Banden inrijden..

Zorg er voor dat je bandenspanning niet te hoog is.
Ik rij altijd met BT010 met 2,5 bar, nieuwe banden en tijdens eerste kilometers ook glijden in de bocht bij droog weer, bandenspanning gecontroleerd, want dit had ik nog nooit zo erg meegemaakt, stond bandenspanning op 2,9.
Bandenspanning verlaagt, nogmaals geprobeerd en niet glijden.
 
Ik heb vanavond i.i.g. een toertje gemaakt van plm 100km om de band even mooi rond te rijden. Bovendien heb ik de glimlaag voor het grootste deel (er moet nog iets overblijven om eraf te rijden tenslotte }) ) met verdunner afgeveegd, je voelt echt het verschil tussen de gladde laag en het rubber, zelfs als dat nog niet echt ingereden is.

Hoe dan ook, ik merkte bij het uitkomen van bochtjes e.d. wel dat de achterkant vaak uitbrak, niet spannend of zo, gewoon heel gecontroleerd. Dit itt toen het regende, dat was gewoon beangstigend :( Hoe dan ook, ik vond wel dat dit nog vrij lang duurde, maar je, het is ook een 937cc blok met 135pk erin, dus dan mag hij ook wel ietsje uitbreken. Dat had ik met de BT56 die er eerst op zat ook op Lelystad.

Op een gegeven moment was de band echter klaarblijkelijk lekker warm geworden, want toen ik voor de zoveelste keer de snelweg opreed kon ik lekker plat gaan :] Merkte wel gelijk op dat schuin naast je motor hangen een duidelijk effect heeft op je hellingshoek, maar ook een heel andere bediening van je motor vergt. Weer een leerpuntje voor de volgende circuitdag 8-)

Kortom, hij valt vooralsnog niet echt tegen (op het droge), maar op de korte stukjes die ik ermee naar mijn werk zal rijden zal ik hem niet echt warm kunnen stoken vrees ik '(

Wel had ik er vanavond duidelijk de balen van dat de weg op sommige kleine plekken nogal nat was, bijvoorbeeld op het laatste stuk van het klaverblad |( . Hierdoor breekt de voorkant nogal abrupt uit (een of meer cm) waardoor je opeens op een heel ander stuk weg terechtkomt dan je aanvankelijk gedacht had. Gelukkig maar dat er bijna niemand reed op de snelweg......
 
Zorg er voor dat je bandenspanning niet te hoog is.
Ik rij altijd met BT010 met 2,5 bar, nieuwe banden en tijdens eerste kilometers ook glijden in de bocht bij droog weer, bandenspanning gecontroleerd, want dit had ik nog nooit zo erg meegemaakt, stond bandenspanning op 2,9.
Bandenspanning verlaagt, nogmaals geprobeerd en niet glijden.
Dat had ik ook laatst op Lelystad, het was niet leuk meer, op een gegeven moment van 2,88 naar 2,5 bar laten leeglopen (voor was 2,1) daarna reed ik mijn uitlaat aan de grond zo lekker reed hij.

Vandaar dat ik ook gelijk na afhaling heb gekeken hoe vol deze band zat en hij zit ook rond de 2,5.

Maar da's niet de oorzaak van het probleem, want de spanning begint pas (echt) een rol te spelen als je band warm wordt, dan zet de lucht (nog) meer uit en wordt je band nog warmer enz. totdat het rubber er na 3 ronden al vanaf pelt. '( En in de regen, na 150m heb ik die band echt niet warm gereden hoor. En klaarblijkelijk na 20km ook nog niet echt. Maarja, daarom heb ik ook zo'n hekel aan regenrijden. Je motor wiebelt en kriebelt zo door de bochten als je een beetje vaart wilt houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan