banden inrijden

Wafelijzer

MF veteraan
7 jun 2001
1.669
0
Belgie
hoelang moet je een nieuwe band inrijden voor je er mee kan doorrijden?

heb nu al +-200 km met 2 nieuwe banden en zo goed als alle vellen hanger er nog op, dus is nog even wachten vrees ik
 
Er schijnen ook mensen hun banden op te ruwen met een stuk schuurpapier o.i.d. ( hoorde ik laatst bij de bandenmolen in Reek.)

Of het waar is en of het uberhaupt kan.... :?

Maar het ligt iig aan het type band en meestal als je alles geraakt hebt dan zit het wel goed.
 
F@zertje:]F@zertje:[/url]
tot de glimmende laag er af is en de band een beetje ruw is .

Misschien domme vraag, maar hoe krijg je dan de zijkanten ingereden? Meestal is plat de bocht door gelijk aan snel de bocht door. Hoe rij je de randjes dan veilig in? Rustiger op het gas in de bocht? Of geleidelijk steeds schuiner, zodat een deel van het contactoppervlak al ingereden is?
 
Ik wel eens in een motorzaak gevraagd waarom je een band in moet rijden. En toen vertelden zij mij dat je rustig moet rijden om dat er siliconen in het rubber zitten. Dit zit erin om de band te conserveren zolang die niet verkocht wordt. Deze siliconen worden uit het rubber geslingerd door het draaien van de band. Een stuk schuurpapier of even spinnen in het zand oid werkt dus niet omdat het dieper in het rubber zit.
En je zou minimaal 20 km rustig moet rijden.

(Pooh, ik hoop dat ik een monteur van een motorzaak hier wel op mag quoten ;) ;) )
 
hoelang moet je een nieuwe band inrijden voor je er mee kan doorrijden?

heb nu al +-200 km met 2 nieuwe banden en zo goed als alle vellen hanger er nog op, dus is nog even wachten vrees ik
half uurtje bochten pakken, dan kun je rammen met die handel. Gewoon geleidelijk de glimmende laag eraf rijden

200km..., vellen....
over welke vellen heb jij het?


 
Op 2001-07-29 17:34, schreef jhtvdv:
Dit zit erin om de band te conserveren zolang die niet verkocht wordt. Deze siliconen worden uit het rubber geslingerd door het draaien van de band.

:? :? :? grote flauwekul!!! (sorry...niet als flame bedoeld *D )

Je zit aardig in de goede richting...alleen zit het er niet IN...maar OP.
dus de hele buitenkant van de band (ook de binnenkant) heeft een siliconen laag als bescherming...misschien zal het ietsjes in de band trekken door lange statijden in de winkel...maar zogauw het glimmende eraf is, is het eigenlijk al goed...rij voor de zekerheid nog een dagje rustig en je bent klaar.
 
Zelf net een nieuwe BT 010 op het achterwieltje. Kreeg van Jos Smit (bandenmeneer) te horen dat zo,n 100 km lekker warm laten worden (liefts in 1 keer die afstand rijden) erg fijn was voor je band. Daarna kan je gewoon weer raggen :)
Hij vertelde trouwens dat er toch ook iets IN de band zit wat er dan weer uitzweet door het warmworden :?

C.U.


:j
 
glimmende laag eraf rijden is gebeurd na 3 bochten, en heb ook vaker gehoord de eerste 100 km een ietsje voorzichtig om de siliconen goed te laten verdampen.

Echter alleen me nieuwe band weleens voelen glijden de eerste bochten, na een stuk of tien het gas erop.
 
Anders komt hij (de band dus) niet soepeltjes uit de mal. Bovendien voorkomt het uitdrogen als de band wacht op een koper die hem wil afraggen.

Zelf beschouw ik overigens een band als ingereden als hij over de gehele breedte goed dof is, maar of dat het juiste moment is... :?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan