je daarvoor wel wat bochtjes nodig.
Als het idd zo zou zijn dat er een laag vanaf moet, dan zou je net zo goed een band- of vlakschuurmachine ;) ter hand kunnen nemen, maar dat werkt dus niet.

Bij de meeste banden - sommige Conti's uitgezonderd - worden siliconen gebruikt om de band tijdens productie gemakkelijk uit de mal te kunnen lossen. Dat spul - siliconen dus - trekt in het oppervlak, en moet er d.m.v. "inrijden" uit geslingerd worden. Temperatuur en omwentelingen doen ertoe, hellingshoek niet: een uurtje met 150km/u rechtuit rijden, en je mag gerust aannemen dat je band is ingereden. Dat kan sneller, als je meer temperatuur je banden weet te brengen, bijvoorbeeld door een lagere bandenspanning, zoals op het circuit gebruikelijk is, maar een algemeen geldende inrijtijd of -afstand is er niet: verschilt per merk en type band, en is heel erg afhankelijk van rijstijl.

Mijn advies: doe het de eerste pakweg 50 km gewoon kalm aan (meer rollen i.p.v. hoeken), en bouw de belasting vervolgens geleidelijk op. Als je dat opbouwen geleidelijk doet voel je tijdig genoeg hoe het ervoor staat qua grip, kun je daarop reageren, en is er niets aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
dat kun je wel vinden, maar als het niet zou werken stond het al lang en breed overal op internet..... en als je ze allemaal te eten moet geven die in een week tijd met een nieuwe band bij de eerste bocht al plat liggen........ kun je wel een voedselbank gaan beginnen :P
Ik zeg helemaal niet dat het niet werkt... :? (Me pa heeft de RA2EVO en ondervond inderdaad direct grip). Maar vind het zoals ik al zei een MOOIE marketing truc. Met wat motorgevoel is een band namelijk zo ingereden (zonder gek te doen en plat leggen). ;)
 
Laatst bewerkt:
Als het idd zo zou zijn dat er een laag vanaf moet, dan zou je net zo goed een band- of vlakschuurmachine ;) ter hand kunnen nemen, maar dat werkt dus niet.

Bij de meeste banden - sommige Conti's uitgezonderd - worden siliconen gebruikt om de band tijdens productie gemakkelijk uit de mal te kunnen lossen. Dat spul - siliconen dus - trekt in het oppervlak, en moet er d.m.v. "inrijden" uit geslingerd worden. Temperatuur en omwentelingen doen ertoe, hellingshoek niet: een uurtje met 150km/u rechtuit rijden, en je mag gerust aannemen dat je band is ingereden. Dat kan sneller, als je meer temperatuur je banden weet te brengen, bijvoorbeeld door een lagere bandenspanning, zoals op het circuit gebruikelijk is, maar een algemeen geldende inrijtijd of -afstand is er niet: verschilt per merk en type band, en is heel erg afhankelijk van rijstijl.

Mijn advies: doe het de eerste pakweg 50 km gewoon kalm aan (meer rollen i.p.v. hoeken), en bouw de belasting vervolgens geleidelijk op. Als je dat opbouwen geleidelijk doet voel je tijdig genoeg hoe het ervoor staat qua grip, kun je daarop reageren, en is er niets aan de hand.
Ja dat verhaal ken ik ook. Praktijk leert mij wat anders eerlijk gezegd. En zoals altijd bij banden wordt er een ruime marge genomen. Dus ik neem het met een korrel zout. :)

Maar omdat het allemaal afhankelijk is van een hoop dingen, ben ik met je eens dat je advies uitermate geschikt is voor de topicstarter :Y
 
Met droog weer kan je gewoon lekker hoeken.
Bij de eerste bocht platleggen doen alleen zondagsrijders en meestal met (mot)regen en hele koude banden met nul tot honderd meter gereden. :P

Heb wel nieuwe achterbandjes gehad die na 25 km al geruld waren.
En gewoon op de openbare weg.

Op het circuit doe ik er vanaf de aanhanger vier kilometer over. :')
 
Ik zeg helemaal niet dat het niet werkt... :? (Me pa heeft de RA2EVO en ondervond inderdaad direct grip). Maar vind het zoals ik al zei een MOOIE marketing truc. Met wat motorgevoel is een band namelijk zo ingereden (zonder gek te doen en plat leggen). ;)

als je zegt dat het een truc is, dan ben je volgens niet overtuigd dat het werkt en het een googeltruc is of iets dergelijks.

Dat het werkt en ze daar mee adverteren is slim, maar ook nuttig voor de gebruikers.

Je bent altijd op zoek naar USP Unque Selling Points en dit is er één van.

Maar je zal het wel anders bedoelen, dus geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
Met droog weer kan je gewoon lekker hoeken.
Bij de eerste bocht platleggen doen alleen zondagsrijders en meestal met (mot)regen en hele koude banden met nul tot honderd meter gereden. :P

Heb wel nieuwe achterbandjes gehad die na 25 km al geruld waren.
En gewoon op de openbare weg.

Op het circuit doe ik er vanaf de aanhanger vier kilometer over. :')

Je ken rije of je ken het nie. :]
 
bij ons in het verleden bij de motorzaak bij monteren van nieuwe banden na montage een doekje doordrenkt met remmenreiniger langs het loopvlak halen en weg was de conserveringslaag. Kon je daarna weer "gewoon" rijden ipv op eieren....
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan