Banden inrijden

Siero

MF'er
25 sep 2007
110
0
Nijverdal
Ik heb net twee nieuwe Michelin 2 CT banden onder mijn motor zitten, ik weet dat ze glad zijn de eerste aantal kilometers. Alleen mijn vraag is, aangezien ik veel rechte stukken rij naar mijn werk toe, slijt de zijkant dus minimaal. Maar moet ik nu extra rekening houden dat de buitenste gedeelte van de banden altijd glad of gladder blijft omdat ik dat stuk minder gebruik. Of kan ik na ca 50 km gewoon de bochten nemen.
 
Als je verstandig doet met je banden dan weet je dat de motor wel eens anders kan sturen en reageren, daarom zal je uit jezelf, net als bij een voor de rijder vreemde motor, niet de grenzen opzoeken. Bochten zijn ook wel eens niet zo glad of risicovol dus dan kan je (na een aantal malen flink rijden en na enige tijd) wel eens gaan proberen. De band heeft een breder contact gebied als je zou denken en buigt wat mee in de bochten.

Een nieuwe band zal rondom eerst heel erg smerig lijken. Wanneer dit vuil overal weg is dan weet je dat de was er vanaf gereden wordt. Op dat moment kan je plezierig bochten gaan rijden. Anders is met een standaard band helemaal plat gaan liggen. Hiervoor liever circuit banden zonder dit probleem, met een geschikte vorm gebruiken en onder een goede motor.

Een band moet 200 kilometer voorzichtig en op lagere snelheid ingereden worden. Niet hard remmen of accelereren en niet overal de stoep zomaar even op. Nieuw zijn ze gewoon nog te zacht. Hieronder het advies van een bandenhandel.

Elke nieuwe band heeft een inrijperiode nodig. Voor het inrijden moet gedurende de eerste 200 à 300 kilometer met matige snelheid worden gereden om de prestaties van de band te verbeteren voor de lange termijn. Het wordt aangeraden om niet te snel te accelereren noch plotseling te remmen in de eerste kilometers, de tijd om het rijgedrag aan te passen aan de nieuwe banden. Als uw oude stel banden erg versleten was, wees er dan bewust van dat het gedrag van uw voertuig verschillend zal zijn met het nieuwe stel, zelfs bij bandenmerken met dezelfde referenties.

Diep door de bocht met een nieuwe band en bij hoge snelheid past niet in het plaatje van verstandig omgaan met het materiaal.

Wanneer je band eindelijk ingereden is dan zal het profiel, dat dichter naar de zijkanten toe heel anders is, je door de bochten helpen. Techniek doet de rest. Gelet op het genoemde mogelijk andere rijgedrag zou ik even precies net zo voorzichtig zijn als met een nieuwe motorfiets. Daarmee kan je dan soms niets.

Een band kan hogere druk nodig hebben om in vorm te komen. Tast dit even af, de motor moet vrijwel uit zichzelf weer helemaal rechtop gaan rijden.

Je snapt verder wel dat je soms, zonder echt risico te nemen, kunt voelen dat de motor zal gaan uitbreken. Als je zo ver wilt gaan. Dan ben je niet zomaar onderuit geslipt. Zelf laat ik de zijkant de weg wel voelen wanneer de band nieuw is, alleen: zou het dan 45 graden zijn? en met mijn custom motorfiets kan het al helemaal niet meer vanwege grondspeling en luxe vering.
 
Laatst bewerkt:
Als je verstandig doet met je banden dan weet je dat de motor wel eens anders kan sturen en reageren, daarom zal je uit jezelf, net als bij een voor de rijder vreemde motor, niet de grenzen opzoeken. Bochten zijn ook wel eens niet zo glad of risicovol dus dan kan je (na een aantal malen flink rijden en na enige tijd) wel eens gaan proberen. De band heeft een breder contact gebied als je zou denken en buigt wat mee in de bochten.

Een nieuwe band zal rondom eerst heel erg smerig lijken. Wanneer dit vuil overal weg is dan weet je dat de was er vanaf gereden wordt. Op dat moment kan je plezierig bochten gaan rijden. Anders is met een standaard band helemaal plat gaan liggen. Hiervoor liever circuit banden zonder dit probleem, met een geschikte vorm gebruiken en onder een goede motor.

Een band moet 200 kilometer voorzichtig en op lagere snelheid ingereden worden. Niet hard remmen of accelereren en niet overal de stoep zomaar even op. Nieuw zijn ze gewoon nog te zacht. Hieronder het advies van een bandenhandel.Diep door de bocht met een nieuwe band en bij hoge snelheid past niet in het plaatje van verstandig omgaan met het materiaal.

Wanneer je band eindelijk ingereden is dan zal het profiel, dat dichter naar de zijkanten toe heel anders is, je door de bochten helpen.nog even en het profiel zorgt voor AMAZING dingen Techniek doet de rest. Gelet op het genoemde mogelijk andere rijgedrag zou ik even precies net zo voorzichtig zijn als met een nieuwe motorfiets. Daarmee kan je dan soms niets.

Een band kan hogere druk nodig hebben om in vorm te komen. Tast dit even af, de motor moet vrijwel uit zichzelf weer helemaal rechtop gaan rijden.gewoon de bandenspanning aanhouden van de bandenfabrikant(niet het boekje, want dat is gestopt met ontwikkelen ten de motor voor het eerst op de markt kwam. in vorm is hij allang of komt vanzelf door te gaan rijden

Je snapt verder wel dat je soms, zonder echt risico te nemen, kunt voelen dat de motor zal gaan uitbreken. Als je zo ver wilt gaan. Dan ben je niet zomaar onderuit geslipt. Zelf laat ik de zijkant de weg wel voelen wanneer de band nieuw is, alleen: zou het dan 45 graden zijn? en met mijn custom motorfiets kan het al helemaal niet meer vanwege grondspeling en luxe vering.
 
bij ons in het verleden bij de motorzaak bij monteren van nieuwe banden na montage een doekje doordrenkt met remmenreiniger langs het loopvlak halen en weg was de conserveringslaag. Kon je daarna weer "gewoon" rijden ipv op eieren....
En elke andere motorzaak weet dat dat niet voldoende is.

Los van het feit dat ik al geen voorstander ben van sterk chemisch spul bij een band :)
 
Ik heb net twee nieuwe Michelin 2 CT banden onder mijn motor zitten, ik weet dat ze glad zijn de eerste aantal kilometers. Alleen mijn vraag is, aangezien ik veel rechte stukken rij naar mijn werk toe, slijt de zijkant dus minimaal. Maar moet ik nu extra rekening houden dat de buitenste gedeelte van de banden altijd glad of gladder blijft omdat ik dat stuk minder gebruik. Of kan ik na ca 50 km gewoon de bochten nemen.

De omgeving waar je vandaan komt en dan veel rechte stukken ?
Dan zou ik inderdaad een andere, leukere route naar het werk maken en 1x iets eerder vertrekken en dan weer dezelfde tijd :+

gewoon lekker :]
 
optie 1: eens een keer een mnder saaie weg naar je werk en naar huis nemen... op deze manier kun je net zo goed met de bus gaan :P

optie2:volgende keer Conti banden kopen, die hebben dat gladde laagje niet ;)

Hu?!
Met Continental banden kan je dus wegrijden bij de bandenboer en bij de eerste beste bocht meteen met 50 graden door de bocht met vol het gas er op zonder je tank stuk te knijpen van angst dat die je gaat lanceren?! :?
 
Laatst bewerkt:
zoveel mensen zoveel meningen... Zeker bij nat weer rustig aan de eerste kilometers... moeilijk om daar een getal aan te hangen. Meestal probeer ik met rustig slalommen een beetje warmte in de band te krijgen na een paar km, vanuit daar rustig opbouwen. Dit bij gebrek aan bochten uiteraard :)
 
Iedereen komt onderweg toch wel ergens een rotonde tegen :?
Dan neem je die gewoon 20 rondjes achterelkaar,
zodat je de ene kant schoongereden hebt.

Voor de andere kant van de band moet je daarna natuurlijk
het rondje wel 20 keer andersom rijden.
 
Hu?!
Met Continental banden kan je dus wegrijden bij de bandenboer en bij de eerste beste bocht meteen met 50 graden door de bocht met vol het gas er op zonder je tank stuk te knijpen van angst dat die je gaat lanceren?! :?

Als het goed is zou dat wel moeten kunnen. Vriend heeft een ContiTrailAttack2 op zijn Triumph Tiger gegooit. Hij is gelijk met ons vol gas gaan rijden en heeft geen last gehad.
 
De meningen liggen bij sommige aardig uit elkaar . De afgelopen dagen naar het werk gereden nu 100 km verder en ik kan al wat fanatieker rijden op mijn SP1. Hier voor had ik Bridgestone banden maar het verschil met de Michelin die ik nu heb is voor mij heel groot een hele verbetering. Maar dat zal per persoon en motorfiets verschillen.
 
De meningen liggen bij sommige aardig uit elkaar . De afgelopen dagen naar het werk gereden nu 100 km verder en ik kan al wat fanatieker rijden op mijn SP1. Hier voor had ik Bridgestone banden maar het verschil met de Michelin die ik nu heb is voor mij heel groot een hele verbetering. Maar dat zal per persoon en motorfiets verschillen.

De meesten zijn aan het geinen omdat deze vraag al vaker gesteld is *kuch* :X
en nieuwe banden altijd beter aanvoelen als (half)versleten exemplaren.

maar fijn dat het lekker :] , veel plezier nog :)
 
als je zegt dat het een truc is, dan ben je volgens niet overtuigd dat het werkt en het een googeltruc is of iets dergelijks.

Dat het werkt en ze daar mee adverteren is slim, maar ook nuttig voor de gebruikers.

Je bent altijd op zoek naar USP Unque Selling Points en dit is er één van.

Maar je zal het wel anders bedoelen, dus geen probleem.
Snap de verwarring en wellicht is de woordkeus ook niet helemaal lekker... komt erop neer dat het voor mij persoonlijk dus geen USP is... ;)
 
Hu?!
Met Continental banden kan je dus wegrijden bij de bandenboer en bij de eerste beste bocht meteen met 50 graden door de bocht met vol het gas er op zonder je tank stuk te knijpen van angst dat die je gaat lanceren?! :?

Wegrijden bij de bandenboer en meteen met 50 graden een bocht nemen is ook met Conti's niet echt verstandig. Hoewel je ze niet of nauwelijks hoeft in te rijden zijn ze net als alle andere banden nog niet na 10 meter al opgewarmd.
 
bij ons in het verleden bij de motorzaak bij monteren van nieuwe banden na montage een doekje doordrenkt met remmenreiniger langs het loopvlak halen en weg was de conserveringslaag. Kon je daarna weer "gewoon" rijden ipv op eieren....
Slecht voorbeeld!
Geen oplosomiddelen gebruiken bij motorbanden, dit zorgt voor versnelde uitdroging omdat de weekmakers kapot gemaakt worden.
 
Wat fijn dat op MF voor 99% bijdehandjes zitten als je een serieuse vraag steld.

Band goed warm rijden en de eerste 100km niet gek doen. Dan zweet het laagje vanzelf uit de band. Die 100km telt niet als je 20x 5 km rijdt, want dan warmt de band amper op :N
 
full



Dit is een 2ct, na de eerste 25 km...

gewoon gassen, we zijn Rossi niet...
 
bij ons in het verleden bij de motorzaak bij monteren van nieuwe banden na montage een doekje doordrenkt met remmenreiniger langs het loopvlak halen en weg was de conserveringslaag. Kon je daarna weer "gewoon" rijden ipv op eieren....
Dat was meer voor de vuiligheid van de werkplaats en de monteur zijn handen denk ik. ;)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan